Špoljarič (Svobodní): Co bych prosazoval jako pražský zastupitel

30.05.2014 12:04

Co bych prosazoval, pokud bych se po komunálních volbách na podzim stal pražským zastupitelem?

Špoljarič (Svobodní): Co bych prosazoval jako pražský zastupitel
Foto: red
Popisek: Logo Strany svobodných občanů

1. vyrovnané hospodaření města

Obec, stejně jako stát, by se neměla zadlužovat. Zastupitelé Prahy sice schválili na rok 2014 „vyrovnaný rozpočet“, nicméně v tomto rozpočtu nepočítá město se všemi investičními náklady, které ho reálně čekají a současně počítá s mnoha výdajemi na dotace (např. 65 mil. Kč na kulturu a mnoho dalších „menších“ položek). Oproti tomu na přijmové stránce rozpočtu se mj. počítá s příjmem peněz za odtahy aut a pokuty za dopravní přestupky. Aby byl tedy rozpočet města opravdu vyrovnaný, spolehá se město na to, že lidé budou páchat dopravní přestupky, čímž toto chování přestupců město vlastně toleruje. Očekávám tedy, že reálně bude hospodaření v letošním roce v Praze schodkové, což ale Radu města a zastupitele pravděpodobně netrápí, jelikož na podzim jsou volby a řešení schodkového rozpočtu tak „spadne“ na hlavu příštímu zastupitelstvu a radě města.

2. zrušení tržního řádu Prahy

Tržní řád v Praze je socialistický přežitek, který je potřeba zrušit nebo ho alespoň významně omezit. Mrzí mě, že tak dosud neučinily strany, které o sobě prohlašují, že jsou pravicové (ODS, TOP09). Zrušení či významné omezení tržního řádu podpoří drobné podnikatele a živnostníky v Praze, kteří jsou dnes touto vyhláškou zbytečně omezováni. Více jsem o tom psal v tomto článku: http://spoljaric.blog.idnes.cz/c/362444/Prodavate-u-metra-hrusky-Jednate-v-rozporu-s-trzim-radem-Prahy.html

3. omezení počtu strážníků a zásadní změna priorit MP

Činnost městské policie z velké části zahrnuje právě řešení dopravních přestupků a vybírání peněz pro magistrát. Městská policie bohužel nezvyšuje bezpečnost obyvatel města. Současná politika města ve věci městské policie počítá s neustálým rozšiřováním počtu městských strážníků a zvyšováním výdajů na provoz městské policie, s čímž nesouhlasím. Kdy Vám naposledy s něčím pomohl městský strážník? Jsem pro zásadní omezení počtu strážníků a přeorientování městské policie v jejich prioritách. Mezi hlavní priority městských strážníků by mělo bezpochyby patřit zajišťování bezpečnosti obyvatel, ochrana jejich majetku, hlídání pořádku, pochůzky apod. V Praze je naprosto běžné, že jedinou náplní práce mnoha strážníků je hlídat špatné parkování a vybírat pokuty. Byť je to činnost, kterou nelze zcela ignorovat, výběr pokut nemá být smyslem městské policie.

Primátor Hudeček pokrytecky na webu Prahy napsal "Považuji za neuspokojivou současnou situaci při zajištění bezpečnosti obyvatel v samotném centru Prahy, na Václavském náměstí a v jeho bezprostředním okolí. Městská policie zde má podle mého zjištění výrazné rezervy ve své práci, na nedostatečné zajištění bezpečnosti si stěžují místní obyvatelé zahraniční turisté a Praha je kritizována zahraničními médii." Já tuto situaci považuji také za neuspokojivou, nicméně pan Hudeček je spoluzodpovědný za fungování městské policie. Paradoxem je to, že městská policie je nyní na Václavském náměstí a můstku přítomna sice nonstop a má zde zřízení mobilní pracoviště, přesto ale zde kriminalita neklesá. Proč? Protože strážníci tam jsou výhradně z toho důvodu, aby zastavili a pokutovali řidiče, kteří vjedou do nesmyslně vytvořené pěší zóny v dolní části Václavského náměstí.

4. svobodná doprava v Praze

Praha zahájila v minulých letech mnoho experimentů v regulaci dopravy a mnoho dalších jich má v plánu zavést. Nejde jen o Smetanovo nábřeží, které by se v žádném případě nemělo stát mrtvou pěší zónou stejně jako spodní část Václavského náměstí, ale v plánu je i řada dalších omezení pro Pražany po otevření tunelu Blanka, který ale dopravě ulehčí jen zčásti. Zastaváme názor, že individuální doprava není zločin a město by nemělo upřednosťnovat žádnou dopravu na úkor jiné. Městská hromadná doprava a individuální doprava (ať už auta, kola či cokoliv jiného) dokáží fungovat vedle sebe a vždy tak fungovaly. Upřednosňuje-li magistrát uživatele jednoho dopravního prostředku na úkor jiného, vždy to mezi těmito skupinami vyvolává zbytečnou nenávist. Budu-li zvolen pražským zastupitelem, nebudu podporovat žádná nová podobná omezení a naopak se budu snažit získavat podporu napříč zastupitelstvem pro rušení těch stávajících regulací v dopravě, která jsou zbytečná. Praha by se rovněž měla snažit dostavět nedokončené dopravní stavby v Praze, aby ulehčila v maximální možné míře dopravě v centrální části města a v místěch s hustou zástavbou. Regulací dopravy se nesmyslnámi omezeními se počet aut v těchto místech nesníží.

Pokusme se zavést prvky volného trhu i do městské hromadné dopravy. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Pokud funguje konkurenční prostředí na železnici Praha-Ostrava, z čehož těží zákazníci těchto vzájemně si konkurujících si dopravců (vyšší kvalita služeb, snižování ceny), zkusime toto zavést i v Praze. Umožněme soukromým dopravcům využívat zastávky autobusů MHD a konkurovat tak pražskému dopravnímu podniku, který dnes město dotuje cca 12 mld. Kč ročně (tzn. každý obyvatel Prahy doplácí ze svých daní cca 1200Kč ročně na provoz dopravního podniku bez ohledu na to, zda si platí jízdné či vůbec MHD např. nevyužívá). Měl jsem možnost mluvit osobně v této věci se třemi majiteli významných českých dopravců, abych si ověřil reálnou proveditelnost mé myšlenky a tato myšlenka nebyla zavrhnuta a naopak se k ní dopravci stavěli pozitivně.

Zrušme modré zóny na celém území Prahy. Stávající systém se ukázal jako nefunkční. Město prodává více parkovacích karet než je reálný počet míst k stání, aut samozřejmě neubylo a podnikatelé mají ztížené podmínky pro cestování za svými klienty. Parkovacích míst je stejný nedostatek jako před modrými zónami s tím rozdílem, že se nyní platí zbytečný poplatek. Ponechejme zpoplatnění pouze pro auta, která nejsou registrována v Praze a kde tak vznikne větší motivace, že návštěvníci Prahy nechají své auto na okraji města na některém z placených parkovišť a pro dopravu do Prahy využijí MHD. Nedostatečný počet parkovacích míst nevyřeší žádné další barevné zóny.

5. zabránění vzniku nových nesmyslných regulací

Kdejaký politik se v Praze považuje za pravicového a přitom se tak ani zdaleka nechová. Příkladem je např. současná zastupitelka Prahy za ODS a dřívější mnohaletá radní Aleksandra Udženija, která každou chvíli přijde s nějakým regulačním návrhem. Tento týden např. uvedla: „Myslím, že je na čase zakázat výkupy sběrných surovin. Dnes to došlo tak daleko, že zloději ukradli celou plechovou montážní halu. Neustále slýcháme, jak zloději kradou poklopy od kanalizací, silniční značení, různá železniční vedení včetně kolejí, atd. Za prvé to ohrožuje lidské životy a za druhé nás to jako daňové poplatníky stojí ohromné peníze. Kdyby to zloději neměli kde prodávat, tak to ani nekradou!“

Paní Udženija by tedy zase něco zakazovala. A co dělá městská policie? Tím, že někomu zakážu jeho podnikání, nezabráním trestné činnosti, kterou páchá někdo jiný. To je jak kdyby někdo zakázal prodávat auta, protože pak díky tomu klesnou jejich kráděže na nulu. Nesmysl.

Damir Špoljarič,
místopředseda Krajského sdružení Svobodných v Praze

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Svobodni.cz

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Johnová (Praha sobě): Praha pokračuje v očkování lidí bez přístřeší

22:48 Johnová (Praha sobě): Praha pokračuje v očkování lidí bez přístřeší

V snaze zajistit co nejvyšší proočkovanost Pražanů organizuje hlavní město od poloviny července očko…