Ministr Ťok: Modernizovaná dálnice D1 bude hotová v roce 2020

23.11.2016 11:57

Nejvytíženější českou dálnici čeká v roce 2017 až devět zúžení kvůli modernizaci úseků mezi Prahou a Brnem. Aby mohli řidiči po nové D1 jezdit do čtyř let, bude nutné zvyšovat tempo oprav, říká ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr Ťok: Modernizovaná dálnice D1 bude hotová v roce 2020
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok

V současné době je již v provozu šest zmodernizovaných úseků celkem z 21, které čekají na svou rekonstrukci. Nyní se pracuje na čtyřech místech, konkrétně u Psářů, Jihlavy, Měřína nebo Velké Bíteše, které budou hotové v druhé polovině příštího roku. Na dalších pět úseků jako jsou Mirošovice, Ostředek, Hořice, Humpolec nebo Velké Meziříčí je vyhlášeno výběrové řízení. V jednu chvíli tak bude v příštím roce mezi Prahou a Brnem až devět míst, na kterých budou stavaři pracovat.

„Uvědomujeme si, že řidiče modernizace zatěžuje a že je nepopulární, ale napravujeme to, že se modernizace léta neřešila a dnes už je dálnice za hranou své životnosti, jde i o bezpečnost řidičů. Nechováme se populisticky, abychom dále odkládali. Bolí to, ale musí se to udělat. Čím dříve to budeme mít za sebou, tím lépe,“ říká ministr Ťok.

Na stavbách bylo v posledních letech díky mírnějším zimám možné pracovat o něco déle, než je obvyklé. Podle ministra by byla škoda zastavit práce ve chvíli, kdy se dá ještě stavět. Na druhou stranu opravy i přes zimu může zkomplikovat sníh a nutnost zimní údržby.

„Kde je to možné, pracují stavaři v režimu 24/7, tedy maximálně využívají veškerý čas. Na většině úseků se také pracuje ve dvousměnném provozu a v tom také budeme dál pokračovat. Zájmem všech je dokončit modernizaci dálnice do roku 2020, aby lidé mohli už jezdit po novém, proto musíme zvýšit tempo oprav,“ dodává ministr dopravy.

V příštím roce se s modernizováním úseků dálnic začne na přelomu března a dubna, kdy to dovolí počasí. Doprava bude vedena jako doposud v režimu dvou zúžených pruhů v každém směru. Pouze při nutných úpravách dopravního značení bude provoz omezen na jeden pruh, podle silničářů ale půjde o omezení v řádech několika desítek hodin.

Dálnice D1 jako spojnice Prahy, Brna a Ostravy je nejvytíženější komunikací na celé dálniční síti. První známky stavby komunikace se datují do roku 1967. Od té doby se stav komunikace významně zhoršil a dnes je deset let za svou životností. Intenzity v obou směrech za 24 hodin: u Prahy téměř 100 tisíc vozidel, u Brna 70 tisíc vozidel a na Vysočině kolem 35 tisíc vozidel. V letech 1996 – 1999 bylo přistoupeno k rozšíření dálnice D1 na šestipruhové uspořádání mezi Prahou a Mirošovicemi.

O co jde v modernizaci D1

Modernizace úseku spočívá v úpravě šířky ze stávajících 26,5 metrů na 28 metrů. Modernizací dojde k rozšíření zpevněné krajnice (odstavného pruhu) dálnice na každé straně o 0,75 metrů a tím ke zvýšení bezpečnosti v případě odstavení vozidla. Možnost vedení provozu v režimu 2+2 jízdní pruhy v jednom směru v době uzavírky jednoho jízdního pásu. V tuto chvíli není režim 2+2 možný, proto vznikají při jakékoliv uzavírce či nehodě kongesce, způsobené zúžením jízdního proudu do jednoho jízdního pruhu (režim 2+1).

Modernizace zahrnuje:

  • opravu konstrukce vozovky
  • úpravu odbočovacích a připojovacích pruhů a přejezdů středního dělícího pásu
  • rozšíření dálničních mostů a nadjezdů
  • opravu kanalizace a její doplnění o bezpečnostní prvky
  • výměnu svodidel v celém úseku
  • opravu a modernizaci stávajícího systému tísňového volání SOS
  • doplnění telematických zařízení
  • výměnu veškerých kabelových vedení ve středním dělícím pásu (SDP) a doplnění protihlukových opatření

Další informace o modernizace dálnice D1 jsou k dispozici na www.novaD1.cz.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kolaja (Piráti): Svobodná média = zdravá demokracie

22:12 Kolaja (Piráti): Svobodná média = zdravá demokracie

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k médiím.