Stanovení výše obvyklého nájemného pro účely výpočtu doplatku na bydlení
- Je-li pro určitou obec k dispozici údaj o výši obvyklého nájemného obsažený v mapě nájemného Ministerstva pro místní rozvoj, měl by Úřad práce ČR při hodnocení nároku na doplatek na bydlení a při stanovení jeho výše primárně vycházet z tohoto údaje.
- Obvyklé nájemné v mapě nájemného je stanoveno posudkem soudního znalce jako nájemné, za které by bylo možno pronajmout byt v daném místě, stavu a čase. Tato definice obvyklého nájemného vychází ze zákona o oceňování majetku, který je třeba při absenci právní úpravy obvyklého nájemného v zákoně o pomoci v hmotné nouzi použít.
- K výši obvyklého nájemného nelze bez dalšího dospět „zprůměrováním“ pěti částek nájemného v obecních bytech a jedné částky vyjadřující průměrnou výši nájemného v bytech tržních, aniž by Úřad práce ČR vzal v úvahu dostupnost bydlení v bytech ve vlastnictví obce a počet jednotlivých bytů.
Na veřejného ochránce práv se obrátil pan F. Z. (dále také „stěžovatel“) se žádostí o prošetření postupu Úřadu práce ČR, krajské pobočky v Českých Budějovicích, kontaktního pracoviště Třeboň, při výpočtu výše doplatku na bydlení. Stěžovatel uvedl, že mu byl přiznán doplatek na bydlení ve výši 5.668,- Kč od 1. 1. 2012, jeho náklady na bydlení však činí 7.000,- Kč nájemné a 840,- Kč měsíční záloha na spotřebu elektrické energie. Stěžovatel nemá příjem, pobírá pouze příspěvek na živobytí, z něhož musí náklady na bydlení částečně hradit.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: azz