Senátor Orel: Čistá a energeticky účinná silniční vozidla

13.03.2018 5:37 | Zprávy

Všichni víme, že stav ovzduší v ČR je v některých regionech alarmující, zvláště v tomto ročním období. Obecně je také známo, že zhruba 1/3 škodlivin v ovzduší pochází z automobilové dopravy.

Senátor Orel: Čistá a energeticky účinná silniční vozidla
Foto: archiv kandidáta
Popisek: Petr Orel (SZ)

Nemusíme být žádní experti na životní prostředí, abychom pochopili, že v případě pohybu aut uvnitř sídelních aglomerací, či historických jádrech měst, je jedinou alternativou jak ovzduší zbavit emisí a učinit tak v takto zatížených ulicích dýchatelno, omezení dopravy jako takové nebo využití čistých a energeticky účinných vozidel. Tedy především s pohonem na elektriku nebo s motorem na medium typu vodíku. V daném případě nám prostě nepomohou obchvaty měst, ale jedině auta bez emisí, či s jejich naprostým minimem.

To je také smysl návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady, která chce výrazně preferovat v rámci veřejných zakázek nákup „čistých automobilů“. Potenciál veřejných zakázek v podpoře čisté mobility a tím i snižování emisí v dopravě je jednou z nezbytných aktivit. Je tu také souvislost se závazky EU přijatými na klimatické konferenci v Paříži v r. 2015. Kdo jiný než veřejný sektor – veřejní zadavatelé, disponující veřejnými financemi, mnohdy dotačními z EU, by měl jít příkladem a svým způsobem rozhýbat trh s čistými vozidly.

Jako zpravodaj k tomuto senátnímu tisku (č. 083/11) jsem se však ztotožnil s pozicí vlády v tom slova smyslu, že je nezbytné přepracovat navrženou definici čistého vozidla, aby bylo možno i po roce 2025 čistá – ekologická  vozidla pořídit s pohonem na různá alternativní paliva. Nikdo asi neví, kam a jakým směrem se bude vývoj v tomto směru přesně ubírat. V doporučení Výboru pro záležitosti EU jsme také podpořili pozici vlády v tom, aby členské státy měly možnost sami si stanovovat cíle a působnost směrnice.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

ČT

Jak byste chtěli řešit financování ČT? Pokud to bude z rozpočtu, nebude to prašť jako uhoď? PS: Vím, že nejste poslankyně, ale ptám se vás, protože jste o poplatcích sama začala mluvit (četla jsem váš článek)

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jaroš (SPD): Šinzó Abe, nebo Železná lady? Sanae Takaiči hledá svůj směr a pokouší při tom Čínu

11:14 Jaroš (SPD): Šinzó Abe, nebo Železná lady? Sanae Takaiči hledá svůj směr a pokouší při tom Čínu

Dne 21. října se vůbec poprvé v japonské historii do čela vlády postavila žena.