Nevyužité prostředky se vracet nebudou. V souladu se všemi pravidly se je podařilo přesunout na rozvoj mateřských škol nebo digitalizaci stavebního řízení.
„V rámci projektů zateplování bytových domů v IROP jsme vždy vyvíjeli maximální úsilí pro zvýšení zájmu žadatelů. Přestože činila v tomto případě podpora pouze 30 až 40 % výdajů, podařilo se nám zejména zásluhou aktivní pomoci žadatelům realizovat tisíce projektů, díky kterým v této těžké době šetří náklady na vytápění přes 80 000 domácností,“ řekla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
Neobvykle nízká míra financování byla nastavena především kvůli pravidlům veřejné podpory a s cílem podpořit co možná nejvíce projektů. Mezi žadateli ale byla velmi často SVJ, která nemají s žádostmi o dotaci žádné zkušenosti. Během celé doby proto MMR aktivně nabízelo konzultace prostřednictvím Centra pro regionální rozvoj v jednotlivých krajích. Přesto se část alokovaných prostředků vyčerpat nepodařilo.
O nevyčerpané prostředky ČR nepřišla. Pomohly zvýšit třeba kapacitu školek
Využití nevyčerpaných finančních prostředků ze zateplování pro jiné potřebné oblasti je zcela běžné. I v tomto případě hrozilo, že by o peníze mohla ČR v důsledku nečerpání přijít. A to se právě díky aktivnímu sledování čerpání a následným přesunům nestalo. Část peněz tak byla převedena např. na financování Digitalizace stavebního řízení a územního plánování nebo do rozvoje mateřských a základních škol. „O tuto oblast byl ze strany měst a obcí ohromný zájem a obce si pochvaly, že díky tomuto rozhodnutí bylo možné vybudovat více nových míst v mateřských škola nebo odborných učeben základních škol. Každý takový přesun alokace byl vždy řádně projednán a schválen jak ze strany Monitorovacího výboru IROP, tak ze strany Evropské komise,“ vysvětluje Dostálová.
Vyhodnocování projektů netrvalo ani polovinu času, stanoveného EU
Vydrží Fialova vláda až do řádných sněmovních voleb?Anketa
Podle pravidel EU je nutné vyhodnotit projekt do 7 měsíců od jeho podání. V případě zateplování bytových domů se jednalo v průměru o 104 dnů, tedy méně než polovinu stanovené doby. Přitom délka hodnotícího procesu je závislá i na reakční době žadatelů při vyzývání k doplnění žádosti. SVJ často nemají personální kapacity umožňující rychlou reakci jako u zkušenějších žadatelů.
Žádný problém nebyl ani u srozumitelnosti pravidel pro časovou způsobilost výdajů. Pokud by MMR informace o nejasném výkladu mělo, ihned by na to reagovalo úpravou pravidel. K tomu nebyl ale v tomto případě důvod. Efektivnosti výdajů bylo nastavena prostřednictvím výše financování, kdy kvalitnější projekt s vyšší mírou úspor obdržel 40procentní podporu z EU. Projekt s nižší efektivitou pak dosáhl jen na 30procentní podporu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV