Odešel z TOP 09 a promluvil. Třeba o gazdíkovcích. Jak hlasovali, co říkali, nebo jak dělali, že dělají, a brali za to peníze

29.08.2018 10:35

ROZHOVOR „Co chci já? Veřejnou hromadnou dopravu konkurenceschopnou a alternativní vůči individuální automobilové dopravě, veřejnou hromadnou dopravu bezbariérovou, veřejnou hromadnou dopravu s předností v běžném provozu, veřejnou hromadnou dopravu s maximálním zapojením železnice do dopravního systému. Dalším předpokladem fungování vyspělé metropole, jakou Praha je, by měla být fungující dopravní infrastruktura, sloužící občanům – Pražanům,“ říká naší redakci Jiří Nouza z hnutí Starostové pro Prahu.

Odešel z TOP 09 a promluvil. Třeba o gazdíkovcích. Jak hlasovali, co říkali, nebo jak dělali, že dělají, a brali za to peníze
Foto: repro youtube, tan
Popisek: Jiří Nouza

Byl jste dlouholetým členem TOP 09, za tuto stranu jste se také dvakrát po sobě dostal na pražský magistrát. Letos však kandidujete za hnutí Pro Prahu, přesný název uskupení je Starostové pro Prahu. Co vás přimělo k tomu, abyste TOP 09 po tolika letech opustil?
 
Většinu svého života mám nějak spojenou s otázkou dopravy a dopravní infrastruktury. Kdo se pokusil během posledních měsíců projet Prahou, jistě mi dá za pravdu, že její stav je katastrofální. Názory, které jsem v TOP 09 dlouhodobě, od roku 2009 do současnosti, vždy hájil, jsou stále stejné. Tady jsou alespoň ty základní: 1) Všemi dostupnými prostředky podporovat dostavbu Silničního (čti dálničního) okruhu kolem Prahy, dostavbu Městského okruhu, v trasách zanesených ve schválené a platné územně plánovací dokumentaci. 2) Založení městského majetkového holdingu, výkup akciového podílu francouzské Veolie v Pražských vodovodech a kanalizacích. 3) Dokončení přípravy a zahájení výstavby metra D – i ve spolupráci s privátním kapitálem, stát totiž Pražanům a Praze na metro už desítky let nedává vůbec nic. A proč jsem uvedl právě tyto programové priority? Protože když jsem měl v dubnu po programové konferenci TOP 09 možnost diskutovat tyto otázky s některými členy STANu, s překvapením jsem zjistil, že se naše názory v prvním bodě úplně rozcházejí.
 

Anketa

Myslíte, že Andrej Babiš provádí jménem České republiky dobrou zahraniční politiku?

89%
11%
hlasovalo: 16479 lidí
 

Anketa

Je dle vás Zdeněk Bakala slušný člověk?

3%
97%
hlasovalo: 9415 lidí
Ostatně po celé současné volební období zástupci STAN nikdy nepodpořili jakékoliv usnesení směřující ve prospěch stavby dálničního okruhu. Ve druhém bodě se rozcházíme velmi významně, podle mých informací totiž radní Plamínková nehlasovala pro vykoupení akciového podílu Veolie, a pokud se metra D týká, byl STAN v probíhajícím volebním období bytostnou součástí koalice primátorky Krnáčové. Tato koalice více než dva roky společný projekt města a privátního investora připravovala a zástupci STAN seděli a dodnes sedí v Radě hl. m. Prahy a v dalších orgánech, které společný projekt připravovaly. Do letošního března či dubna nikdy nevznesli žádné námitky proti projektu a jeho přípravy se účastnili. Pak přeci nedává smysl, aby v samém závěru, když Pražanům a Praze svítá světlo na stavbu metra D, celý projekt torpédovali. Jedině, že je to nějaká politická hra, které nerozumím a nechtěl jsem se jí účastnit. Pražané a Praha si to nezaslouží. A protože považuji výše zmíněná témata za zásadní, musel jsem se rozhodnout, zda obhajovat neobhajitelné a blokovat rozvoj dopravy v Praze, nebo stát za vším, za čím jsem stál dosud, a stranu opustit. A na všechny tyto otázky jsem si odpověděl „ne, hájit neobhajitelné nebudu“. A proto jsem ke 30. dubnu 2018 z TOP 09 odešel. Jinak bych nemohl podporovat dostavbu dopravní infrastruktury, životně důležité pro Prahu a Pražany, a založení městského holdingu a výkup akcií Veolie tak, aby Praha měla nad „vodou“ – touto strategickou surovinou – kontrolu.
 
 
TOP 09 aktuálně vede bývalý občanský demokrat Jiří Pospíšil. Ne všem se však směřování strany pod jeho vedením líbí. Jaký je váš osobní, ale také politický názor na Jiřího Pospíšila, a co říkáte na spojení TOP 09 a STAN?
 
Asi to bude znít překvapivě, ale já jsem Jiřího Pospíšila a spojení se STAN podporoval až do doby, kdy jsem zjistil, že se s kolegy ze STAN názorově rozcházíme v základních otázkách, které jsem už vyjmenoval. Pokud se Jiřího Pospíšila týká, neznáme se tak dlouho a tak dobře, abych se cítil povolán hodnotit ho z osobního pohledu. Patří jistě mezi schopné politiky. Otázkou však je současné směřování TOP 09, možná bych řekl rozkročení strany směrem k aktivistickému pojetí politiky. Čas ukáže, zda je po takovém směřování poptávka, nebo spíše ne.
 
Častá kritika podle našich informací padá na hlavu místopředsedkyně TOP 09 Markéty Pekarové Adamové. Jak vy osobně hodnotíte její působení na tomto postu?
 
Osobně si Markéty vážím, ale nemám již delší dobu tak blízký vhled do fungování vrcholného vedení strany, abych byl schopen její činnost aktuálně hodnotit. 
 
Z jakého důvodu jste si zvolil právě hnutí Pro Prahu? Byl to program, lidé? Nebo prostě jen nabídka volitelného místa na kandidátce?
 
Já jsem jako místopředseda pražské krajské organizace oslovoval představitele menších stran a subjektů s nabídkou spolupráce. A pak, když jsem v TOP 09 skončil, přišli oni s nabídkou na spolupráci a já jsem po zvážení všech pro a proti nabídku hnutí Pro Prahu přijal. Programově jsme neměli žádný problém, shodli jsme se a přiznávám, že mě velmi lákala i spolupráce s celou řadou starostů, a to jak bývalých, tak současných. Sečteno a podtrženo – program i lidé. A jako bonus jde o stranu, která se soustředí jen a pouze na Prahu a nemá žádné celostátní ústřední výbory a často úplně jiné priority než je právě Praha. 
 

Anketa

Kdo byl NEJLEPŠÍM primátorem Prahy?

hlasovalo: 5531 lidí
 
Na kandidátce máte opravdu velký počet pražských starostů – jen pro příklad bývalou starostku Prahy 3 Vladislavu Hujovou, Miroslava Zeleného – bývalého starostu Prahy 5, Alexandra Lochmana – starostu městské části Praha Čakovice, starostku Horních Počernic Hanu Moravcovou a další. Co přesně vás spojuje?
 
Jak jsem říkal, možnost spolupráce s nimi mne velmi lákala i proto, že se se všemi znám z mého předešlého působení na postu náměstka primátora Prahy, a proto, že všichni vždy měli na prvním místě zájem městské části, kterou reprezentovali. Někdy na můj vkus až příliš, ale to je prostě život, oni bojovali za městskou část, já musel mít na paměti Prahu jako celek. 
 
Prahu zaplavují první billboardy a plakáty s volebními hesly. Proč ani jedna z politických stran své sliby v podstatě neplní? Jací jsou podle vás pražští voliči? Myslíte si, že za neplnění předvolebních slibů jsme schopni to stranám tzv. spočítat?
 
Víte, nedávno jsem četl článek s titulkem Kandidáti na primátora v Praze chtějí okruhy. Netuší ale, kudy je vést. Nevěřil jsem, že je možné, aby kandidáti na primátora hlavního města Prahy nevěděli, kudy vést dopravní infrastrukturu, tedy silniční okruhy, které jsou pro Pražany a Prahu životně důležité. Bohužel jsem se mýlil a s překvapením a hrůzou jsem zjistil, že opravdu nemají jasno. Ale tady není co řešit. Zastupitelstvo hl. m. Prahy, přijalo v září 2014 tzv. ZUR, tj. Zásady územního rozvoje Prahy, což je základní územněplánovací dokument. Vím to, protože jsem v tom zastupitelstvu seděl a pro tyto zásady územního rozvoje hlasoval. V tomto dokumentu jsou tyto věci  popsány.  A tento dokument následně obstál v několika soudních řízeních. Chce se mi říci, díkybohu. Já jasno mám – není na co čekat, je třeba konat.
 
 
Co pro občany Prahy chcete vy? Jak nám pomůžete v našem běžném životě?
 
Funkční veřejná hromadná doprava je prvním předpokladem fungování metropole, jakou Praha je. A pražská hromadná doprava funguje a je namístě vyjádřit poděkování zejména zaměstnancům, kteří tuto službu zajišťují. Řidiči tramvají, autobusů, metra i všichni, kteří nejste na ulicích přímo vidět - DÍKY VÁM ZA ODVEDENOU PRÁCI.
 
Co chci já? Veřejnou hromadnou dopravu konkurenceschopnou a alternativní vůči individuální automobilové dopravě, veřejnou hromadnou dopravu bezbariérovou, veřejnou hromadnou dopravu s předností v běžném provozu, veřejnou hromadnou dopravu s maximálním zapojením železnice do dopravního systému. Dalším předpokladem fungování vyspělé metropole, jakou Praha je, by měla být fungující dopravní infrastruktura, sloužící občanům – Pražanům. Co nás Pražany asi trápí nejvíce? Je to nedokončený Silniční okruh kolem Prahy, nedokončený Městský okruh a návazné radiály, nedostatek P+R parkovišť, zahájení výstavby trasy metra D v nedohlednu. 
 
Tak jak dál? Všemi dostupnými prostředky podporovat dostavbu Silničního okruhu kolem Prahy ve stávající navržené variantě, která je součástí územněplánovací dokumentace, bezodkladně pokračovat v přípravě a následné dostavbě vnitřního Městského okruhu včetně navazujících radiálních komunikací. Stávající komunikace tam, kde je to možné, upravit tak, aby byl minimalizován jejich vliv na životní prostředí občanů žijících v bezprostředním okolí – např. zahloubení ul. V Holešovičkách, zakrytí Spořilovské, protihluková opatření u Jižní spojky a ve spolupráci se Středočeským krajem usilovat o dostavbu Vestecké spojky a její napojení na dálnici D1. Jako bonus dokončit přípravu a zahájit stavbu trasy metra D a prověřit možnost jejího prodloužení do Jesenice nebo Modřan.
 
 
A mimo dopravu? Tady je určitě namístě podpořit velkou skupinu, která už Praze a Pražanům svůj díl odevzdala. To jsou senioři. Jim vděčíme za vše, oni v Praze dlouhou část života pracovali, odváděli daně a my jsme povinni jim to dnes vrátit. Musíme jim umět pomoci a první věcí, kterou bych udělal po případném zvolení, je založení nového odboru na Magistrátu hl. m. Prahy – pracovně jej nazývám Odbor pomoci seniorům. Praha musí být k těmto lidem přívětivá, oni si to prostě zaslouží. 
 
Nezdá se vám, že se Praha stává pro lidi pomalu, ale jistě neobyvatelnou? Tím myslím extrémně drahé byty a nájmy, nemožnost parkování, zácpy a všudypřítomné rekonstrukce, u kterých to často vypadá tak, že pravá ruka neví, co dělá levá. Jak se vám osobně v Praze žije? A jak by vaše strana tyto problémy řešila, pokud by měla na magistrátu většinu?
 
Víte, já jsem životní optimista a Praha je pro mne opravdu srdeční záležitostí. Já Prahu fakt miluju a jsem v tomto směru typický a nekritický patriot. Pro mne je Praha nejkrásnější město na světě, a to jsem jich viděl dost. Ale zas takový optimista, abych si myslel, že STAROSTOVÉ PRO PRAHU budou mít po volbách v Zastupitelstvu většinu, nejsem. Věřím tomu, že uspějeme, že v Zastupitelstvu budeme a já budu ze všech sil usilovat o to, aby naše hlasy byly těmi konstruktivními, které dbají na rozvoj města jako celku i městských částí.
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Výmysly Víta Rakušana. Lež, co se zjistí až za dva roky, rozebírá právník Rajchl

18:10 Výmysly Víta Rakušana. Lež, co se zjistí až za dva roky, rozebírá právník Rajchl

Vláda z obav o stabilitu vlády toleruje lži ministra Rakušana o migračním paktu. ParlamentnímListům.…