Ministr Bek: Odborné školství přestává odpovídat poptávce

03.07.2025 11:17 | Monitoring

Projev na 12. schůzi Senátu 3. července 2025 k školskému zákonu

Ministr Bek: Odborné školství přestává odpovídat poptávce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr školství Mikuláš Bek (STAN)

Vážený pane předsedo, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři,

dovolte mi, abych za ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představil vládní návrh novely školského zákona. Senátní tisk 141. Dovolte mi, abych tu novelu zasadil do širšího kontextu problémů, kterým české školství čelí a bude čelit v té následující dekádě. Neboť ta novela, přestože vznikala kombinací vládního návrhu a pozměňovacích návrhů koaličních poslanců, je pokusem o vnitřně soudržné řešení těch hlavních problémů, které před námi stojí.

Ty hlavní problémy jsou 3. Prvním z nich je extrémní fragmentace českého školství z hlediska velikosti právních subjektů, které v něm fungují. Dobře víte, že patříme k zemím s mimořádně vysokým počtem malých škol, které mají právní subjektivitu. Čtvrtina našich škol má méně než 50 dětí. Což je věc, která vyvolává celou řadu negativních konsekvencí. Počínaje byrokratickou a manažerskou záleží ředitelů, kteří nemají, ale vzhledem k velikosti školy dostatečný podpůrný aparát, přes potíže v personálním zajištění škol, které nedosahují kritické velikosti. A to se týká jak učitelských pozic, aprobací – my vidíme, že ty menší školy, které mají po jedné třídě v ročníku, nejsou s to zajistit aprobovaně výuku celé řady předmětů. Ale týká se to také těch nových podpůrných pozic, které dnes ve školách očekáváme, ať jsou to psychologové, speciální pedagogové nebo sociální pedagogové. A v neposlední řadě samozřejmě ta fragmentace má finanční důsledky. Pro zřizovatele to znamená výrazně vyšší náklady, to tak je už dnes podle studií, které máme k dispozici, a také pro státní rozpočet.

To samo o sobě není tím nejsilnějším motivem, ale musíme k němu přihlížet, protože samozřejmě dnes se od školství očekává třeba celá řada těch podpůrných služeb, které dřív v našich školách nebyly a jejich financování není zdaleka triviální záležitostí. Tedy extrémní fragmentace je tím prvním problémem. Tím druhým problémem, který je před námi, je demografický pokles. Ta celá naše poslední historie školství byla spíše dobou mírného nárůstu počtu dětí, případně stagnace, ale to, co je před námi, je demografický pokles.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Margita Balaštíková byl položen dotaz

Jste misandrie?

Můžete mi kromě toho, jak vznikly nahrávky, o nichž tvrdíte, že existovat nemohou i vaši větu: ,,Já se na rozdíl od jiných můžu ráno probudit a podívat se do zrcadla." Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/margita-balastikova-poslankyne-ano-zneuziti-funkce-nahravky-andrej-babis.A250812_095053_do...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Kulhánek: Krize bydlení a oni chtějí rušit ministerstvo místního rozvoje

8:22 Ministr Kulhánek: Krize bydlení a oni chtějí rušit ministerstvo místního rozvoje

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k návrhu zrušit Ministerstvo pro místní rozvoj.