Není ještě zdaleka jisté, v jaké finální verzi projde zákon celým legislativním procesem a prostorem tvořeným Poslaneckou sněmovnou, Senátem a prezidentem republiky. Ale na některá jeho úskalí a rizika, zejména tam, kde se jedná o nastavení daně z příjmu fyzických osob, je nutné hlasitě upozornit již dnes. A nabídnout k diskusi případné (a potřebné) změny.
Více peněz pracujícím občanům. Ale všem a spravedlivě
Na začátek řekněme, že jak zrušení tzv. superhrubé mzdy (což je populární synonymum pro snížení základu pro výpočet daně z příjmu fyzických osob u zaměstnanců), tak zvýšení roční slevy na dani z příjmu na poplatníka, jsou kroky správným směrem, jakkoli nedostatečnými – a hnutí SPD je vždy podporovalo, protože ponechávají pracujícím občanům prostřednictvím zvýšení jejich čistých příjmů reálně více peněz na účtech či v peněženkách. Což je dvojnásob potřebné právě v době počínající ekonomické a sociální krize způsobené pandemií koronaviru a s ní souvisejícími omezujícími opatřeními.
Z těchto dvou kroků je tím důležitějším, a z hlediska všech daňových poplatníků potřebnějším, zvýšení tzv. slevy na poplatníka. Ostatně, návrh na zvýšení veškerých daňových slev (nejen na poplatníka, ale i na manžela či manželku, na pracující invalidy a držitele průkazů ZTP/P a pracující studenty) jsem v komplexní podobě za hnutí SPD podala již letos na jaře. Mimochodem, tyto slevy se nezvyšovaly již od roku 2008!
Jednak jde o to, aby ze zrušení tzv. superhrubé mzdy profitovali nízkopříjmoví zaměstnanci, protože samotná změna nastavení základu pro výpočet daně jim naprosto nijak nepomůže, a hlavně - zvýšení slevy na poplatníka je nutné proto, aby se čisté příjmy zvýšili i živnostníkům, kteří patnáctiprocentní daň z „hrubých“ příjmů platí již dnes. Bohužel, aktuální daňový balíček obsahuje pouze návrh na zvýšení roční slevy na poplatníka a ostatní slevy ponechává na úrovni nastavené před dvanácti lety – což je neakceptovatelné.
Co je špatně
Ale k dosažení požadovaného efektu (citelné zvýšení čistých příjmů) ani sebevýznamnější zvýšení slevy na poplatníka nestačí, protože dnešní úprava daňové legislativy neumožňuje, aby v případě, je-li nárok poplatníka na slevu
na dani vyšší než je jeho daňová povinnost, obdržel vzniklý rozdíl ve výplatě jako tzv. daňový bonus (vratka daně, záporná daň z příjmu), což je nyní možné pouze v případě zápočtu daňových zvýhodnění na vyživované děti. Které hnutí SPD taktéž navrhuje významně zvýšit (příslušnou novelu jsem předložila letos v říjnu).
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV




