Přesto je nutno říci, že armádní akvizice se potýkají s velkými problémy a možná neefektivita nákupů se může opakovat. Nedávný průzkum Centra aplikované ekonomie potvrdil, že právě ministerstvo obrany je v zadávání veřejných zakázek nejhorší, v porovnání se všemi rezorty i Úřadem vlády.
Takzvaný zIndex zahrnuje jedenáct dílčích ukazatelů, mimo jiné počet zakázek s otevřenou soutěží, nákupy na přímo, počet účastníků zakázek či kvalitu připravenosti jednotlivých tendrů. Jedním z ukazatelů je i používání jako hlavního kriteria pouze ceny nabídky. Ukazuje se, že pro zadavatele je důležitější právní jistota než nákup výrobku či služby s co nejlepším poměrem ceny a výkonu. Právě ministerstvo obrany přitom proinvestovalo za poslední tři roky 85 miliard korun v rámci soutěží, ale další nákupy se vůbec nesoutěžily.
Již v minulém roce, přes neustále stesky na nedostatek financí, nebyl schopen resort obrany proinvestovat 4 miliardy korun. Dnes je situace podobná a tak se ministerstvo všemožně snaží utrácet. Příkladem může být uvažovaný nákup dvou strojů CASA či nákup mobilních radarů MADR. Přitom stále není schválena Koncepce výstavby Armády ČR, která na základě požadavku poslanců má být předem projednána ve výboru pro obranu. Vláda sice schválila Dlouhodobý výhled pro obranu do roku 2030, ale takzvaný KVAČR je podstatný pro uchování a rozvoj schopností armády. K tomu je nutno přičíst i přípravu rozpočtu kapitoly 307, která již běží.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV