„Mateřské, základní a střední školy jsou dnes zjednodušeně řečeno financovány především podle počtu žáků, kteří školu navštěvují. Tento systém ale přináší řadu problémů. Výsledkem jsou v řadě případů přeplněné třídy, ve kterých kvantita převažuje nad kvalitou výuky,“ uvedl ministr Marcel Chládek.
S návrhy změn v budoucím financování předškolního, základního i středního vzdělávání seznámil komisi náměstek ministra Jaroslav Fidrmuc. Uvedl, že ministerstvo připravilo pro budoucí financování předškolního a základního vzdělávání dvě alternativy. V první variantě ministerstvo navrhuje financování v MŠ a v ZŠ kombinací normativů na školu/pracoviště, na třídu a na žáka, ve druhé variantě normativně na pedagoga.
Návrhy, které ministerstvo připravilo pro budoucí financování vzdělávání ve středních školách, pak sledují především tyto cíle: „chceme potlačit hlavní negativa současného financování na žáka. Tedy snahu škol získat žáka za každou cenu a držet jej ve vzdělávání bez ohledu na jeho předpoklady. Rovněž chceme motivovat školy k zaměření na vzdělávání v prioritních oborech tak, aby jejich absolventi našli uplatnění na trhu práce. A chceme rovněž řešit i vzdělávání žáků v máločetných oborech vzdělání, které nyní probíhá v takzvaných víceoborových třídách,“ upozornil námětek ministra Jaroslav Fidrmuc. Zachována by měla být také nezbytná míra kontinuity financování jednotlivých škol, která by umožňovala dokončit studium žákům přijatým před reformou a zároveň školám poskytnout příležitost zapojit se do systému financování podle kritéria kvality.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marcel Chládek