Poslankyně Černochová nám řekla, co ji děsí na Andreji Babišovi

27.03.2014 21:31

ROZHOVOR Poslankyně za ODS a starostka Prahy 2 Jana Černochová v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz poodkryla, jak se dívá na ukrajinskou a krymskou krizi, přičemž k tomu zkritizovala přístup představitelů EU. Další kritiku ovšem vyslovila i na adresu ministra financí a vicepremiéra Andreje Babiše (ANO). „Pan Babiš se chová jako majitel firmy s názvem Ministerstvo financí,“ řekla a naznačila, že jeho konání může vést až ke zneužití pravomoci veřejného činitele.

Poslankyně Černochová nám řekla, co ji děsí na Andreji Babišovi
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jana Černochová

Situace kolem ukrajinské a krymské krize po ruské anexi Krymu se stále vyostřuje. V souvislosti s tím proběhla ve sněmovně již třikrát debata, za ODS ale moc řečníků k tomuto tématu nevystoupilo - nebo to je jen zdání? Jak se na tuto krizi díváte? Je v této věci na místě postoj českého Ministerstva zahraničních věcí?

Ano, zdání klame. Byla to ODS, která na program schůze Poslanecké sněmovny již začátkem února navrhla bod týkající se krize na Ukrajině. Vládní poslanci to bohužel oddalovali, nicméně mne těší, že v úterý náš návrh konečně sněmovna doprojednala a opozice i koalice se na postoji víceméně shodly. ODS nemusí být hlasitou opozicí ve chvíli, kdy souhlasí s postupem vlády. Náš postoj je jasný a nemyslím, že bychom měli na tomto tématu sbírat politické body. Bylo by to nedůstojné, vzhledem k vážnosti situace. Aktivně jsme navrhli ústy kolegyně Miroslavy Němcové usnesení k situaci na Krymu a to bylo také přijato. Podařilo se tak světu sdělit, že česká Poslanecká sněmovna odmítá násilnou anexi části území Ukrajiny – Krymu ze strany Ruské federace, že ji považuje za porušení mezinárodního práva. Také jsme řekli, že podporujeme vládu České republiky v jednáních o společném postupu v rámci EU, NATO a ostatních mezinárodních organizací při řešení situace na Ukrajině.

Jaký máte v souvislosti s touto krizí názor na postoj Evropského parlamentu a na kroky představitelky Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku a místopředsedkyně Evropské komise Catherine Ashton? Myslíte si, že v této ukrajinské krizi EU jako taková obstála?

Pozice paní Ashton je daná Lisabonskou smlouvou a ona jako představitelka tohoto postu vysoké komisařky pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku ze sta procent svou činností dokládá, že tato pozice je zcela k ničemu, patří do kategorie nadbytečných koryt, protože nezastává žádný relevantní názor. Takže podle mne rozhodně EU neobstála. Není dostatečně razantní a nestaví zeď rozpínavosti Ruské federace, čímž jí dává možnost v pokračování politiky síly a moci. To považuji do budoucna za velmi nebezpečné.

Ministr financí Andrej Babiš postupně představuje kroky, kterými chce údajně ušetřit v jednotlivých resortech peníze. Také využívá kritiku České exportní banky i státní exportní pojišťovny k tomu, aby mohl vytvořit plán, podle něhož by připravil o pravomoci obě státní instituce, které by pak ovládlo jeho ministerstvo. Stát v bance podle něj totiž přišel o peníze, protože nejsou vyjasněné kompetence v jejím vedení. Myslíte si, že to jsou od Babiše „chytré“ kroky?

Pan Babiš se chová jako majitel firmy s názvem Ministerstvo financí a logem státního znaku České republiky. Myslím, že jeho kritiky a chuť si vyřizovat vztahy prostřednictvím aparátu ministerstva zavdávají jasný pocit, že ke zneužití pravomoci veřejného činitele dřív nebo později prostě musí dojít. Úspory na ministerstvech jsou pěkně znějícím sloganem, jen aby v konečném výsledku ty úspory nebyly dražší, než tato země potřebuje. Chytré kroky jistě podnikne, ale otázkou je, pro koho budou chytré. Třeba představování zamýšlených změn v daňových zákonech muselo být pro živnostníky velmi krušné, protože to budilo dojem, že všichni se mají natolik blahobytně, že je potřeba jim přiškrtit kohoutek. V tomto ohledu bych já byla obezřetnější, znám řadu firem, které přežily krizi jen díky tomu, že jely takzvaně na provoz, tedy s minimálním ziskem, nemožností investic do rozvoje a obnovy nástrojů, jen se snahou neztratit zaměstnance a pozici na trhu. A nyní, když se ekonomika zmáhá a tito podnikatelé by se mohli trochu nadechnout, tak jim přiškrtíme zisky, abychom naplnili státní kasu a měli na rozpočet, který pan ministr není ani ochoten si přečíst.

Jak vnímáte fakt, že Andrej Babiš se nejenom v Poslanecké sněmovně, ale i v dalších svých veřejných vystoupeních, otírá jak o ODS, tak i o TOP 09 a staví tyto strany do pozice hlavních viníků špatné ekonomické situace státu?

Ona ta kritika je vskutku k pousmání. Například předvolební rétorika o nesmyslnosti a potřebě zrušit zdravotnické poplatky za pobyt v nemocnici byla velmi neomalená. Její součástí nebyla žádná fakta. A dnes - půl roku po volbách - nám pan ministr bez obalu říká, že to zevnitř vidí jinak a že ty poplatky za pobyt v nemocnicích by se třeba mohly zachovat, protože je to poplatek za hotelové služby a jídlo. No to mne děsí, že tohle pan Babiš neviděl a nevěděl jako občan, že se k pochopení musel stát ministrem. Jen se mohu dohadovat, co asi pochopí příště.

Máte nějakou představu o tom, jak pro ODS dopadnou volby do EU? Podle agentur zjišťujících veřejné mínění občanů a potažmo voličů mnoho šancí na úspěch vaše strana totiž nemá...

Naši kandidátku do europarlamentu vede zkušený Jan Zahradil. ODS včetně Jana Zahradila má tu výhodu, že říká deset let to samé, nikdy neuhnula a vždy byla konzistentní. Na tom se dá dobře stavět. Řekla bych, že naše pozice je přesně mezi těmi, kdo se nekriticky klaní před Evropskou unií a těmi, kdo - stejně přestřeleně - evropskou integraci odmítají. Naše výtky při přijímání Lisabonské smlouvy se dnes ukazují jako pravdivé. Věřím našim kandidátům, když kritizují nesmyslný růst elektřiny způsobený nesmyslně vysokou podporou obnovitelných zdrojů – to nás jako celek nesmírně brzdí z hlediska naší konkurenceschopnosti. To Evropu znehybňuje, stejně jako nesmyslně vysoká míra regulačních předpisů. Pro ODS je evropská integrace silným tématem, máme konzervativní a schopné kandidáty a já jejich úspěchu věřím.

Jaký bude podle vás výsledek podzimních voleb do zastupitelstev obcí a do zastupitelstva hl. m. Prahy? Kdo by měl podle vás za ODS kandidovat na primátora, aby byl výsledek pro ODS příznivý?

ODS je před primárkami, probíhají jednání místních a oblastních sdružení, proběhlo celorepublikové jednání komunálních politiků. Spouštíme kampaň Pravá ODS a tak i výběru kandidátů věnujeme pečlivost a čas. Věřím, že si Praha zvolí takového kandidáta na primátora, který bude umět obhájit naše postoje a vrátit důvěru v politiku ODS.

Co se nyní uvnitř ODS děje? Pokračuje třeba v rámci strany reformní proces?

V posledních týdnech jednal náš nově zřízený regionální sněm, naši komunální politici se sešli na celorepublikovém setkání, které svolal předseda Petr Fiala. Diskuse byla zajímavá, předávání zkušeností a návrhů – to je ta komunikace, která v posledních letech podle mne v ODS chyběla. Ustavují se odborné komise, tedy týmy odborníků, které budou umět jasně a srozumitelně formulovat jednotlivé body politiky Občanské demokratické strany. V jejich čele nebudou sedět politici a experti jen proto, aby měli nějaké funkce. Tímto systémem se mají návrhy na věcná řešení dostat od členské základny k členům zákonodárného sboru a ti je pak mohou prosazovat. Jsme sice v opozici, ale ani ta nemusí být vždy jen destruktivní. Dobrým příkladem je nyní projednávaný návrh zákona o dětských skupinách, který tato vláda převzala od té naší a předložila jej znovu k projednání. Ten návrh je dobrý, kvalitně zpracovaný a řeší dnešní poptávku po místech v předškolních zařízeních. Snad bude vláda i nadále posuzovat naše návrhy z profesionálního pohledu a podpoří je.

Nedávno překvapil návrh šéfa hnutí Úsvitu přímé demokracie Tomio Okamury, který ve sněmovně ke změně zákona o pobytu cizinců na území České republiky řekl, že pokud cizinci o práci přijdou a nemají jinou, již není žádoucí, aby v České republice nadále byli a pobírali dávky státní sociální podpory. Co si o tomto jeho názoru myslíte?

To, o čem mluvil pan poslanec Okamura, nebylo načteno jako pozměňovací návrh k zákonu a tak to skončilo jako plácnutí do vody. Tematicky navíc jeho připomínky s meritem novely vůbec nesouvisely. Předložená novela totiž chce zbavit nadbytečné administrativy ty zahraniční občany, kteří k nám přijíždějí do podniků a firem předávat či získávat zkušenosti, a to na dobu určitou. Proto tuto novelu podporuji. Je ovšem potřeba vědět, že imigranti mohou být potenciálním zdrojem nové energie a lidského kapitálu, ale pouze za následujících dvou podmínek. Jsou-li upřednostňováni schopní a kvalifikovaní lidé disponující vědomostmi a vůlí začít svůj život nezatížený náboženskými a kulturními předsudky a hostitelská země je potřebuje. A dokáží-li se noví přistěhovalci a jejich děti asimilovat do kultury země a západní civilizace vůbec.

Je toto téma – tím myslím sociální dávky pro cizince – žhavým tématem i pro ODS?

Téma imigrační politiky je důležitým a nelehce řešitelným tématem a kdo si dovolí o něm hovořit, je pak velmi pravidelně nařčen z nacionalismu. To už mám za sebou. Prosazuji stále to samé: Imigrační politiku pro Českou republiku, která bude k jejímu prospěchu a bude mít zcela jasná pravidla, přičemž mezi ta nejzákladnější patří respektování kultury, tradic naší země a ochota přizpůsobit se našim zvyklostem, neřkuli našim zákonům.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Olga Böhmová

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

migranti

Dobrý den, prohlášení Nerudové o migrantech jsem taky nepobral. Ale můj dotaz zní, zda se ví, kolik je v ČR aktuálně migrantů? A co si myslíte o migrantech z Ukrajiny? Máme je přijímat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Výmysly Víta Rakušana. Lež, co se zjistí až za dva roky, rozebírá právník Rajchl

18:10 Výmysly Víta Rakušana. Lež, co se zjistí až za dva roky, rozebírá právník Rajchl

Vláda z obav o stabilitu vlády toleruje lži ministra Rakušana o migračním paktu. ParlamentnímListům.…