Státní maturity se po letech staly opět jedním z hlavních volebních témat. To, co mělo být důstojným zakončením středoškolského studia, se dnes proměnilo v symbol stresu, byrokracie a neefektivity. Kritika se hromadí nejen od studentů a učitelů, ale i ze strany politiků, a ti letos slibují zásadní změny. Někteří mluví o reformě, jiní rovnou o zrušení státní části maturitní zkoušky. V ohnisku této bouře stojí organizace CERMAT.
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, známé jako CERMAT, bylo zřízeno v roce 2006 jako přímo řízená organizace Ministerstva školství. Jeho hlavním úkolem bylo zavedení státní maturity a zajištění jednotných přijímacích zkoušek.
Realita? Dnes je CERMAT terčem ostré kritiky. Co je mu vyčítáno? Nadměrná byrokracie a odtrženost od školní praxe. Učitelé i ředitelé dlouhodobě kritizují, že CERMAT diktuje požadavky shora bez diskuse s terénem.
Petra Rédová Fajmonová, BSc.
- Chyby v testech – nejednoznačné otázky, problematické formulace, technické problémy. Studentům jde často o budoucnost, CERMAT se ale k chybám staví neochotně a netransparentně.
- Stres a demotivace studentů – místo aby maturita ověřovala smysluplné kompetence, stává se často testem schopnosti „učit se na testy“.
- Uzavřenost a absence vývoje – zatímco moderní pedagogika směřuje k individualizaci a podpoře kritického myšlení, CERMAT zůstává zakotven v rigidním modelu standardizovaných testů.
Píšu to i jako matka. Moje dítě letos maturovalo. Patří mezi premianty školy, měl výborné známky, byl zodpovědný a připravený. A přesto jsem viděla, v jakém byl stresu a tlaku, a nejen on, ale i jeho spolužáci. Kvůli jednomu testu, kvůli několika špatně položeným otázkám, kvůli systému, který se tváří spravedlivě, ale v praxi selhává. A selhává opakovaně.
Spousta dětí letos neodmaturovala právě kvůli chybám a zmatkům v testech. Ne proto, že by byly hloupé nebo líné, ale protože systém je nastavuje na neúspěch. A proto se ptám: Po tom všem, čím tyto děti prošly během covidu – online výuka, izolace, ztráta motivace, psychické potíže, je vážně chceme dál trýznit státní maturitou, řízenou zkostnatělým úřadem, který není schopen sebereflexe?
Tohle není o vzdělávání. Tohle je o moci, byrokracii a bezohlednosti. Tlak na změnu přichází i z politických kruhů a napříč spektrem. Jaké jsou návrhy?
Měl Izrael právo udeřit na Írán?Anketa
- ANO (Robert Plaga) navrhuje tzv. adaptivní testy, které by se přizpůsobovaly úrovni každého studenta, podobně jako v některých zemích OECD. Zachovalo by se výstupní minimum, ale zmizela by jednotná „laťka“.
- STAN (Jan Berki) chce časově rozložit maturitu, části by se dělaly už během studia. Například jazyk by mohl být ověřen certifikátem, nikoli testem od CERMAT.
- ODS (Renáta Zajíčková) prosazuje dvoustupňovou maturitu – odbornou a akademickou. Ta by reflektovala odlišné vzdělávací dráhy (gymnázium vs. učební obory).
- Hnutí Motoristé (Miroslav Krejčí) navrhuje nahradit státní část průběžným hodnocením, které by více odpovídalo reálným výsledkům žáka během studia, nikoli jen jednomu testovému dni.
Otázkou zůstává, zda skutečně dojde k reformě, nebo zůstane jen u předvolebních slibů. Jedno je však jasné, současný model státních maturit je přežitý. Místo aby k vzdělávání motivoval, vytváří tlak, zklamání a neefektivní systém, který neodpovídá potřebám 21. století. Pokud politici své sliby naplní, CERMAT v současné podobě zřejmě končí. A spolu s ním i iluze, že testovaná znalost rovná se vzdělanost.
Článek byl převzat z Profilu Petra Rédová Fajmonová, BSc.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV