Havlová (Úsvit): Aby mohly regulační orgány zcela naplňovat svoji roli, musí být skutečně nezávislé

11.04.2017 16:20

Projev na 56. schůzi Poslanecké sněmovny dne 11. dubna 2017:

Havlová (Úsvit): Aby mohly regulační orgány zcela naplňovat svoji roli, musí být skutečně nezávislé
Foto: VV
Popisek: Poslankyně Olga Havlová

Ráda bych zařadila na pořad schůze nový bod s názvem "Informace ministra průmyslu a obchodu k ohrožení nezávislosti Energetického regulačního úřadu". Tento bod navrhuji zařadit jako první bod ve středu odpoledne 26. dubna, event. po pevně zařazených bodech.

Regulační orgány jsou obecně zřizovány, aby jako nezávislé instituce vyvažovaly nerovnováhu mezi postavením silných monopolních či oligopolních společností, takzvaně regulovaných subjektů, na straně jedné a slabších subjektů, spotřebitelů, na straně druhé. Aby mohly regulační orgány zcela naplňovat svoji roli, musí být skutečně nezávislé. Nezávislost národních regulátorů přitom vyplývá z práva Evropské unie a příslušných směrnic, které jsou následně transponovány do národních právních řádů. V prostředí energetiky se však český energetický zákon dostává do střetu s touto evropskou garancí. Vládní strany s tím od počátku nic nedělají a ignorují rizika postihu České republiky ze strany Evropské unie.

Energetický zákon v novele z roku 2015 stanovil s účinností od 1. srpna 2017 nové uspořádání vedení Energetického regulačního úřadu. Pozici předsedy, v současnosti předsedkyně, má nahradit pětičlenná rada Energetického regulačního úřadu složená z předsedy a čtyř členů. Není problém v samotném zřízení rady ERÚ kromě toho, že podobný systém funguje například v Českém telekomunikačním úřadě, funguje i jinde v zahraničí. Problém však je, kdo a jak členy rady jmenuje. A na to navazuje ještě větší problém a tím je možnost odvolávání radních.

Původní praxe byla taková, že na návrh premiéra jmenoval předsedu úřadu prezident České republiky. Současná úprava je navázána pouze na vládu. Ministr průmyslu a obchodu nominuje předsedu a členy rady, a ty posléze jmenuje vláda. Vláda si tedy jen interně odsouhlasí, kdo bude v radě sedět.

Problémem, a to zásadním, je možnost odvolat radní i za malé nedefinované přestupky. Člena rady může odvolat vláda v případě hrubého nebo opakovaného méně závažného porušení jeho povinností. Když pomineme, že toto je prostor pro obrovské korupční riziko, musíme si uvědomit, že časté odvolání radních, kteří nebudou ochotni plnit politické závazky, může úřad destabilizovat. Otázkou je, jak moc nezávislí tedy vlastně radní budou.

V čem je největší problém? Destabilizovaný případně politicky nebo lobbisticky závislý úřad je jednoznačným ohrožením ochrany spotřebitele, a to na skutečně elementární bázi, kterou jsou ceny energie, jak elektřiny, plynu, tak tepla.

Vzhledem k nominacím, které okolo sebe slyšíme, je zjevné, že zájem o pozice radních mají přední manažeři regulovaných subjektů, to je těch, kteří chtějí co nejvyšší ceny na úkor spotřebitele. Těmto těžko půjde o blaho spotřebitele a důvodná obava je, že všechno ve finále zaplatí spotřebitel.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

Euro je cestou k vyšší prosperitě a stabilitě naší ekonomiky

To tvrdíte vy. Pokud ale vím, třeba v Řecku měli Euro a dostali se do velkých finančních problémů, které pak řešili ostatní státy, takže kdyby byla vaše teze správná, jak to že se Řecko dostalo do takových dluhů a hrozil krach jejich ekonomiky?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dostálová (ANO): Sice hezky bojujete za úředníky, ale vládě je to úplně šumafuk

15:14 Dostálová (ANO): Sice hezky bojujete za úředníky, ale vládě je to úplně šumafuk

Projev na 103. schůzi Poslanecké sněmovny 24. května 2024 k zákonu o úřednících územních samosprávný…