Tuto změnu, kterou vítá odborná veřejnost, umožnila čerstvá novela zákona 266/1994 Sb., O dráhách. Autorem uvedeného pozměňovacího názvu je pardubický poslanec a místopředseda správní rady Správy železnic Martin Kolovratník.
Důvod změny je jednoduchý. Celé železniční prostředí v Česku se v tomto období dramaticky a zásadně mění. Vedle řady dopravců (státních i soukromých) nově stojí jedna jediná a hlavní instituce – manažer infrastruktury, který má na starost jak nádraží a zastávky, tak všechny železniční tratě, včetně napájení, zabezpečení a řízení provozu s jízdním řádem. Tato státní organizace se dlouhodobě potýkala se svým dlouhým a špatně zapamatovatelným názvem. „Z bývalého komplikovaného názvu nebyl na první pohled jednoznačně zřejmý záběr působnosti této státní organizace. Mimo železniční odvětví, především ve veřejnosti cestující vlaky není název státní organizace obecně příliš užíván. Obdobně je tomu tak v případě zkratky SŽDC,“ vysvětluje zpravodaj celého zákona a iniciátor změny Martin Kolovratník.
Veřejnost ne vždy plně rozumí rozdělení funkcí dopravce a provozovatele dráhy a subjekty, které tyto činnosti provozují. Často tak dochází u těchto pojmů k záměně. „Jedná se především o případ současné akciové společnosti České dráhy, která však funkci a činnost provozovatele celostátní dráhy a drah regionálních již řadu let neprovozuje. Nicméně v očích veřejnosti stále zaznívá nezanedbatelnou měrou hlas mající za to, že akciová společnost České dráhy je rovněž dominantním provozovatelem drah v České republice. Což je samozřejmě mylná představa,“ říká místopředseda správní rady Správy železnic Martin Kolovratník.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV