Na rozdíl od Německa a Rakouska u nás není možné seriózně používat k odhadu volebního výsledku průzkumů veřejného mínění uskutečňovaných jednotlivými „renomovanými“ agenturami.
Až na naprosté výjimky (agentura SANEP) v posledních čtyřech letech – sněmovní volby 2010, krajské volby 2010 a 1. kolo prezidentské volby – agentury pro výzkum veřejného mínění měly odhady tak diametrálně odlišné od konečné reality volebních výsledků, že to bylo do nebe volající. Takovéto odhady jsou jen součástí marketingu některých zavedených politických stran. Všichni, kdo českou politiku blíže sledují, to sice vědí, ale po každých volbách z posledních let jedou agentury dál, jakoby se nic nestalo. Anebo právě proto, že to určitým zájmovým a politickým skupinám vyhovuje.
Vyvozovat z výsledků průzkumů českých agentur seriózně odhady volebních výsledků se v podstatě nedá. S onou zmíněnou výjimkou. Pracovní metody, které jsou používané a obvyklé v západoevropských vyspělých demokraciích, v USA či Japonsku, jsou tedy u nás prakticky nepoužitelné.
Ze zkušenosti – a při pohledu na průniky celé řady průzkumů (s eliminací nejkřiklavějších rozdílů) – si nicméně dovoluji odhadnout, že levice necelé dva týdny před volbami mírně ztrácí a naopak dynamika některých pravicových formací (A. Babiš a T. Okamura) vzrůstá. Formace A. Babiše a T. Okamury společně deklarují odpor proti establishmentu, zavedeným parlamentním stranám, odpor k pravici a levici. A ono to zabírá podobně jako v roce 2010 s Věcmi veřejnými.
V závěru minulého týdne i B. Sobotka zřejmě pochopil, co reálně hrozí: tedy většinová koalice stran pravice, ANO 2011, TOP 09 a ODS. V záloze má pravice přitom ještě lidovce a Úsvit. Obě dvě tyto strany mají dnes vysokou šanci dostat se do sněmovny. Naopak, po sérii úděsných chyb zřejmě ztrácí svou velkou šanci propracovat se do sněmovny Zemanovci (vnitrostranické hádanice a čachry, s nimiž média láskyplně týdny seznamovala veřejnost). M. Zeman potřebuje pro své politické záměry SPOZ v příští sněmovně. Prezidentovo předvolební turné po krajích má nakopnout vadnoucí preference SPOZ a dotlačit tuto stranu do sněmovny. Byla a je to nepochybně správná strategie. Ta však dostala v posledním týdnu nemilosrdnou ránu. Aféra dcery M. Zemana, účastnící se podle bulvárů pornopárty, jej nepochybně lidsky silně zasáhla. Proto ostatně celá věc také vznikla, aby jej zasáhla. Dcera Kateřina je M. Zemanovi člověk zcela nejbližší. Z politické ofenzivy, ve které M. Zeman v posledních týdnech byl, se obratem dostal do defenzivy, pasivity. A pokud se nevzpamatuje a neobnoví okamžitě strategickou iniciativu, je věc SPOZ ztracena.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Paroubek - profil