Dlabajová (ANO): Krize na vnitřním trhu. Protekcionismus rozděluje Evropu

29.04.2017 6:33

Letos si připomínáme 60. výročí podepsání Římských smluv, které zahájily proces evropské integrace a budování jednotného vnitřního trhu. Po desítkách let otevírání se vzájemnému obchodu, je Unie opět rozdělená na dva tábory. Může za to diskuze ohledně nových pravidel pro pracovníky vysílané do zahraničí. Levná a kvalifikovaná pracovní síla ze střední a východní Evropy se postupně stala velkým konkurentem a zároveň trnem v oku pro západní Evropu. Ta se nyní začala bránit. Ve jménu sociální spravedlnosti a boje proti nesmyslnému konceptu sociálního dumpingu začala budovat základy protekcionismu.

Dlabajová (ANO): Krize na vnitřním trhu. Protekcionismus rozděluje Evropu
Foto: Archiv europoslankyně.
Popisek: Europoslankyně Martina Dlabajová.

Německo, Francie, Rakousko, ale i další státy zavádějí nová opatření v podobě zákonů o minimální mzdě, které narušují základní principy volného trhu. Německý MiLoG, francouzský Loi Macron i rakouský zákon se totiž vztahují na všechny pracovníky, včetně těch zahraničních, kteří tam po určitou dobu vykonávají své zaměstnání. Ti musí nyní pobírat alespoň tolik, kolik činí minimální mzda v dané zemi. Vůbec nejpalčivější je tento problém v případě řidičů mezinárodní dopravy. Na řidiče kamionů, kteří těmito zeměmi jen projíždí, se tyto zákony totiž paradoxně vztahují také. Dopravci musí navíc řidiče opatřit celou řadou dokumentů, a to přímo v daném jazyce. Pro naše dopravce tyto zákony neznamenají jen velký nárůst mzdových nákladů, ale i obrovskou administrativní zátěž. A fakt, že čeští dopravci ve skutečnosti řidičům vyplácejí mnohem více než je hodinová mzda díky dietám a kapesnému, už bohužel nikdo nezohledňuje. Přestože se tyto státy obhajují sociálními ohledy, je všem zřejmé, že skutečný důvod je jiný - vytlačit naše dopravce, kteří jsou schopni nabídnout nižší cenu, z trhů západních ekonomik. Zde už se nejedná jen o čirou diskriminaci českých firem, ale o jejich samotnou existenci.

Olej do ohně svým rozporuplným jednáním přilévá také Komise. Na jedné straně už přes dva roky zkoumá německý zákon pro podezření, že není v souladu s unijními předpisy, a přitom současně přichází s novými pravidly pro vyslané pracovníky, ty v sektoru dopravy nevyjímaje, která tato ochranářská opatření dále posvěcují. Princip „stejné mzdy za stejnou práci na stejném místě“, který Komise hlásá, je ale v praxi 28 odlišných pracovních trhů těžko proveditelný. Musíme samozřejmě chránit práva zaměstnanců a bojovat proti nelegálním praktikám firem. Přiznejme si však, že české firmy zkrátka nejsou schopny platit svým zaměstnancům stejné mzdy, jako jsou ty západoevropské. To je realita rozdílných ekonomik. A právě díky rozdílům v mzdových nákladech může Evropa zůstat konkurenceschopná.

Komise bohužel nedbá našich opakovaných apelů a svým pasivním přístupem pouze přiživuje půdu právní nejistoty pro naše firmy. Nezbývá nic jiného, než aby iniciativu převzaly členské státy. Česká republika se musí stát zvučným hlasem při vyjednávání směrnice o vysílání pracovníků v Radě a připravovaném silničním balíčku, který se bude zaměřovat i na sociální aspekty, a který by měl specifika vysoce mobilního sektoru dopravy zohlednit. O kompletním vyjmutí dopravy z působnosti těchto pravidel ovšem pravděpodobně nemůže být řeč.

Těší mne, že se tato problematika dostala na program posledního zasedání zástupců tripartity. Tuto iniciativu a aktivní přístup velmi vítám. Obávám se však, že zavádění podobných protekcionistických opatření na našem území, které tripartita navrhla jako jedno z možných řešení, není nejšťastnějším krokem. Oplácet západním zemím stejným metrem roztříštěnost na trhu nevyřeší. Naopak. Co potřebují evropské firmy je právní jistota a předvídatelnost. Pokud se začnou přidávat další a další země, bude to znamenat definitivní konec volného pohybu služeb v Evropě. Konec jedné ze svobod, na jejímž základu je Unie postavena. A to nemůžeme dopustit.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Šlachta (Přísaha): Migranti musí čekat na vyřešení žádosti mimo Evropskou unii

14:07 Šlachta (Přísaha): Migranti musí čekat na vyřešení žádosti mimo Evropskou unii

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k řešení ilegální migrace