Postupná komercionalizace ČT! Pořady jako Atlet rok, osoby ze soukromého byznysu, skrytá reklama... Mladý umělec udeřil

28.02.2017 18:30 | Zprávy

ROZHOVOR Do angažovaného umění se v i současné době s chutí pouštějí populární umělci. Blížíme se tak k současnému Rusku, kdy oligarchové nastavují úroveň kultury jako odměnu Kremlu za to, čím jsou? V rozhovoru pro ParlamentníListy.cz mladý grafik Vilém Robstöck vysvětluje, co se stalo nejen s českým undergroundem, ale i satirou a noblesní zábavou. Dotýká se také podle něj úděsné komercionalizace veřejnoprávní České televize a uvádí příklady z praxe, proč to s finanční podporou mladých talentů není až tak růžové, protože komercionalizace a mainstream „řádí“ i v této oblasti.

Postupná komercionalizace ČT! Pořady jako Atlet rok, osoby ze soukromého byznysu, skrytá reklama... Mladý umělec udeřil
Foto: Foto: archiv V. Robstöck
Popisek: Grafik Vilém Robstöck

Existuje i dnes takzvaná angažovaná kultura a požaduje ji stávající establishment?

Je důležité porovnat význam angažovaného umění u nás před a po revoluci. Mám takový pocit, že zde trochu přetrvává pachuť, vzpomínka na vnucovanou angažovanost pouze určité povolené umělecké tvorby za minulého režimu a zároveň odpor k němu. To znamená, že zde přetrvává přesvědčení, že umělecká kvalita díla je protikladem společenské angažovanosti vůči aktuálnímu dění ve světě. Tak to podle mě cítí i mnoho současných umělců. Umění je často nezaujaté vůči lokálnímu i světovému establishmentu.

Umění je v dnešní době v krizi, co se týká svého pochopení v očích nezaujatého a umělecko-filozoficky nevzdělaného diváka. Dnes je umění považované za sebestředné a pro obyčejného člověka zbytečné. Jistě, umění a umělci si za to mohou tak trochu sami, když zapomněli na to, že umění bez diváka není nic. Právě projev angažovaného umění je jedna z cest, které vedou zpět k propojení umění s jeho divákem.

V současné době je u nás velice málo umělců či uměleckých skupin reagujících svojí tvorbou na dění u nás nebo ve světě. Určitě bych zde ale vzpomenul projekty uměleckého uskupení Ztohoven, které beru za projev angažovaného umění. Z reakce establishmentu na jejich umělecké projekty je jasné, že stávající establishment zrovna z jejich tvorby nejásá. Zmínil bych zde alespoň projekt červených trenek vyměněných za státní standartu.

Vrací se období klasických mecenášů, kterými byl třeba Hlávka, nebo je to už passé a doba mecenášů rovná se doba oligarchů?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Václav Fiala

Jan Lipavský byl položen dotaz

Jak je možné, že někdo může zaútočit na infrastrukturu státu?

Jak to, že není lépe zabezpečena? Vy tvrdíte, že jste systém zdědil, ale to přeci není odpověď. Mohl jste ho změnit, posílit tak něco. A jak vůbec víte, že za útokem je Čína? A víte, čeho všeho se vlastně zmocnila? A ještě jedna věc, je pravda, že používáte Tik Tok, o kterém se ví, že je pod čínskou...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Ani Kubera by dnes ODS nevolil.“ Macinka varuje před Fialou i STANem

16:52 „Ani Kubera by dnes ODS nevolil.“ Macinka varuje před Fialou i STANem

Lídr Motoristů sobě Petr Macinka si vyřizuje účty s ODS, „kdysi pravicovou stranou“. A po kauze s bi…