Známý kněz ke sporu církevních špiček o imigranty: Když někdo zneužije mé dobroty, nepřestanu pomáhat. Papež řekl, ať odpouštíme a máme v srdci lásku. Pořád věřím ve slova Václava Havla...

14.08.2016 6:26 | Zprávy

ROZHOVOR „Nevím, zda s islámem je vůbec možný dialog. Jsou to s křesťanstvím dvě odlišná náboženství a já to vysvětluji tak, že symbolem islámu je měsíc, který vládne noci, a motivem křesťanství je slunce – znamení dne. A ono není možné, aby se tyto dva symboly propojovaly,“ myslí si mediálně známý polský kněz Zbigniew Czendlik, který bývá častým hostem diskusních pořadů na nejsledovanějších českých televizních kanálech. „My se můžeme potkávat a poznávat se, abychom si lépe porozuměli, ale každý bychom si měli žít, v nadsázce řečeno, v tom svém určeném denním období,“ ještě dodal.

Známý kněz ke sporu církevních špiček o imigranty: Když někdo zneužije mé dobroty, nepřestanu pomáhat. Papež řekl, ať odpouštíme a máme v srdci lásku. Pořád věřím ve slova Václava Havla...
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zbigniev Czendlik

Kardinál Duka na počátku uprchlické krize několikrát opakoval, že je překvapen složením migrantů, že jsou to mladí muži vybavení mobily a že by bezpečnostní složky měly velice důsledně prověřovat, koho sem pustí. Za to se mu dostalo od některých „sluníčkářských“ komentátorů nálepky, že prý poněkud „hnědne“. Naopak řada politiků i novinářů uvedla, že pan kardinál jen v předstihu řekl to, na co dnes už mnozí také přicházejí, že otevřená náruč všem islámským migrantům má prý být sebevražednou cestou. Jak vy sám hodnotíte zmíněné prohlášení našeho katolického primase?

My opravdu nemůžeme jen otevřít náruč a říct pojďte všichni k nám, ale musíme být schopni migraci regulovat a máme pro to i dost možností a vytvořených mechanismů. Přece i my v České republice se musíme řídit různými pravidly a zákony. A když k nám někdo chce přijít, tak je musí dodržovat. Já jsem také přišel jako cizinec do Česka a bylo ode mne očekáváno, že se přizpůsobím, a ne, že to bude naopak a já si budu lidi kolem sebe přetvářet k obrazu svému. Například si myslím, že dějiny Česka znám možná lépe, než mnoho lidí, kteří se tu narodili, protože se ode mne očekává, že se budu s nimi identifikovat.

Je to opravdu hodně jednoduché, když už mi někdo pomůže a dovolí mi v některé jiné zemi žít, musím dodržovat tamní zvyklosti a pravidla, jež tam fungují. A my jsme to s benevolencí a korektností přehnali, jak jsem to uváděl tento týden v České televizi. Ve Vídni například přejmenovali adventní trhy na zimní trhy, v některých leteckých společnostech zakazují nosit křížek, ať to nedráždí jiná náboženství, a na některých místech v Itálii se ruší výstavy betlémů, stavění vánočních stromků a zakazují se zpívat i koledy. Tak přece nemůžeme vyklízet prostor jiným náboženstvím. Potom se nemůžeme divit, že k nám přijdou a chtějí si zavádět svoje pořádky.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Článek obsahuje štítky

církev , Duka , Halík , rozhovor , Czendlik

autor: Jan Štěpán

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Veřejná doprava

Dobrý den, když tak myslíte na ekologii, proč v Praze není hromadná doprava pro všechny zdarma?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
style="min-height:300px;"> reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Důchody podle Ústavního soudu: Plán SPD, jak vrátit spravedlnost

0:01 Důchody podle Ústavního soudu: Plán SPD, jak vrátit spravedlnost

PŮLNOČNÍ ROZHOVOR K čemu máme Listinu práv a svobod a sociální práva v ní garantovaná, ptá se poslan…