Kolovratník (ANO): Vysokorychlostní tratě nejsou hudbou budoucnosti

11.09.2014 12:02

V médiích tu a tam probleskne zmínka o tzv. vysokorychlostních železničních tratích.

Kolovratník (ANO): Vysokorychlostní tratě nejsou hudbou budoucnosti
Foto: ANO.cz
Popisek: Martin Kolovratník

Většina lidí si povzdechne, že je to hudba budoucnosti. A že se nás netýká. Je to velká škoda, protože skutečnost je přesně opačná. Vysokorychlostní železnice se dá vybudovat i v České republice. A bylo by škoda, kdybychom to nezkusili. Kolem tohoto druhu dopravy panuje spousta mýtů, pojďme si je zkusit objasnit.

Vysokorychlostní železnice – to nejsou jen magnetické polštáře pod dráhami Maglev, nebo speciální podvozky pod asijskými tratěmi Shinkansen. Jsou to také koleje v klasickém rozchodu 1435 mm, které máme v České republice na celé železniční síti. Přesně takové, po kterých jezdí nejen malé lokálky, ale třeba také Pendolino a soukromí dopravci RegioJet s Leoexpresem. A jaký je tedy rozdíl mezi klasickou a vysokorychlostní tratí? Při velkém zjednodušení lze říci, že velmi malý. „Jádro pudla“ je ve svršku trati – koleje musí být uložené v pevném (většinou betonovém) loži, zatáčky musí mít velké poloměry a trať musí být bezpečně oddělena od okolní krajiny či zástavby (třeba plotem). Taková trať potom umí bez problému rychlosti kolem 260 km/h. A teď si zkuste spočítat, za jak dlouho byste takovým vlakem byli z Prahy v Brně, Pardubicích nebo dokonce v Bratislavě.

Někdy stačí vylepšit stávající tratě, jinde je potřeba postavit části nové – a můžeme jezdit rychle. Finance na takové stavby jsou připraveny v Evropě. Startuje Operační program doprava 2 (OPD 2), na rychlém spojení přes ČR mají zájem všichni naši sousedé. Ptám se tedy, co nám brání a proč lidé mluví o hudbě budoucnosti? Tvrdím, že takzvané VRT jsou tématem dneška a má velký smysl se jimi intenzivně zabývat. Mohou se stát mnohem větším přínosem, než budování vzdušných zámků v podobě megalomanských vodních kanálů z Labe na Dunaj nebo nákladné opravy zastaralých lokálních tratí z dob Rakousko-Uherska.

Další mylný názor tvrdí, že na takové rychlosti máme moc malé vzdálenosti zastávek. I v tomto případě je to jinak. Dnešní soupravy umí dosáhnout maximální rychlosti v řádu jednotek minut a kilometrů. Díky tomu dosáhneme výrazných úspor v jízdní době i na takové vzdálenosti jako je například Praha - Kolín, Olomouc – Ostrava nebo Brno – Břeclav.

Na jaře jsem byl na studijní cestě ve Švýcarsku. Jeden z nejsilnějších momentů pro mě byla večerní návštěva hlavního nádraží v Curychu. Během malé chvíle se na třech perónech vedle sebe potkalo francouzské TGV, italské Pendolino a španělský rychlovlak AVE. Všichni jeli po svých územích ve vysoké rychlosti, horskou část Švýcarska projeli „pouze“ dvoustovkou a na finále cesty opět zrychlili. Přesně taková železnice mi dává smysl a je pro mě výzvou. Z pozice Místopředsedy Hospodářského výboru Sněmovny a člena Dozorčí rady SFDI udělám maximum proto, aby nebyla jen hudbou vzdálené budoucnosti!

Martin Kolovratník

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ANO

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

věcná diskuze

Dobrý den, máte dojem, že se na půdě Sněmovny odehrává věcná diskuze? Já mám spíš dojem, že koalice ani diskutovat nechce, že si je jistá svou většinou a naopak opozice obstruuje (většinou až moc), aby se zviditelnila. Nějaký smysluplný dialog mezi vládou a opozicí nevidím a myslím, že je chyba na o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Válková (ANO): Chápeme, že na některé otázky nechcete odpovědi znát

20:07 Válková (ANO): Chápeme, že na některé otázky nechcete odpovědi znát

Projev na 103. schůzi Poslanecké sněmovny 21. května 2024 k návrhu ústavního zákona o celostátním re…