Příležitost stát na startovací čáře podnikání má každý

16.10.2015 15:17

Auditorem projektu Ocenění Českých Podnikatelek je NSG Morison, česká nezávislá poradenská společnost, který letos slaví 20. výročí na českém trhu. Firmám všech velikostí poskytuje službu v oblasti auditu, daní, účetního a mzdového poradenství, znaleckých služeb, práva, podnikového a personálního poradenství. NSG Morison zaměstnává skoro 60 odborníků. Na naše otázky odpovídala Radka Prachařová, manažer vnějších vztahů NSG Morison.

Příležitost stát na startovací čáře podnikání má každý
Foto: Archiv RP.
Popisek: Radka Prachařová, manažer vnějších vztahů NSG Morison.
reklama

Partnerstvím s Oceněním Českým Podnikatelek podporujete ženy-podnikatelky. Je tato aktivita projevem vaší dlouhodobé politiky?

V partnerství s OCP jsme sice teprve třetí rok, nicméně významných žen - podnikatelek, kterým rozvíjíme jejich firmu, máme ve svém portfoliu mnoho již řadu let. Vzhledem k tomu, že jsme ryze česká poradenská firma, kterou netlačí žádná centrála, investoři, ani předepsaná výše sazeb, můžeme si dovolit, na rozdíl od velkých poradenských firem, luxus být s firmou od jejich začátků a počkat, až vyroste. Tím, že nám nikdo nediktuje ceny za naše služby, můžeme mnohé věci přizpůsobit možnostem firmy. A to mnohé firmy kvitují, proto mezi naše klienty patří i ženy, které začínaly podnikat s rozvahou a byly nevýznamné. Dnes je pro nás velkou satisfakcí, že většina z nich po našem boku zásadně vyrostla. Takže ženy pro nás jsou a byly vždy dlouhodobou strategií.

Jakým způsobem může vaše firma českým podnikatelkám pomoci?

Vidět jejich firmy jinak! Naší velkou snahou je a bude ukázat samotným podnikatelkám pohled na jejich podnikání i z jiného pohledu, zvenčí. Pohledem někoho, kdo již pár firem viděl a ví, že existují určité postupy jak firmu posunout ještě dále. Pro mnohé ženy je tento pohled velice zajímavý a mnohé z nich netušily, že například lze strategicky připravit firmu na to, aby měla v budoucnu větší tržní cenu, či optimalizovat určité procesy. Překvapenost nad zbytečně nevyužitým volným kapitálem, či neefektivností zaměstnanců, je dost častá. Mnohé z nich si naštěstí již dnes uvědomují, že nelze firmu dobře prodat či předat potomkům bez cizí pomoci, že sám sebe nabízet na trhu má devalvující efekt. Budeme se snažit, aby vynaložené náklady na nás se jim mnohonásobně vrátily.

Jak vnímáte rovné příležitosti v našich podmínkách?

Příležitost stát na startovací čáře podnikání má každý. To, že ženy těch překážek, či dokonce nucených přestávek v podobě mateřské dovolené, mají na trase o dost více, víme všichni, i muži. Bohužel nejsme severský stát, kde rodičovská je samozřejmostí i pro muže, o domácích pracích ani nemluvě. Severské země, troufám si odhadnout, ještě pár let nedoženeme. Přesto, jsem si jista, že žádná žena by s mužem neměnila. Schopná žena, která se nebojí pracovat a jde si za svým cílem, tyto těžší překážky nakonec vždy zvládne. No a těm, co se jen vymlouvají a hledají důvody, proč to či ono zrovna nejde, by žádné rovné podmínky stejnak nepomohly. Nicméně nechci tím říci, že bych nebyla ráda, kdyby některé mé povinnosti, které mi byly dány tak nějak automaticky se statusem žena, nepřevzal můj muž.

Co říkáte na trend, kdy dramaticky stoupá počet žen, které jsou vlastníky firem?

Stoupající trend žen podnikatelek má několik příčin. Dnešní mladá generace již trvá na větší rovnováze mezi pracovním a soukromým životem. Svoboda a cestování je pro některé tak zásadní, že podnikání vidí jako jediný možný směr, jak si tuto svobodu zachovat. Dnes podniká již i mnoho vysokoškoláků. Křivka žen podnikatelek také začala bohužel stoupat s nástupem krize v roce 2008. Pro mnohé ženy podnikání bylo jediná možnost. Ztráta zaměstnání, malý rodinný rozpočet v době rodičovské dovolené a zvýšení životních výdajů je přinutilo začít podnikat. Třetím důvodem, a to radostnějším, je bezesporu větší důvěra v sama sebe a příklady žen, které sami něco v podnikání dokázaly jsou inspirací. OCP ženy si ani sami neuvědomují, jak velkou mají zásluhu na tom, že podniká více dalších žen.

Jaký máte názor na kvóty? Byly by užitečným nástrojem, nebo slepou uličkou?

Se zavedením kvót musel přijít muž! Neznám ve svém okolí ženu, která by s tím souhlasila. Nechtěla bych být přijata do firmy z důvodu, že jsem naplnila potřebnou kvótu. Perspektivní firma si moc dobře uvědomuje, že ženský prvek a pohled na business přináší firmě mnohé pozitiva.

Máte pro letošek nějakou zajímavou novinku, ať už v souvislosti s ženami-podnikatelkami, nebo vaším působením obecně?

S naším nástupem do soutěže jsme zavedly analýzu podnikatelek. Tyto celkové výsledky jsou mediálně komunikovány, čímž doufáme, že spirála povědomí o podnikajících ženách a těch, které se inspirují k podnikání, bude stále více růst. V této analýze budeme pokračovat i letos. Vzhledem k tomu, že naše firma poskytuje komplexní poradenství, naše HR oddělení již druhým rokem pořádá, díky dotačnímu fondu, zdarma odborné semináře pro rodiče po rodičovské dovolené, kteří se chtějí vrátit zpět do práce. V minulém roce jsme od maminek absolvujících tyto kurzy dostali nad očekávání dobré reakce, takže letos bychom rádi tyto školení, která jsou zdarma, nabídli i majitelkám firem pro své zaměstnance na rodičovské dovolené.

Jsou z Vašeho pohledu české podnikatelky něčím výjimečné?

Každý příběh finalistek je nesmírně zajímavý a všechny ženy jsou výjimečné. Po každém setkání s dotyčnou ženou mám jasno, že právě ona musí být vítězka. A tak je to stále dokola, opravdu po každém rozhovoru, byť třeba jen telefonickém, kde osobní sympatie nemají žádnou váhu. Jejich pracovitost, odhodlanost, ale i například skromnost mají vždy nesmírnou dávku inspirace. Alespoň, že velkou váhu mají ekonomické výsledky firmy, jinak nevím, jak bychom vítězku vybrali.

Zaujal Vás některý z podnikatelských příběhů finalistek Ocenění Českých Podnikatelek?

Zaujalo mne mnoho příběhů a nejvíce asi ty, kde ženám osud nadělil mnoho překážek a ony se s nimi dokázaly poprat. Moc si cením otevřenosti a důvěry, se kterou mi ženy vyprávějí své příběhy, proto nebudu více konkrétní. Mohu být snad konkrétní alespoň v tom, že díky Ocenění podnikatelek jsem objevila a vyzkoušela mnoho nových skvělých produktů. Například na steakách od firmy Aspius jsme si doma vypěstovali závislost. Zásadní změna díky těmto ženám nastala i u mých dětí. Škola Sunny Canadian International School, kterou vlastní též OCP vítězka, mne tak nadchla, že jsou zde již moje děti. A věřte mi, dát 11letého kluka s bídnou angličtinou do anglické školy, byl velký šok.

Takže se opět těším, jakou finalistku potkám letos a jak mi opět ovlivní život.

Projekt Ocenění Českých Podnikatelek – OCP podporuje české podnikatelky, oceňuje jejich projekty, inovace, ekonomický růst, osobní přístup, společenský dopad a kultivaci podnikatelského prostředí. Již od roku 2008 poukazuje na společenskou odpovědnost drženou v rukou českých žen a pomáhá budovat hrdé Česko. Podnikatelkám přináší nové zkušenosti a inspiraci a nabízí příležitost získat nový nadhled a ještě větší uspokojení z podnikání. Díky účasti na projektu mají ženy v průběhu celého roku přístup k on-line radám a podnikatelským tipů, stávají se členkami klubu podnikatelek s přístupem do registru podnikatelek – a to vše bezplatně. Účast v projektu tedy znamená nové příležitosti a zkušenosti, podnikatelské benefity, kontakty a přátelství i nový pohled na svou firmu a podnikání jako takové.

Do Ocenění Českých Podnikatelek – OCP se mohou podnikatelky přihlásit na doporučení odborného garanta CRIF – Czech Credit Bureau, který jejich firmu doporučil na základě analýzy, která zohledňuje dostupnost účetních závěrek za roky 2011–2013, minimální roční obrat firem od 10 milionů Kč a hodnocení iRating ve stupních 1–11. Splňovat musí pravidlo 100% vlastnictví a českého občanství. Doba podnikání musí být minimálně 4 roky. Analýzy provádíme ve spolupráci s auditorem NSG Morison. Díky těmto analýzám a studiím jsme se postupně stali největšími odborníky na problematiku žen v byznysu, a to z ekonomického i sociálního hlediska. Podnikatelky také učíme novým technologiím ve spolupráci s hlavním partnerem Microsoft a společností Vodafone. Generálním partnerem projektu je ČSOB, která rozvíjí moderní platební trendy a tím v rámci strategického partnerství s OCP pomáhá českým podnikatelkám. Dalším hlavním partnerem Allianz pojišťovna, která nabízí speciální produkty pro ženy. Přepravním partnerem projektu je DHL a zakladatelem je Agentura Helas. Záštitu poskytuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. Dalšími partnery jsou odborník na energetická řešení E.ON, pomocník v podnikání MasterCard, poskytovatelé vzdělání CEMI, TLC a Ogilvy Public Relations, investor do soukromého kapitálu Verdi Capital, reprezentant zájmu více než čtvrt milionu českých podniků AMSP ČR a poskytovatelé požitků Dilmah, Léčebné lázně Jáchymov, Zátiší Group a Buddha Bar Hotel. Žena a šperky patří k sobě, proto jsou partnerem i ALO Diamonds, a stejně tak potřebují ženy i kvalitní domov, proto je partnerem také Miele.

www.oceneniceskychpodnikatelek.cz

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

„Rusko ovlivnilo volby v USA? Někomu hrabe!“ Advokát si vyšlápl proti Jourové

18:04 „Rusko ovlivnilo volby v USA? Někomu hrabe!“ Advokát si vyšlápl proti Jourové

Bezskrupulózní lež vyhrává volby. Tímto vyjádřením doprovodila eurokomisařka Věra Jourová zveřejnění…