Pokusím se zde popsat situaci a svůj názor na těchto pár pojmů a jejich vztah proto, že často vidím diskuse na tato témata, která jsou pro naši vlast důležitá. Můj názor vychází z poznatků, které jsem nabyl během téměř deseti let jako obchodní ředitel a člen představenstva KAROSA (nyní Iveco Czech republic) a nyní 8 let se zodpovědností za získání a obnovu TATRY.
U nás v ČR máme několik unikátních znalostí a schopností. K nim patří průmyslová kreativita, smysl pro detail, schopnost bravurně řešit technické problémy a umění "vždy si nějak pomoci" s technickými těžkostmi. Právě proto jsme byli nejprůmyslovější částí Evropy na počátku 20. století, byli jsme strojírenským centrem za dob socialismu a v devadesátých letech tohoto století jsme startovali na "volné trhy" s výborným exportním potenciálem našeho strojírenství. Náš vlastní domácí trh je však pro výrobky našeho strojírenství příliš malý.
Po revolučním 1989 se na naše strojírenství zaměřila evropská a světová konkurence ve snaze získat naši výrobní základnu, naše znalosti a umění ..... nebo v nejhorším případě (pro ně) navázat s našimi podniky spolupráci a partnerství (a tak se dostat k ziskům, které naše podniky byly schopny generovat po restrukturalizaci a nějakých investicích).
Zde vstupuje do běhu událostí "typický český člověk" se svým pohledem na věc. Chtěl co nejrychleji zbohatnout. Udělat cokoli, aby v co nejkratší době žil stejně, nebo lépe, než lidé na západ od našich hranic.
Nechtěli jsme čekat. Nechtěli jsme vyjednávat o spolupráci či partnerství. Nechtěli jsme se zadlužovat, investovat do našeho strojírenství, roky pracovat pro modernizaci našich továren. Cílem bylo rychle získat peníze. Tak jsme ty nejlepší a nejperspektivnější podniky a firmy začali prodávat jejich konkurentům, nebo jejich zprostředkovatelům. K údivu a obrovské radosti zahraničních firem.
Nikdo ze zahraničních vlastníků, kteří si naše továrny koupili, tak neučinil proto, aby rozvíjel a budoval český průmysl, aby podporoval českou ekonomiku, platil v ČR daně a zaměstnával lidi. Možná to deklarovali, aby získali naše podniky, ale nikdo takový cíl neměl.
Někteří z nových vlastníků pochopili schopnosti a umění českého průmyslu a začali své podniky u nás rozvíjet - ale jen tak, jak potřebovaly jejich mateřské společnosti v zahraničí. Jiní se pokusili ze získaných českých podniků co nejdříve dostat zisky a na budoucnosti továren jim nezáleželo.
Úplně stejně to fungovalo s našim automobilovým průmyslem. ŠKODU AUTO získal VW a začal ji rozvíjet jako svoji geniální a nejlepší montovnu. Jako svoji slepičku, která mu snáší zlatá vajíčka - pokud ji drží pěkně ve zlaté kleci a přiměřeně ji krmí. PRAGU získala skupina "manažerů", která ji chtěla využít ke svému rychlému zbohatnutí. A tu "dojnou krávu" tak rychle a tak dlouho dojila, až PRAGA umřela. Stejný příběh i nezvratný osud si prožil LIAZ poté, co se jej neúspěšně za nepřijatelných podmínek pokusil ovládnou MERCEDES . Umřel. AVIA byla moderní a v dobré kondici. I ji se naprosto drsným a nepřijatelným způsobem pokusil získat Mercedes. Když byl odmítnut, po krátkém intermezzu získalo AVII DAEWOO, po jeho krachu indický ASHOK LEYLAND, který ji jako "dojnou krávu" tak rychle a tak moc dojil, že skončila jako PRAGA.
Těm indům na AVII vůbec nezáleželo. Byli zde s rodinami jen proto, aby se měli chvíli dobře a aby si vydělali oficiální a neoficiální peníze. Znal jsem některé. KAROSU nikdo nechtěl. Byla stará, málo zainvestovaná a málo perspektivní. Nakonec ji privatizoval RENAULT, někdy kolem roku 1993, když už tak tak přežívala, protože se jí rozpadly východoevropské trhy a hlavně trh RUSKA. Renault se pokusil přes KAROSU dostat na trhy ČR A SR se svými autobusy - ale neuspěl. Tehdejšímu vedení KAROSY, v čele s Ing. Rudolfem ČERNÝM, se však podařil naprosto nevídaný a nečekaný kousek. Přiměli RENAULT, aby zkusil nabídnout upravený a modifikovaný autobus KAROSA ve Francii. A bingo!!!! Karosa se během pár let stala nejprodávanější značkou ve Francii..... a šli jsme na další evropské trhy. Renault nám moc nepomáhal, ale nezakazoval nám to. Takhle jsme si vydobyli pověst jednoho z nejlepších autobusů Evropy a vydělali na přeměnu KAROSY na nejmodernější autobusovou továrnu v Evropě a ještě zajistili úžasné dividendy RENAULTU, který byl později koupen IVECEM. Pak nám vzali Rudolfa Černého i název KAROSA..... a já jsem se rozhodl odejít. TATRA na tom byla stejně jako LIAZ. Rozpad tradičních trhů (pokles výroby z 15 000 aut ročně na 2 000), pokus o nepřátelské převzetí MERCEDESEM, několik privatizací a majitelů - zlatokopů.... a klinická smrt v 2012 - bez peněz, bez trhů, předlužená, se strašnou pověstí na světových trzích.
Takhle jsem TATRU v roce 2012 našel. Povedlo se ji zachránit a dát českým vlastníkům. Dnes je jedinou českou, samostatně fungující, automobilkou.
Velcí automobiloví výrobci vymysleli exhalační normy jako prostředek konkurenčního boje proti těm menším, kteří nebyli schopni tak rychle financovat a splácet vývoj nových motorů. Tento prostředek se jim však po několika kolech (EURo IV) vymkl z rukou a chopili se jej zelení teroristé, kteří jej začali používat k vydírání automobilek, které jej vymyslely..... a výsledek známe. Dnes GREEN DEAL likviduje své vlastní rodiče - automobilky, které nejsou schopny plnit vyděračská přání zelených teroristů.
Žádná země na světě, s výjimkou USA, Ruska, Číny a Indie, není schopna v dnešní době uživit pouze na svém domácím trhu automobilku. Proto i kterákoli česká automobilka musí a bude vždy závislá na exportu. TATRA má obrovskou výhodu ve své unikátní koncepci podvozku a díky svým jedinečným parametrům v terénu. Proto žije, prodává do zemí po celém světě a má před sebou i dobrý potenciál do budoucnosti.
NIKDO NIKDY NECHTĚL, NESNAŽIL SE a NEBUDE CHTÍT našim automobilkám pomoci. VŽDY SE MUSÍME A BUDEME MUSET tvrdě rvát o možnost prodeje každého jednoho auta na světových trzích.
Zelení teroristé se vždy budou snažit naše automobilky vydírat či zlikvidovat (ve jménu těch, kteří se jimi nechávají vydírat a platí jim).
Kdokoli, kdo vlastní strojírenskou firmu s cílem co nejrychleji zbohatnout a nehledí jako řádný hospodář několik let dopředu, nemůže své firmě zajistit budoucnost. Nejhorším majitelem je stát.
Tolik můj názor. Omlouvám se, že tak dlouhý.
autor: PV