Semelová (KSČM): Pozice učitele jako chráněné osoby/oběti problém nevyřeší

11.06.2022 6:32 | Ze sítí

Komentář na facebookovém profilu k návrhu hnutí ANO na ustavení pozice učitele coby chráněné oběti

Semelová (KSČM): Pozice učitele jako chráněné osoby/oběti problém nevyřeší
Foto: Vít Hassan
Popisek: Poslankyně KSČM Marta Semelová

Hnutí ANO předkládá návrh na ustavení pozice učitele coby chráněné oběti. Není to poprvé, co se toto téma diskutuje. V minulosti jsme za KSČM podávali podobný návrh opakovaně. Agresivita a šikana vůči žákům i učitelům je problém, který, mimo jiné, odrazuje absolventy pedagogických fakult od nástupu do školství. Učitelský sbor je tak mnohde přestárlý a přefeminizovaný, což je problémem v celé Evropě, v ČR je však podíl žen jedním z největších.

Učitel se stále častěji setkává ze strany žáků i jejich rodičů s vulgaritami, urážkami, vyhrožováním a dokonce i násilím. Známé jsou projevy kybešikany, zveřejnění nahrávky předem vyprovokované učitelky a její šíření a zesměšňováním na sociálních sítích. Sprosté nadávky či urážky zažili učitelé podle šetření na 1/3 škol, tedy v přepočtu kantoři z 1 385 škol po celé zemi. To, že děti učitelům nafackovaly, zbily je či jinak napadly, přiznává 4,4 % škol. Je to však jen oficiální statistika České školní inspekce, většina kantorů takové ponížení nepřizná. Neustále se mluví o právech dětí…ale co třeba povinnosti?

Jedná se přitom o celý komplex problémů. Mládež je odrazem společnosti. V systému, v němž se převracejí hodnoty, kdy slušnost se stává „popelkou“ a vyhrávají vulgarity a tvrdé lokty bez ohledu na druhé, je těžké něco jiného chtít po mladé generaci. U mnohých známých politiků vidí chování řeznického psa, korupci, honbu hlavně za mocí a penězi, za něž věří, že se dá koupit všechno. Média nabízejí násilí, vláda vyzývá k udávání, pravda je na černé listině, lži a dezinformace mají zelenou. To vše se odráží i na atmosféře ve školách.

Anketa

Má prezident Zeman vaši důvěru? (Ptáme se od 8.6. 2022)

66%
31%
hlasovalo: 19797 lidí

Co považuji za důležité, je spolupráce školy a rodiny. Pokud si dítě doma stěžuje na učitele a rodiče si přisadí nadávkami vůči dotyčnému pedagogovi, nemůžeme čekat, že ho žák bude následně ve škole poslouchat a respektovat. Takto se chovající rodiče si neuvědomují, že se jim jejich výchova po čase vrátí jako bumerang v podobě výchovných problémů a nezvládání vlastního dítěte doma i ve škole. Zapomínat by se nemělo ani na spolupráci s dalšími specializovanými pozicemi na školách (školní psycholog, speciální a sociální pedagog), pokud tedy na školách jsou, a dále s OSPOD, policií apod. Mimochodem neodpustím si jednu poznámku. Vzpomínám si na svá dětská/mladá léta. Kdybych tehdy přišla domů a stěžovala si na svého učitele, dala by mi moje maminka nejdříve jeden „výchovný“. Učitel se má poslouchat.

Návrh na pozici učitele jako chráněné osoby/oběti pochopitelně sám o sobě problém nevyřeší. Je to však signál, že člověk mající na zodpovědnost vzdělávání a výchovu budoucí generace si zaslouží pozornost a ochranu ze strany společnosti. Ten, kdo se uchýlí k jeho napadení, pak musí počítat s přísnějším trestem. Proto jsme jako KSČM statut učitele jako chráněné osoby vždy prosazovali.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Hraba: Pohlaví existují jen dvě. Nic jiného není pravda

22:12 Senátor Hraba: Pohlaví existují jen dvě. Nic jiného není pravda

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k výuce o genderu ve školách.