Paroubek: Jaký bude dopad problémů koncernu VW na českou ekonomiku?

25.09.2015 7:23

Zhruba desetinu českého vývozu tvoří vývoz automobilů, z čehož značnou část pochopitelně tvoří vývoz automobilů značky Škoda, patřících do koncernu Volkswagen (VW).

Paroubek: Jaký bude dopad problémů koncernu VW na českou ekonomiku?
Foto: archiv red, tan
Popisek: Jiří Paroubek

Představa, že by se nynější problémy koncernu, které zřejmě znamenají, že alespoň část nejvyššího vedení firmy bude muset opustit svá místa, netýkaly škodovky, je lichá. Vozidla s motorem označovaným EA 189, jichž se problém s falšováním údajů o emisích týká, se montovala i do modelů Škoda Fabia, Škoda Octavia, Roomster a Superb…

I mladoboleslavská Škodovka tedy velmi pravděpodobně montovala dieselové motory, které podle všeho nesplňují náročné ekologické limity, jež obcházejí pomocí programu, který při testu emisí spustí jakýsi šetrnější režim.

V tuto chvíli lze jen těžko předvídat, jaký to bude mít dopad na český průmysl, na hodnoty čekého vývozu. Zda se řetězově objeví skandál nedej bože i v dalších světových automobilkách, což může dopadnout na jejich české součásti, anebo zda dramaticky poklesnou ceny automobilů s dieselovým motorem anebo bude koncern VW nucen nějakým způsobem zasahovat a provádět úpravy zhruba u 11 milionů motorů s chybnými technickými parametry v oblasti výfukových plynů, nelze nyní s jistotou říci.

Rozumný národohospodář ovšem musí s těmito nepříznivými možnými faktory pracovat a doufat, že realita bude příznivější. Realita ale málokdy bývá příznivější. Český automobilový průmysl vcelku dobře přestál recesi počínající rokem 2009 a přecházející do stagnace za Nečasovy vlády a zdálo se, že jej máloco z vnějšku může ohrozit. Nyní přichází faktor, ve starořecké hře bychom řekli deus ex machina, který může velmi silně zamíchat kartami, a dokonce negativně ovlivnit nadějně se rozvíjející hospodářský růst České republiky, a to v návaznosti na očekávatelné problémy německé ekonomiky. Ta se bude muset vyrovnat s problémy koncernu VW, jenž je mateřskou letadlovou lodí německého hospodářství…

Jiří Paroubek 

Ing. Jiří Paroubek

  • Nenarodili jsme se sami pro sebe, ale proto, abychom sloužili své vlasti. ( Jindřich IV.)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kovářová (STAN): Politika se nedá dělat od jedné tiskovky k druhé

18:05 Kovářová (STAN): Politika se nedá dělat od jedné tiskovky k druhé

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k neúčasti hnutí ANO na jednání o důchodové reformě n…