Pro SŽDC je prioritou spojení na letiště a maximální zrychlení příprav vysokorychlostních tratí

07.05.2019 13:37

ROZHOVOR „Nikdy nebyla příprava rozpracována v této míře a nekonalo se tolik jako teď. Víme, kudy trať povede, začnou procesy územního řízení a výkupů pozemků. Předpokládáme, že trať vyjde na čtyřicet miliard. Pro urychlení přípravy a realizace byl celý projekt rozdělen na sedm staveb,“ řekl pro ParlamentníListy.cz ředitel SŽDC Jiří Svoboda k plánovanému vlakovému spojení na letiště.

Pro SŽDC je prioritou spojení na letiště a maximální zrychlení příprav vysokorychlostních tratí
Foto: Archiv SŽDC
Popisek: Generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda
Pane řediteli, jak hodnotíte změny ve vládě, dotýkají se i sektoru, kde SŽDC působí? 
 
Působení odcházejícího ministra dopravy Dana Ťoka přineslo do resortu stabilitu. SŽDC akcelerovala přípravu desítek staveb a dařilo se jí v čerpání finančních prostředků z aktuálního Operačního programu Doprava. Věřím, že spolupráce s novým ministrem bude intenzivní a bude směřovat k naplnění priorit současné vlády v oblasti budování železniční infrastruktury, tedy maximální podpoře přípravy výstavby vysokorychlostních tratí v České republice. 
 
 
Zastavme se u tedy u vysokorychlostních tratí. Jaký je aktuální stav přípravy a kdy, to naše čtenáře bude zajímat především, se s výstavbou začne?
 
Vládní materiál stanoví další postup při přípravě jednotlivých ramen vysokorychlostních tratí, odhaduje jejich finanční náklady a popisuje efekty plynoucí z různých řešení vysokorychlostní železnice. Ministerstvo dopravy doporučuje výstavbu nových vysokorychlostních tratí v nejvíce vytížených trasách a jejich doplnění konvenčními tratěmi s vyššími rychlostními parametry. Z tohoto pohledu je perspektivní se zaměřit na napojení na evropskou síť vysokorychlostní železnice ve směru Drážďany – Praha – Brno – Vídeň/Bratislava. Další rychlé železniční spojení je plánováno mezi Prahou, Plzní a Mnichovem. Vysokorychlostní trať by měla směřovat také z Brna do Ostravy a dále do polských Katovic. Poslední rychlá železnice má propojit Prahu s polskou Vratislaví. SŽDC postupně zadává ke zpracování studie proveditelnosti na jednotlivá ramena. Kromě toho jsme provedli analýzu možností urychlení přípravy a výstavby VRT, jejímž výsledkem je výčet možných pilotních úseků. Všechny mají významný přínos už pro stávající dopravu, která je dnes realizována na jiných tratích vedených ve směru nově uvažovaných úseků. Proto je důležité, že první stavbu zahájíme už v roce 2025.
 

Fotogalerie: - Zvláštní vlak z Ostravy

Zvláštní vlak na demonstraci
Autor trestního oznámení na republiku Mirek Pifka ...
Z Ostravy vyjelo protestovat jen několik cestující...
Jeden z mála těch, kteří jeli z Ostravy na Prahu
Mirek Pifka ve vlaku
Zvláštní vlak mohl vést stovky pasažérů
 
Další významnou stavbou, kterou připravujete, je vlakové spojení na letiště. V jaké fázi je příprava?
 
Nikdy nebyla příprava rozpracována v této míře a nekonalo se tolik jako teď. Víme, kudy trať povede, začnou procesy územního řízení a výkupů pozemků. Předpokládáme, že trať vyjde na čtyřicet miliard. Pro urychlení přípravy a realizace byl celý projekt rozdělen na sedm staveb. První, která již probíhá, je rekonstrukce Negrelliho viaduktu s termínem dokončení příští rok. V roce 2021 by pak měly přijít na řadu traťové úseky Praha-Ruzyně – Kladno a Kladno – Kladno-Ostrovec. Pro obě akce jsme již požádali o územní rozhodnutí, ve druhém případě očekáváme jeho pravomocné vydání již letos v červnu. Modernizované vedení tratí včetně podzemních úseků by mělo zlepšit prostupnost územím, nabídnout vytvoření nových dopravně-urbanistických vazeb a podpořit, urbanistický rozvoj v lokalitách, jako jsou Bubny, Dejvice, Dlouhá Míle, Veleslavín a také Ruzyně, které získají výhodné dopravní napojení.
 
SŽDC patří mezi největší příjemce peněz z operačních programů. Kam letos budou směřovat?
 
Pro modernizaci důležitých železničních tratí i uzlů využíváme spolufinancování z fondů Evropské unie, především z Operačního programu doprava (OPD) pro období 2014 až 2020 a relativně nového programu CEF (Nástroj pro propojení Evropy). Aktuálně probíhají práce mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi a přímo na území hlavního města mezi hlavním nádražím a Hostivaří, kde dokonce vznikne čtyřkolejná trať. Stejně naplno se pracuje mezi Berounem a Královým Dvorem, podobně jako na dalších částech plzeňského uzlu. Ještě letos začnou další stavební akce, a to jak na jednom ze zbývajících úseků čtvrtého koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora, tak i na první části tratě podél Berounky mezi Prahou-Smíchovem a Černošicemi. Finišuje také příprava modernizace železničního uzlu v Pardubicích, podobnou přestavbou projde uzel v České Třebové.  
 

Anketa

Jsou demonstrace proti Babišovi a Benešové prospěšné?

8%
88%
hlasovalo: 21481 lidí
 
Možnost využívat prostředky z Operačního fondu Doprava již za několik let skončí. Hledáte další zdroje financování?
 
Pro vybrané investiční akce bychom rádi do budoucna ve větší míře využívali také výhodné úvěry od Evropské investiční banky, aktuálně to platí například pro rekonstrukce prvních koridorových úseků, které prošly modernizací již před čtvrt stoletím. Připravujeme tak rekonstrukci velmi zatíženého traťového úseku z Velimi do Poříčan, na kterém dosáhneme díky odstranění tzv. úzkých míst zvýšení jeho kapacity. Význam tohoto nového finančního zdroje vzroste v následujících letech, kdy se bude naopak snižovat podpora z již zmiňovaných programů OPD a CEF.    
 
Poměrně viditelnou částí činnosti vaši organizace je správa výpravních budov, které jste převzali od Českých drah v roce 2016. Jak se vám daří provádět jejich opravy? 
 
Desítky osobních nádraží jsme už opravili, další postupně přicházejí na řadu. SŽDC vloni vynaložila téměř 750 milionů Kč na opravy a rekonstrukce více než stovky výpravních budov. Cestujícím tak už slouží opravené prostory ve stanicích Kuřim, Sokolov, Turnov nebo Litoměřice horní nádraží.  V letošním jsme se dostali do fáze, kdy vedle řady menších projektů se začnou realizovat i velké investiční akce za desítky milionů korun. Začne například rekonstrukce na nádražích v Berouně, Praze-Smíchově či Havířově. V případě Smíchova se jedná o kompletní rekonstrukci celé výpravní budovy, cílem bude její maximální využití, oživení prostor a zvýšení cestovního komfortu. V Havířově půjde o největší letos realizačně zahajovaný projekt na Moravě. Rekonstruovanou podobu zde získá dosavadní administrativní část objektu, kde vznikne čekárna pro cestující a odpočinková místnost pro vlakové čety. Projektem města je pak přestavba zbývajících prostor této rozlehlé budovy, které se budou využívat k volnočasovým aktivitám místních občanů. 
 

Anketa

Podporujete vládu Andreje Babiše? (Hlasování od 1.5.2019)

78%
hlasovalo: 21247 lidí
 
Samostatnou kapitolou jsou ale opravy historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží… 
 
Ano, ty patří k našim nejsledovanějším projektům. Ještě v letošním prvním pololetí začne obnova fasády, oken a částečně i střechy. Vnitřní prostory největší secesní památky v Česku přijdou na řadu v roce 2021. V této souvislosti řešíme, jaký ráz a funkčnost by měly mít prostory navazující na Fantovu kavárnu. Myslím, že bychom zde mohli vytvořit kulturně-společenský projekt. Nechceme provádět nevratné kroky, protože tyto změny děláme pro příští generace. Byl bych nerad, kdyby takto vzácná architektura propadla rychlému občerstvení. Kromě toho se na hlavním nádraží musíme zabývat zatékáním a průsaky vody z prostor vozovky a parkovací plochy nad novou odbavovací halou, které patří Technické správě komunikací. Stavebně technický průzkum ukázal, že prostá oprava problém zatékání neodstraní a je nutné provést celkovou rekonstrukci, která by měla být realizována ve spolupráci s TSK v horizontu 5 let. Bude zahrnovat komplexní rekonstrukci železobetonové konstrukce stropní desky v oblastech průsaků včetně rekonstrukce mostního svršku. 
 
V řádu miliard se bude pohybovat i nákup pozemků od Českých drah. Dohodli jste se již s dopravcem na ceně transakce?
 
Na stole jsou dvě indikativní metody ocenění pozemků znaleckými ústavy. Vzájemně si vysvětlujeme, jakou formou došlo k nacenění. Jsem názoru, že konečné rozhodnutí by měl učinit někdo třetí zvenčí. Někdo, koho trh a politická scéna nezpochybní. Všechny pozemky už máme zmapované a rozhraničené. Je za námi hodně práce, teď je třeba celou transakci dokončit.
 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Barbora Richterová

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Havlův odkaz z Listopadu 89? To jako ti udavači? Dotaz, který Kláru Samkovou rozpálil

4:43 Havlův odkaz z Listopadu 89? To jako ti udavači? Dotaz, který Kláru Samkovou rozpálil

POLOČAS HORKÉHO ROKU Kdo má být „uchovávatelem odkazu“ 17. listopadu? ptá se v rozhovoru pro PL.cz a…