Pro Indii můžeme vozit zboží z Evropy, testovat vozidla nebo školit strojvedoucí

01.11.2017 14:28

Říjnové mise českých podnikatelů do Indie se zúčastnil i předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek. Zástupci českého železničního průmyslu si ho pozvali především jako šéfa svého tradičního odběratele, a tedy cennou referenci. Například česká společnost Bonatrans už v Indii úspěšně působí a dodává dvoukolí indickým drahám. Současná kapacita tamního závodu je 20 000 kol a 10 000 náprav. Stejně tak by se mohly na indickém trhu uplatnit i další čeští výrobci. Může však indický trh představovat příležitost i pro samotné České dráhy? Podle šéfa národního dopravce ano.

Pro Indii můžeme vozit zboží z Evropy, testovat vozidla nebo školit strojvedoucí
Foto: ČD
Popisek: Návštěva Railway Board (představenstvo Indických železnic)

Pane předsedo, jak vlastně cesta proběhla?

Akci pořádala Asociace českého železničního průmyslu (ACRI) ve spolupráci se Zastupitelským úřadem ČR v Dillí. A nebylo to poprvé. Program byl popravdě dost nabitý. Během týdne jsme navštívili třeba veletrh IREE, indické ministerstvo železnic a další instituce. Také se uskutečnilo zasedání Řídicího výboru ustaveného na základě strategického partnerství mezi ACRI a Českými drahami za českou stranu a Indickými drahami. Tady je potřeba si uvědomit, že Indie je sice daleko, ale v dnešní době není problém spolupracovat s kýmkoliv na celém světě. A Indické dráhy jsou jedním z největších železničních přepravců světa. Zaměstnávají přes milion lidí a každoročně využije jejich služeb přes 9 miliard cestujících. Za rok přepraví miliardu tun nákladu.

Co bylo účelem Vaší osobní účasti na této cestě?

Byl jsem požádán ACRI, zda bych jako generální ředitel největšího českého dopravce nepomohl při jednáních s Indy a neposkytl našim výrobcům reference.

Vy jste ale využil příležitost a nabízel jste služby samotných Českých drah. Je to tak?

Určitě. Byla by škoda propásnout takovou šanci. Nikdy samozřejmě nebudeme provozovat osobní dopravu v Indii. Už proto, že Indie má svého monopolního státního dopravce.  Ale České dráhy zdaleka nejsou jen osobní doprava. Cargo může vozit kontejnery do Hamburku, odkud putují dál na lodích do Indie a opět po železnici k tamním odběratelům. Výzkumný ústav železniční testuje nová vozidla výrobcům z celého světa a náš Dopravní vzdělávací institut má potenciál poskytovat služby v oblasti školení železničního personálu i v zahraničí. Školení už zajišťuje například v Polsku a aktuálně jedná s Indonésií.

Setkal jste se i s oficiálními zástupci Indie?

Ano. Měl jsem příležitost hovořit s unijním ministrem železnic Piyush Goyalem, kde byla, mimo jiné, řeč o zájmu Indie o dodávky kolejnic. Sešli jsme se také s ministrem bydlení a urbanismu Hardeep Singh Purim a pak to samozřejmě byla celá řada rozhovorů se zástupci navštívených regionů a měst.

Podařilo se dohodnout konkrétní projekty? Ať už jde o české firmy, nebo o České dráhy?

Takové kontrakty se nedělají ze dne na den. Ale musím říct, že indická strana se živě zajímala o vše, co můžeme v oboru nabídnout. Indie je obrovský trh a pro nás velká příležitost. Byl jsem tam zároveň jako člen CER Management Committee, tedy vedení Společenství evropských železnic, které je nejsilnějším představitelem železniční lobby v Bruselu. Musel jsem odpovídat na řadu otázek týkajících se zajištění bezpečnosti provozu na železnici v Evropě, a to včetně příslušné legislativy. Velké téma byla také ochrana vlaků před případným útokem teroristů. To se řeší na celém světě.

Co Vás osobně během cesty nejvíce zaujalo?

Samozřejmě jsem si nenechal ujít cestu vlakem z Dillí do Agry. Po tom, co jsem četl různé senzační články na toto téma, jsem byl překvapený, že se úroveň cestování na této konkrétní lince zase tak moc neliší od středoevropských standardů. Vlak byl čistý, i když je znát, že má už hodně najeto. Ve voze nás přivítali květinami a se snídaní přijel stevard oblečený v tradičním úboru hned třikrát, pokaždé s jiným chodem. A taky je tam zakázáno pít alkohol, podle nápisů na chodbičkách za to dokonce hrozí vězení. Takže lidi a zavazadla na střechách vlaků, jak se o tom často píše, jsem osobně opravdu neviděl. Ale asi záleží na tom, kam jedete, protože na hlavních linkách se prý v posledních letech hodně zlepšilo.

Pane předsedo, budou probíhat další jednání s indickými partnery?

Určitě ano. Naše firmy i my máme zájem etablovat se na tamním trhu a Indové mají o naše výrobky a služby také zájem. Při zasedání Řídícího výboru zřízeného Memorandem o porozumění mezi ČD a ACRI na jedné straně a Indickými železnicemi na straně druhé, které se konalo v Dillí 13. října 2017, padl návrh, aby další jednání proběhlo právě u nás v Praze.

Komerční zpráva

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Neslibujete nesplnitelné?

Opravdu jde ještě změnit migrační pakt, když ho podezřele narychlo EP před volbami odsouhlasil? A jak chcete zrušit green deal? Jsem pro, ale myslím, že je to nereálný slib.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

To je liché. Po konci Vrbětic a „zabití“ míru na Ukrajině velké varování

4:44 To je liché. Po konci Vrbětic a „zabití“ míru na Ukrajině velké varování

Ukrajinci před dvěma lety uvěřili Západu a odhodili možnost brzké mírové dohody, která by ukončila v…