Němeček (ODA): Když dotace škodí

16.03.2018 20:17

Šest tisíc toastových chlebů za hodinu bude brzy chrlit nová linka pekárny Penam, která spadá do holdingu Agrofert ze svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše. A to díky 100milionové dotaci, kterou firma obdrží z fondů Evropské unie.

Němeček (ODA): Když dotace škodí
Foto: ODA
Popisek: Občanská demokratická aliance

Dotace pokryje čtvrtinu celé investice a podle konkurence pokřiví situaci na trhu.Konkurenční společnost United Bakeries dle svého vyjádření podobný chléb vyrábí již osm let. „Výrobek bez konzervantů a se sníženým obsahem soli tady už dávno je. Netřeba ho vyvíjet a už vůbec ne dotovat,“ uvedl pro ihned.cz mluvčí pekárny Jaroslav Pomp. Upozornil také, že jejich firma na svou linku žádnou dotaci neobdržela.

Proti systému dotací se Občanská demokratická aliance vymezuje již od svého založení v roce 2017. Přesně toto je ukázkou toho, proč jsme tak neústupní.

Znamená to, že Penam přichází s produktem, o který bude mezi zákazníky nepochybně zájem, ale je výrazně zvýhodněný při uvedení na trh. Dá se předpokládat, že se Penam pokusí cenově díky dotaci svůj produkt zákazníkům nabídnout levněji a United Bakerais může svou investici a produkci postupem času odepsat, protože jej Penam vytlačí z trhu.

Otázkou pouze zůstane doba, po kterou dokáže nedotovaný výrobce odolávat dotací zvýhodněnému konkurentovi.

Odmyslíme-li si, že mezi Penamem a United Bakeries již roky trvá nejen konkurenční boj, ale i obchodní spor, který vznikl pokusem Penamu o pohlcení United Bakeries, a také pikanterii, že Penam přes svěřenecký fond de facto patří premiéru Babišovi, zůstává v popředí fakt, že dotace deformují trh a konkurenční prostředí.

Kolik podobně přidělených dotací již v minulosti poškodilo firmy, které se bez nich dokázaly obejít a kolik firem naopak díky dotacím získalo ohromnou konkurenční výhodu. Lhostejno v jakém odvětví průmyslu.

ODA je zastáncem EU, jsme ale především pravicovou stranou, která chce rovné konkurenční prostředí a volnou soutěž o zákazníka. Přízeň zákazníka lze získat tvrdou prací, inovacemi, nápady a dobrým marketingem. Dotace jsou v tržním prostředí zlo. Jsou prostředkem k likvidaci konkurence. Dotace mohou jít do veřejně prospěšných projektů, do dopravní infrastruktury, do zdravotnictví, ale ne do privátního podnikání. To je socializace, která bohužel poškodí pestrost a podpoří monopolizaci.

Snad se v EU najdou v budoucnosti lidé, kterým toto dojde, protože by byla strašná škoda, aby EU zničila sebe sama nesmyslnými zásahy do podnikání a trhu.

(převzato z Profilu)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mašek (ANO): Dvojí metr na utajované informace

11:17 Mašek (ANO): Dvojí metr na utajované informace

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k nakládání BIS s utajovanými informacemi