Kolovratník (ANO): Dočkáme se vysokorychlostních tratí i u nás?

29.04.2016 17:52

Železniční síť v České republice patří mezi nejhustší v Evropě a v této oblasti patříme mezi absolutní světovou špičku. Nicméně v kontrastu se západními zeměmi s výstavbou moderních vysokorychlostních tratí pokulháváme. Ministr dopravy Dan Ťok sice výstavbu podporuje, stejně jako premiér Sobotka. Přesto není příliš mnoho konkrétních činů a jejich příprava nepostupuje tak, jak bychom si všichni přáli. I proto jsem minulou středu zorganizoval v Poslanecké sněmovně pracovní setkání odborníků na vysokorychlostní tratě.

Kolovratník (ANO): Dočkáme se vysokorychlostních tratí i u nás?
Foto: ANO.cz
Popisek: Martin Kolovratník
reklama

Příprava vysokorychlostních tratí je dle mého názoru pomalá a mám dojem, že by si tato oblast zasloužila intenzivnější jednání a větší pozornost politiků. Bylo velmi důležité z mého pohledu zajistit účast klíčových osob pro rozvoj vysokorychlostní železnice na území ČR, což se povedlo. Zúčastnil se jak vedoucí odboru strategie Ministerstva dopravy Luděk Sosna, tak i ředitel Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek.

V současné době Správa železniční dopravní cesty vypsala soutěž na projektovou přípravu vysokorychlostních tratí. Jedná se o tzv. Studii příležitostí, která má komplexně zmapovat celou Českou republiku a navrhnout alternativy vedení tras. Samozřejmě nejen s ohledem na jejich ekonomickou stránku, ale i v souladu se zahraničními tratěmi tak, aby bylo možné napojení na Mnichov, Drážďany, Varšavu nebo Vídeň.

Co je ovšem podle mě problém, je současná podoba zákona o veřejných zakázkách. V důsledku drsného konkurenčního boje mezi uchazeči muselo SŽDC tento tendr již dvakrát zrušil. Nyní probíhá soutěž již potřetí, díky tomu celý projekt nabral už více než roční zpoždění. Věřím, že nyní proběhne celý proces úspěšně až do konce, a bude spravedlivě vybrán dodavatel studie. Stejně tak věřím, že se nervozita zaměstnanců z proběhlého policejního zásahu v SŽDC neprojeví na termínu této zakázky.

Na jednání jsme se shodli, že jakákoliv případná podezření musí být řádně vyšetřena policií.I proto jsem se rozhodl, že téma budu chtít projednat na nejbližším zasedání sněmovního Podvýboru pro dopravu, který se bude konat ve čtvrtek 5. května.

Pokud půjde všechno ideálně, práce na studii by mohly začít v červnu. To by bylo skvělé, protože zpracovat takto rozsáhlou studii bude trvat déle než rok. Očekávám, že první výsledky se dozvíme někdy v druhé polovině roku 2017. Potom už nic nebude bránit zahájení stavebních prací na prvních koridorech vysokorychlostních tratí. Osobně si troufám tvrdit, že nejdříve bychom se měli zaměřit na propojení Praha – Drážďany – Berlín, společně s rychlým spojením Praha – Brno.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: PV
reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Okamura (SPD): Nevětší zabiják je obžerství a lenost

16:47 Okamura (SPD): Nevětší zabiják je obžerství a lenost

Komentář na facebookovém profilu k životnímu stylu, filozofii a myšlení