Senátor Orel: Čistá a energeticky účinná silniční vozidla

13.03.2018 5:37 | Zprávy
autor: PV

Všichni víme, že stav ovzduší v ČR je v některých regionech alarmující, zvláště v tomto ročním období. Obecně je také známo, že zhruba 1/3 škodlivin v ovzduší pochází z automobilové dopravy.

Senátor Orel: Čistá a energeticky účinná silniční vozidla
Foto: archiv kandidáta
Popisek: Petr Orel (SZ)

Nemusíme být žádní experti na životní prostředí, abychom pochopili, že v případě pohybu aut uvnitř sídelních aglomerací, či historických jádrech měst, je jedinou alternativou jak ovzduší zbavit emisí a učinit tak v takto zatížených ulicích dýchatelno, omezení dopravy jako takové nebo využití čistých a energeticky účinných vozidel. Tedy především s pohonem na elektriku nebo s motorem na medium typu vodíku. V daném případě nám prostě nepomohou obchvaty měst, ale jedině auta bez emisí, či s jejich naprostým minimem.

To je také smysl návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady, která chce výrazně preferovat v rámci veřejných zakázek nákup „čistých automobilů“. Potenciál veřejných zakázek v podpoře čisté mobility a tím i snižování emisí v dopravě je jednou z nezbytných aktivit. Je tu také souvislost se závazky EU přijatými na klimatické konferenci v Paříži v r. 2015. Kdo jiný než veřejný sektor – veřejní zadavatelé, disponující veřejnými financemi, mnohdy dotačními z EU, by měl jít příkladem a svým způsobem rozhýbat trh s čistými vozidly.

Jako zpravodaj k tomuto senátnímu tisku (č. 083/11) jsem se však ztotožnil s pozicí vlády v tom slova smyslu, že je nezbytné přepracovat navrženou definici čistého vozidla, aby bylo možno i po roce 2025 čistá – ekologická  vozidla pořídit s pohonem na různá alternativní paliva. Nikdo asi neví, kam a jakým směrem se bude vývoj v tomto směru přesně ubírat. V doporučení Výboru pro záležitosti EU jsme také podpořili pozici vlády v tom, aby členské státy měly možnost sami si stanovovat cíle a působnost směrnice.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Občanství politiků

Také si myslím, že by ministr a nejen on, ale všichni politici, co zde chtějí kandidovat měli mít české občanství. Navrhnete to tedy dát do Ústavy? Pokud vím, nyní musí mít české občanství snad jen prezident nebo ani ten ne? A souhlasíte se mnou, že by se to mělo týkat všech politiků, i třeba těch k...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministryně Schillerová: Můj úřad zhubne minimálně o 57 míst

10:21 Ministryně Schillerová: Můj úřad zhubne minimálně o 57 míst

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke změnám na Ministerstvu financí