Postupná komercionalizace ČT! Pořady jako Atlet rok, osoby ze soukromého byznysu, skrytá reklama... Mladý umělec udeřil

28.02.2017 18:30 | Zprávy

ROZHOVOR Do angažovaného umění se v i současné době s chutí pouštějí populární umělci. Blížíme se tak k současnému Rusku, kdy oligarchové nastavují úroveň kultury jako odměnu Kremlu za to, čím jsou? V rozhovoru pro ParlamentníListy.cz mladý grafik Vilém Robstöck vysvětluje, co se stalo nejen s českým undergroundem, ale i satirou a noblesní zábavou. Dotýká se také podle něj úděsné komercionalizace veřejnoprávní České televize a uvádí příklady z praxe, proč to s finanční podporou mladých talentů není až tak růžové, protože komercionalizace a mainstream „řádí“ i v této oblasti.

Postupná komercionalizace ČT! Pořady jako Atlet rok, osoby ze soukromého byznysu, skrytá reklama... Mladý umělec udeřil
Foto: Foto: archiv V. Robstöck
Popisek: Grafik Vilém Robstöck

Existuje i dnes takzvaná angažovaná kultura a požaduje ji stávající establishment?

Je důležité porovnat význam angažovaného umění u nás před a po revoluci. Mám takový pocit, že zde trochu přetrvává pachuť, vzpomínka na vnucovanou angažovanost pouze určité povolené umělecké tvorby za minulého režimu a zároveň odpor k němu. To znamená, že zde přetrvává přesvědčení, že umělecká kvalita díla je protikladem společenské angažovanosti vůči aktuálnímu dění ve světě. Tak to podle mě cítí i mnoho současných umělců. Umění je často nezaujaté vůči lokálnímu i světovému establishmentu.

Umění je v dnešní době v krizi, co se týká svého pochopení v očích nezaujatého a umělecko-filozoficky nevzdělaného diváka. Dnes je umění považované za sebestředné a pro obyčejného člověka zbytečné. Jistě, umění a umělci si za to mohou tak trochu sami, když zapomněli na to, že umění bez diváka není nic. Právě projev angažovaného umění je jedna z cest, které vedou zpět k propojení umění s jeho divákem.

V současné době je u nás velice málo umělců či uměleckých skupin reagujících svojí tvorbou na dění u nás nebo ve světě. Určitě bych zde ale vzpomenul projekty uměleckého uskupení Ztohoven, které beru za projev angažovaného umění. Z reakce establishmentu na jejich umělecké projekty je jasné, že stávající establishment zrovna z jejich tvorby nejásá. Zmínil bych zde alespoň projekt červených trenek vyměněných za státní standartu.

Vrací se období klasických mecenášů, kterými byl třeba Hlávka, nebo je to už passé a doba mecenášů rovná se doba oligarchů?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Václav Fiala

Evropská unie si z našich peněz dělá bankomat

Souhlasím s tím, co tvrdíte, bohužel situace u nás je podle mě stejná. Stát podle mě není dobrý hospodář a nač u nás potřebujeme tolik politiků za takové peníze? Vždyť o řadě z vás není ani slyšet a řada z vás si práce poslance plete s cestovkou. Nebo to tak podle vás není?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Ani Kubera by dnes ODS nevolil.“ Macinka varuje před Fialou i STANem

16:52 „Ani Kubera by dnes ODS nevolil.“ Macinka varuje před Fialou i STANem

Lídr Motoristů sobě Petr Macinka si vyřizuje účty s ODS, „kdysi pravicovou stranou“. A po kauze s bi…