Starosta Orlové: Důvěra deseti procent ve fungování této vlády hovoří za vše

16.04.2012 7:01

ROZHOVOR Sociální demokrat Jiří Michalík ParlamentnímListům.cz mimo jiné řekl, že hodnocení Věcí veřejných není nutné, neboť její činy hovoří samy za sebe a veřejnost si jistě utváří názor sama.

Starosta Orlové: Důvěra deseti procent ve fungování této vlády hovoří za vše
Foto: archiv města
Popisek: Starosta Jiří Michalík (ČSSD)

Pane starosto, Moravskoslezský kraj má podle Ministerstva práce a sociálních věcí nejnižší spoluúčast vlastních peněz na sociálních službách ze všech krajů. Tomuto tvrzení se však brání hejtman Jaroslav Palas. Podle jeho náměstka Slavomíra Recmana pak z důvodu nedostatku peněz hrozí v kraji omezení až pro 3000 klientů. Jak se na situaci díváte?

Sociální služby plní nezastupitelnou úlohu v poskytování pečovatelských služeb, odlehčovacích služeb, chráněného bydlení apod. Prostřednictvím terénních sociálních služeb je zajišťována podpora a pomoc osobám, aby mohly žít co nejdéle běžným způsobem života. Proto nedostatek či snížení těchto účelových finančních prostředků může ohrozit poskytované služby. Také v našem městě úspěšně funguje pečovatelská služba, denní stacionář, odlehčovací služba a chráněné bydlení, čímž pečujeme o osoby v jejich přirozeném sociálním prostředí. Se snižováním finančního krytí rozhodně nelze souhlasit.

Pokud zůstaneme ještě u vlády, jak byste hodnotil její fungování?

Z pohledu občana, sociálního demokrata a starosty středně velkého města se domnívám, že důvěra deseti procent občanů ve fungování této vlády hovoří za vše. Jsme město s velkou nezaměstnaností, velkým podílem sociálně slabých občanů a domnívám se, že některé kroky této vlády zhoršují podmínky těchto lidí.

Nejvíce citovaná je v poslední době nejmenší vládní strana Věci  Veřejné. Co byste řekl k tomuto?

Domnívám se, že hodnocení této vládní strany není nutné, neboť její činy hovoří samy za sebe a veřejnost si jistě utváří názor sama.

Jaká je v současné době míra nezaměstnanosti ve Vašem městě a jaké jsou zde pro obyvatele pracovní příležitosti?

Nezaměstnanost na Orlovsku se za poslední rok zvýšila o 0,56 procenta a dosáhla hranice 15,18 %. Pracovní příležitosti tady nejsou prakticky žádné, většina  lidí dojíždí za prací do okolních měst. Situace je o to horší, že Orlová je bývalým hornickým městem a v souvislosti s restrukturalizací průmyslu v 90. letech přišla řada horníků o práci a rozšířila řady nezaměstnaných, což dostalo i jejich rodiny do těžké životní situace.

Průmyslové výrobě v Orlové dominovala těžba uhlí. Těžba uhlí nyní pokračuje a bude pokračovat pouze v Dole Karviná (dříve Lazy).  Co říkáte na úvahy o zdanění uhlí? Mnozí například kritizují uhlíkovou daň  zejména proto, že z daně mají být osvobozeni největší znečišťovatelé ovzduší, jako například elektrárny či teplárny. A do jaké míry trápí obyvatele Orlové špatné ovzduší?

Uhlí je nepřímo zdaněno platbami za vydobytý nerost roční částkou 15 až 20 milionů korun, dále za využívané dobývací prostory částkou do půl miliónu korun ročně a navíc musí těžař vytvářet finanční rezervu na sanaci a rekultivaci poddolovaného území. Vše je ale o diskuzi…

Kvalita ovzduší je v našem městě dlouhodobý problém, což je dáno polohou našeho města. Často jsou překračovány povolené limity. Smog je na denním pořádku. Nejvíce trpí děti a starší generace. Tito musejí pobývat v období smogu v místnostech se zavřenými okny. Ozdravné pobyty většinou nemohou využívat pro nedostatek finančních prostředků.
 

Jak byste hodnotil infrastrukturu ve městě?

Infrastruktura ve městě je ve velmi špatném stavu. Město v 60. letech minulého století zůstalo zachováno za cenu panelákové výstavby pro pracovníky do dolů a hutí s tím, že infrastruktura bude obnovena na úroveň alespoň původního města, které bylo zničeno vlivem poddolování. K obnově infrastruktury ale zatím nedošlo.

Jsme 33 tisícové město a snad jediné v republice, které nemá funkční náměstí. Náměstí ve staré části města sice máme, ale prakticky tam nikdo nebydlí. Doprava ve městě je jen automobilová a autobusová. V centru města jsou časté automobilové zácpy, neboť chybí obchvat. Kolejová a tramvajová doprava vzala zasté díky těžbě uhlí. Chybí stovky parkovacích míst, protože při výstavbě sídlišť v sedmdesátých a osmdesátých letech se nepočítalo s takovými počty aut a parkovací místa kapacitně zdaleka nestačí, byť každoročně přibývají nová. To samozřejmě nelze do nekonečna na úkor zelených ploch a výstavba podzemních či nadzemních parkovacích objektů naráží na nesouhlas občanů.

Město spolupracuje se čtyřmi partnerskými městy. Jak byste hodnotil spolupráci za loňský rok? A na co se chcete v rámci spolupráce zaměřit letos?

Spolupráce s partnerskými městy má v Orlové již dlouhou tradici. S polskými partnerskými městy spolupracujeme v oblasti kultury, sportu a společenského vyžití již od roku 1991, k nim se přidalo švýcarské města Illnau-Effretikon a v roce 2010 rozšířila partnerská města chorvatská Crikvenice.  Spolupráce se všemi městy je na velmi dobré úrovni.

Vzhledem k současným aférám, jež doprovází vládu. Jak podle Vás dopadnou krajské volby?

Jednoznačně. Věřím, že vyhraje sociální demokracie.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

4:43 A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

Proč jsou lidé v Gruzii či na Ukrajině šťastnější než tady? Bloger a spisovatel Ladislav Větvička si…