Naši piloti létali nejen v Anglii, ale i v SSSR. Předseda leteckého historického klubu dodává další zajímavosti, které jste nejspíš nevěděli

15.05.2019 20:17 | Zprávy

ROZHOVOR Z tisícovky československých pilotů padla za druhé světové války polovina. Naši stíhači létali nejen ve službách královského letectva, ale i na Východě, v Rudé armádě, odkud třeba pomohli při Slovenském národním povstání. Příliš se také nehovoří o tom, že část našich letců odešla z Anglie do Sovětského svazu. A mnoho se neví ani o tom, že naši letci potopili několik německých ponorek. Pohled na letce totálně zkazil případ dvou letadel Dakota, které odletěly i s cestujícími do Německa. Pilotovali je právě piloti, kteří přišli z Anglie a vstoupili do služeb našich aerolinek. O tom všem vypráví a řadu významných jmen uvádí v exkluzivním rozhovoru pro ParlamentníListy.cz předseda Leteckého historického klubu v Plzni Václav Toman.

Naši piloti létali nejen v Anglii, ale i v SSSR. Předseda leteckého historického klubu dodává další zajímavosti, které jste nejspíš nevěděli
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Památník letců RAF na pražském Klárově

Kolik našich letců o druhé světové válce bylo v zahraničí?

Dostupné údaje hovoří o tisícovce letců v zahraniční armádě ve Velké Británii. Když byly ztráty, tak se doplňovaly jednotky, třeba u Tobruku, když se vrátily zpátky, tak se opět dělal nábor. Někteří byli u stíhačů a většina byla u 311. bombardovací perutě jako navigátoři. Sloužili u tří československých stíhacích perutí. Třeba pan Ladislav Snídal, to byla „tobrucká krysa“, jak se jim říkalo, když se vrátili s jednotkou pana generála Klapálka z Afriky. On byl jako navigátor, cvičil se v Kanadě. Dostalo se tam také několik pilotů od našeho vládního vojska.

V roce 1944, když v Itálii přešli k partyzánům a překonali Alpy do Švýcarska, odkud je poslali přes Francii, Marseille do Anglie, kde se cvičili u našich jednotek. Ne všichni ten výcvik dodělali, někteří jej ukončili až těsně po válce. Bylo tam hodně mladých pilotů, a když byl velký úbytek, rekrutovali se od mechaniků. Například pan generál Boček dlouho žádal, aby byl přeložen na pilota. Jenže pan generál Janoušek si jej zavolal a říkal mu – podívej se, kolik stojí výcvik na pilota a kolik na mechanika. Přesto mu nakonec umožnili výcvik, který na stíhače dodělal těsně před koncem války.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Václav Fiala

Eva Decroix, MBA byl položen dotaz

Rozumím vám čím dál míň

Na to, že jste měla vše vysvětlit a vyšetřit, děláte podle mě přesný opak. K čemu jste za nemalé peníze najala koordinátora, který pak skončil přesně? A proč jednou tvrdíte, že jeho zprávu zveřejníte a pak zase, že ne? A co pro vás a tuto vládu plyne z toho, že podle koordinátora neměl peníze přijím...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura o EU, Fialovi a Rakušanovi: Nejen že nás nebrání. Oni to podporují

20:30 Okamura o EU, Fialovi a Rakušanovi: Nejen že nás nebrání. Oni to podporují

SPD odmítá „nesmyslnou buzeraci“ z Bruselu. Fialova vláda se proti ní bohužel nejen nebrání, ale něk…