Fryč (Realisté): Stát musí stavět rychle, jednoduše a hospodárně

18.02.2017 19:43

Kombinace legislativní džungle, politiků neschopných, či spíše neochotných, se rozhodovat, a zájmových skupin s vlastním prospěchem dovedla Českou republiku k paralýze výstavby dopravní infrastruktury. Pro průmyslovou, na vývoz orientovanou zemi ve středu Evropy je to katastrofa.

Fryč (Realisté): Stát musí stavět rychle, jednoduše a hospodárně
Foto: Realisté
Popisek: Realisté

Realisté mají řešení. Přijmout ústavní zákon, který stavební řízení pro nejvýznamnější národně strategické stavby zjednoduší a zkrátí. Tento zákon umožní začít zadávat stavby systémem vyprojektuj, postav a nes za to zodpovědnost.

Demokratická společnost musí mít sílu prosadit svoje zájmy. A soukromé zájmy nesmí vítězit nad strategickými požadavky země jako celku.

Platný zákonodárný proces nepřeje veřejnému zájmu a doopravdy neřeší dopady výstavby na individuální práva občanů i na životní prostředí, ale jen umožňuje libovolným zájmovým skupinám parazitovat, zdržovat, prodražovat a vydírat. A k tomu podhodnocený (a tím snadno ovlivnitelný) úředník veřejné správy, bez odpovědnosti a jakékoliv motivace k prosazování národních zájmů. To jsou jasné překážky k budování funkční a rychle rostoucí dopravní sítě.

Z výše uvedeného výčtu důvodů nemůžeme očekávat nic jiného než tristní výběr projektanta za co nejnižší cenu, pracujícího ve prospěch velkých stavebních firem. Připravované projekty již dopředu skrývají velký objem v budoucnu fakturovaných víceprací, a proto jsou zejména naše silnice, když už se staví, jedny z nejdražších v Evropě. Nemluvě o délce jejich stavby.

Námi navrhované legislativní řešení by umožnilo začít stavět především rychle s konkrétní odpovědností za provedené dílo. Legislativní opatření by přineslo i možnost výstavby formou PPP projektů. To znamená přivést soukromé investory, kteří, pokud budou mít odpovědnost i za přípravu, budou dbát na kvalitu. Najednou (konečně) bude všem záležet na tom, aby se nemrhalo penězi ani časem. Kvalitní příprava šetří investiční peníze a projeví se pak vyšší úrovní výstavby. A pokud se bavíme o PPP projektech, kde investorovi záleží na kvalitě a dlouhé životnosti díla, jsem si jistý, že nic takového, jako do dnešního dne neopravená a zvlněná D47, by se nestalo.

Realistické  řešení: Ústavní zákon o výstavbě Infrastruktury, který zjednoduší, zrychlí a zlevní infrastrukturní výstavbu, neopomene vyřešit ani případné majetkové újmy a kompenzace případných škodlivých vlivů na životní prostředí.

Nepřijmeme-li námi navrhované řešení, zůstane Česká republika, obrazně i ve skutečnosti, stát na místě.

Ing. Antonín Fryč, CSc., zakladatel Realistů, podnikatel

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Laudát (KAN): Dobře pracovala, tak ji vyrazíme

20:03 Laudát (KAN): Dobře pracovala, tak ji vyrazíme

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny…