Kubásek (ANO): Stav ovzduší v Jihomoravském kraji se dlouhodobě zlepšuje

22.09.2017 14:49

Kvalita ovzduší v městě Brně a Jihomoravském kraji se výrazně zlepšuje, potvrzují to všechny typy stanic imisního monitoringu, která tento trend potvrzují od roku 2010.

Kubásek (ANO): Stav ovzduší v Jihomoravském kraji se dlouhodobě zlepšuje
Foto: anobudelip.cz
Popisek: ANO

Nejvýraznější pokles zaznamenaly dopravní lokality. Čísla koncentrací, která byla naměřena v roce 2016, jsou nižší o desítky procent než před šesti lety. Nejpomaleji klesají naměřené hodnoty ve venkovských lokalitách. V roce 2016 byl překročen imisní limit pro denní koncentrace PM10 pouze na dopravních stanicích Brno-Svatoplukova a Zvonařka. Tyto naměřené výsledky jsou jasným důkazem toho, že v Brně nejsou všechny imise, tedy koncentrace látek v ovzduší, způsobeny jen „brněnskými emisemi, tedy látkami emitovanými na území Brna, nebo dokonce pouze ze silniční dopravy. Navíc to potvrzuje i názor odborníků, že budování nových silnic pomůže nejen ještě většímu zlepšení kvality ovzduší, ale bez nich by byl totálně zastaven i rozvoj kraje.

Plynulost silniční dopravy má výrazně pozitivní vliv na emise polétavého prachu. Plynule jedoucí auto jede na vyšší převodový stupeň, má nižší spotřebu paliva, a tedy i tvorbu emisí z jeho spalování. Stejně tak plynule jedoucí auto nebrzdí a neakceleruje, což jsou další významné zdroje emisí prachu – emise z otěrů brzdového obložení a pneumatik při brždění resp. otěrů pneumatik a abraze vozovky při akceleraci. Tyto nestandardní tedy „neplynulé stavy“ mají významný vliv na množství emisí z dopravy v centrech měst oproti obchvatovým komunikacím, kde se tyto jevy v podstatě nevyskytují. Problematika kvality ovzduší je ale mnohem širší a je vystavena mnohým vlivům v různých ročních obdobích.

Právě proto, aby docházelo, i nadále ke zlepšování kvality ovzduší je nezbytné zprovoznění nadřazené komunikační sítě. Což jsou v Jihomoravském kraji tyto klíčové stavby dopravní infrastruktury nadregionálního významu: silnice D43 (R43), silnice D55(R55), silnice D52 (R52) a silnice I/38. Pro brněnskou aglomeraci je to pak dobudování Velkého městského okruhu (VMO).

Velmi často skloňovaným je v poslední době i Polycyklický aromatický uhlovodík Benzo[a]pyren (sumární vzorec C20H12), který je silně karcinogenní. Podle dostupných měření není jeho největším zdrojem automobilová doprava, ale jak dokazuje níže uvedený graf, jsou to lokální topeniště, a to z celých 84%. 

Lokální topeniště jsou zastoupena plošně na celém území kraje a v období topné sezóny jsou naprosto dominantním zdrojem znečištění ovzduší. Díky Kotlíkové dotaci mají lidé možnost získat až 127.500 Kč na výměnu starého kotle spalujícího pevná paliva za tepelné čerpadlo, plynový kondenzační kotel, kotel na biomasu nebo automatický kombinovaný kotel. Sběr žádostí bude zahájen dne 16. října 2017 od 10:00 hodin.

Zdroj: TZ JMK

Převzato z profilu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Farský (STAN): Můžeme si dovolit dál ignorovat potenciál geotermální energie?

19:05 Farský (STAN): Můžeme si dovolit dál ignorovat potenciál geotermální energie?

Informace na svém veřejném facebookovém profilu k geotermálnímu projektu Ringen v Litoměřicích