Macek: Rekonstrukce tramvajové trati se kvůli vedení Jablonce prodraží o 57 milionů

22.06.2020 16:32

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) na přání vedení Jablonce (ODS, ANO, SLK) rozdělil na dvě etapy projekt rekonstrukce a prodloužení tramvajové trati z Liberce na nový jablonecký terminál.

Macek: Rekonstrukce tramvajové trati se kvůli vedení Jablonce prodraží o 57 milionů
Foto: Archiv Jakuba Macka
Popisek: Jakub Macek

Dopravním podnikem chystaná rekonstrukce trati, která je nutná pro udržení provozu, a Jabloncem připravovaná výstavba terminálu proběhnou do pololetí 2023. Prodloužení trati je odloženo na neurčito, takže konečná stanice tramvaje bude 600 metrů od terminálu.

Paradoxem je, že terminál bude postaven zřejmě i s kolejemi, jen na něj tramvaje nedojedou. Na komfortní přestupy mezi všemi druhy dopravy, jak to už desítky let známe ze západních zemí, si my Jablonečané i všichni u nás přestupující ještě dlouho počkáme.

Anketa

Vadí vám údajný střet zájmů Andreje Babiše?

9%
91%
hlasovalo: 16974 lidí

Důsledkem odkladu prodloužení trati bude nižší evropská dotace na její rekonstrukci, protože míra dotace je odvislá od komfortu pro cestující. DPMLJ kvůli tomu zaplatí z vlastních zdrojů za rekonstrukci o 57 mil. Kč navíc. Tyto náklady pak budou muset proplatit Liberec a Jablonec v poměru 38 mil. Kč ku 19 mil. Kč, jak to předpokládá memorandum uzavřené mezi Libercem, Jabloncem a Libereckým krajem k zajištění provozu na tramvajové lince č. 11. Liberecký kraj se totiž podílí pouze na provozních nákladech.

Kdo za prodražení rekonstrukce trati může? Současné vedení Jablonce v čele s ODS tvrdí, že projekt má na starost DPMLJ, takže odpovědnost podle nich nese DPMLJ. Skutečnost je taková, že ODS neměla zájem o prodloužení trati. Ne náhodou to byl člen jablonecké ODS a podnikatel provozující obchod na ulici Budovatelů na trase prodloužení trati, kdo se účelově odvolal proti projektu výstavby dešťové kanalizace a tím významně pozdržel přípravu prodloužení trati. V kombinaci s nepříliš úspěšnou peticí dalšího podnikatele, který má podnik taktéž na trase prodloužení trati, získala ODS zástupné argumenty, proč prodloužení trati pozastavit a přitom za to nenést příliš okatě odpovědnost.

Jakub Macek k tomu říká: „Je jednoduché tvrdit, že by projekt včas nedostal všechna povolení, když se o to nikdo ani nepokusil. Odvolání by ho jen o několik měsíců pozdrželo. Řešením bylo současně připravovat obě varianty, tedy rekonstrukci trati s i bez jejího prodloužení na terminál. Kde je vůle, najde se i cesta. Jenže vůle nebyla a obě největší krajská města za to zbytečně zaplatí 57 milionů korun.“

Jakub Macek (bez pol. přísl.), zastupitel Jablonce nad Nisou za Společně pro Jablonec

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

Co byste řekla na pražskou koalici ODS a ANO?

Vypadá to totiž, že se váš lídr, kterého jste tak vehementně prosazoval, byť jste byl proto často mnohým smích, se s nikým jiným asi nedohodne

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Šmarda (ČSSD): Cesta z průšvihu, do kterého jsme se dostali, nebude snadná

22:21 Šmarda (ČSSD): Cesta z průšvihu, do kterého jsme se dostali, nebude snadná

Komentář na facebookovém profilu k úspěchům ČSSD ve volbách