Stanjura (ODS): Pohádky ovčí babičky jsou mnohem věrohodnější, než to, co nám řekl pan předseda Faltýnek

27. 3. 2019 22:17

Projev na 27. schůzi Poslanecké sněmovny dne 27. 3. k bodu Informace vlády o výběrovém řízení na mýtný systém

Stanjura (ODS): Pohádky ovčí babičky jsou mnohem věrohodnější, než to, co nám řekl pan předseda Faltýnek
Foto: Jan Štěpán
Popisek: Předseda poslaneckého klubu ODS a dřívější ministr dopravy Zbyněk Stanjura

Děkuji za slovo. Já myslím, že je škoda, že tady není pan ministr, protože logicky nemůže pan předseda Faltýnek odpovídat za dotazy, které jsem např. já položil panu ministrovi. Já jsem také našel dotazy, které byly pro pana předsedu Faltýnka, a těm se elegantně vyhnul.

Nejprve se chci omluvit oblíbenému večerníčku Pohádky ovčí babičky, protože ty jsou mnohem věrohodnější, než to, co nám dneska řekl pan předseda Faltýnek. A nejsou to... kdybych to měl podat, tak to nejsou pohádky, ale normálně dokumentární pořad. Pan předseda Faltýnek se ptá, jestli je tady snad někdo, komu by vadilo, že se sešel v restauraci v hotelu Voroněž. Tak já jsem se také podíval do monitoringu. Víte, komu to vadí, pane předsedo, prostřednictvím pana místopředsedy? Ten člověk se jmenuje Andrej Babiš, je premiér České republiky a 18. 3. - to je minulé pondělí při příchodu na koaliční radu oznámil, že bylo velmi nevhodné, že jste se scházel. Takže minimálně jednoho člověka, sice nepřítomného, ale z řad poslanců najdeme a není jediný.

Ty logické chyby, které já jsem našel ve vyjádření pana předsedy Faltýnka jsou jiné, než říkal můj předřečník, protože ten podle mě smíchal dva případy. Ale, za prvé se chci zeptat. Ten první případ, když jste jednal o té slevě, o tom JŘBU na tři roky - 2017-2018 - (Posl. Faltýnek z lavice: Neposlouchal jste.) Já poslouchám. Buďte trpělivý, já jsem byl také trpělivý, když jste mluvil. Tak pan předseda Faltýnek nám řekl, já jsem vyjednával slevu a byl u toho pan ministr Ťok, náměstci Feranec, pan náměstek Kopřiva, ale JŘBU jsem se už neúčastnil. Jinými slovy. JŘBU už byla finta, protože všechno bylo domluveno. Takhle by ale zákon o zadávání veřejných zakázkách neměl probíhat, proto je to jednací řízení bez uveřejnění s konkrétním uchazečem. Co ten zadavatel tedy vyjednával? No, vy jste to domluvil, pane předsedo, prostřednictvím pana předsedajícího, podle vašich slov, ale JŘBU to už jste nechal na tom úřadě. Tam už jste ten zadavatel nebyl. To je podle mě vážné pochybení. A pokud se takhle projevuje JŘBU, tak neprobíhaly v souladu se zákonem.

Já to netvrdím, to tvrdí pan předseda Faltýnek. On to dojednal a oni to pak zúřadovali v té veřejné zakázce. Teď se vrátím k tomu druhému případu, kdy pan předseda Faltýnek jako aktivní člověk s tou velkou starostí aktivně jednal v těch restauracích u těch skel, jak tady sám řekl. Když poprvé vysvětloval v prvních dnech, tak říkal, že měl mandát. Například dopravní koaliční rady. Pak tedy přiznal, že neměl mandát od dopravní koaliční rady, a že si ho sám vzal. A dneska nám řekl, a ještě pořád dodržujeme (?) mandát. A dneska nám řekl, že neměl žádný mandát. Tak já nevím, co platí. Měl mandát? Dal mu ho někdo? Vzal si ho sám? Neměl. Původně řekl, dostal jsem ho. Pak řekl, vzal jsem si ho. A dneska říká. Já jsem nebyl v pozici zadavatele, já jsem k tomu neměl žádný mandát. Takže evidentně si protiřečí. Já když jsem citoval ten zákon o zadávání veřejných zakázkách v minulém vystoupení, tak jsem říkal, že je to buď zadavatel nebo zástupce zadavatele. A podle všeho i podle toho, co řekl pan předseda Faltýnek, jak jednal v první fázi, v první zakázce, v druhé zakázce, tak ho jeden z uchazečů nebo všichni uchazeči mohli chápat jako zástupce zadavatele.

Ale všimněte si, když pan předseda Faltýnek dneska popisoval ty schůzky v tom Brně, tak promluvil něco o schůzce s ředitelem Kapsche a o té následné schůzce, nevím, jestli to bylo u stejného stolu a stejného skla, pane předsedo, prostřednictvím pana místopředsedy, jste nám neřekl ani slovo. No, neřekl jste nic. (Posl. Faltýnek opět z lavice komentuje, že posl. Stanjura neposlouchal.) Poslouchám. (Posl. Faltýnek: Neposloucháte.) Poslouchám. A mám slovo, na rozdíl od vás. A konkrétní dotaz, který jsem dal minule, na který jste nezodpověděl, zněl takto - a teď cituji ze stenozáznamu: "Kdo zprostředkoval schůzku s předsedou Rafajem? A kdo jí byl účasten? Byl to vazebně stíhaný politik, dneska už možná bývalý politik hnutí ANO?" Na tuto otázku jsem odpověď dneska nedostal. Kdo tu schůzku zprostředkoval? A kdo jí byl přítomen, a zda je pravda, že to byl pan... Švachula. (Z lavic se ozývá: Švachula.) Děkuji.

Nicméně jak ta kauza se protahuje, tak se objevují nové a nové informace. A ukázalo se, že pan předseda Faltýnek není jediný, kdo se pokoušel ovlivnit průběh konkrétní zakázky. Kdopak se k tomu přiznal toho 18. března při příchodu na koaliční radu dobrovolně, bez policie a jeho profesionálního přístupu. No, pan premiér. Tak si to zopakujme. Na začátku května ÚOHS, pardon. 9. května ÚOHS zrušil vyhlášenou soutěž, veřejnou zakázku na systém elektronického mýtného a v následujících dnech, jak říká pan premiér si on a ministr Ťok pozvali šéfa tohoto údajně nezávislého a údajně nestranného posuzovatele férovosti veřejných zakázek, aby mu tlumočili, a snažili se ho přesvědčit - teď cituji slova, aby nebránil uzavření smlouvy s již vybraným vítězem tendru. To je opět nepřípustné. A teď si to zrekonstruujme celé, jak funguje pan předseda Rafaj.

Nejprve se schází s prvním místopředsedou hnutí ANO, který má tu snahu, aby ta zakázka doběhla, poté, co se sešel s Kapschem. Všechno tam vyřešil, byl v pohodě. Nevím, že jste ten Kapsch nepřesvědčil, aby to nenapadal, když jste s nimi tak jednal. To mně připadá zvláštní, ale nepodařilo se. Načež ÚOHS rozhodne ve prospěch Kapsche a zruší tu zakázku.

Poté je šéf ÚOHS pozván na kobereček k premiérovi a ministrovi dopravy, kteří ho požádají, aby nebránil uzavření smlouvy s vítězem. Potom /nebo předtím, já nevím/ pan Rafaj nabídne dopisem panu premiérovi, aby si nominoval zástupce do rozkladové komise. Dotaz na pana premiéra je, kolik takových dopisů dostal v jiných zakázkách, kde bylo dvoustupňové řízení na ÚOHS, kolikrát se na něj obrátil šéf tohoto úřadu Rafaj s nabídkou "milý pane premiére, pošlete nám, prosím, nějakého odborníka do rozkladové komise".

Druhý dotaz na pana premiéra, který není přítomen, ale zeptám se pana vicepremiéra, když tady zastupuje vládu, je určitě plně kompetentně vybaven, ten dopis přišel po jednání premiéra a ministra dopravy s šéfem ÚOHS? Nebo před tímto jednáním? Bylo to domluveno na tomto jednání, že ten dopis přijde, nebo to už přišlo předtím? Já nevím.

Nicméně realita je taková, že ten dopis přišel, pan premiér to využil a ÚOHS otočil o 180 stupňů a rozhodl v neprospěch Kapsche.

Já nechci hodnotit, jestli ÚOHS rozhodl dobře poprvé nebo podruhé. Nebyl jsem uchazečem, nebyl jsem zadavatelem a nemám k tomu informace. Ale tak si to řekněme postupně a sami si odpovězte na otázku /řečnickou, abyste na mě nepokřikovali/, zda to budí pochybnosti. Běží soutěž, pan Rafaj se sejde s panem Faltýnkem poté co se pan Faltýnek sešel se šéfem Kapsche a poté ÚOHS rozhodne ve prospěch Kapsche. Pak je pan Rafaj povolán na kobereček k premiérovi, který vyjádří opačný názor než pan Faltýnek a ÚOHS rozhodne opačně. Mezitím se ještě využije možnost nominovat si někoho do rozkladové komise.

Já už jsem minule říkal, že to slabé místo vidím v rozhodování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. O tom se moc ve veřejné debatě nemluví. A nepřipadá mi úplně normální, aby se takhle razantně změnil názor. Přišlo by mi normální, kdyby ten názor byl dvakrát pro nebo dvakrát proti, jinak tomu vůbec nerozumím.

Vysvětlení pana předsedy Faltýnka, jak si management Českých drah vybral neznámého komunálního politika z Brna-střed, aby ho nominoval do dozorčí rady Českých drah, to fakt nemá s věrohodností nic společného. Nicméně, ptal jsem se pana ministra Ťoka, ten tady není, myslím, že napíšu písemnou interpelaci a požádám o vyjádření management Českých drah a pokud se management Českých drah vyjádří, že si ho vybrali oni, tak by mě zajímalo, jak na něj přišli. Podle mých informací z veřejných zdrojů tento člověk není odborníkem v železniční dopravě ani v nákladní železniční dopravě. Znalci Brna - teď tady zrovna nevidím svého ctěného kolegu Romana Onderku - mě informovali, v jakých oborech tento člověk aspoň začínal podnikání. Určitě to nemá nic společného s veřejnou dopravou.

Já považuji za neuvěřitelné, když jsme si skoro před dvěma týdny stanovili pevný bod jednání, na kterém jsme se dohodli, že pan ministr dopravy nepřijde, protože dostal dotazy. Já nevím, jestli nám tady odpoví pan ministr životního prostředí. Já ho můžu zasypat dotazy k ČD Cargo, k ČD Telematice. Tam to jednání také nějak nedopadlo, že jo? Také tam byli aktivní členové hnutí ANO /aspoň z veřejných zdrojů/, kteří jednali, jednali, až to nedojednali. To by mě také zajímalo, jestli jste tam měl mandát, pane předsedo, nebo neměl. Já nevím. Tam byl přece problém. Vy říkáte, že když vidíte problém jako aktivní člověk, tak že ho řešíte. Tak se mi nechce věřit, že byste tak velký problém vůbec neřešil.

Pan předseda Faltýnek se dneska rozčiloval /to je silné slovo/, podivoval, jak ti novináři píší o té mlze. Tak jsem si vzal jeden výtisk dnešního tisku a pan předseda Faltýnek měl pravdu. Titulek zní: Faltýnka čeká vysvětlování, zatím jen mlžil. Tak jestli máte pocit, že jste dneska tu mlhu rozehnal, tak já bych řekl, že ne. Minimálně o tom ČD Cargu a o tom celém příběhu jste říkal něco jiného než minule.

Takže dnešní můj klíčový dotaz je úplně jednoduchý. Měl jste mandát, ať už jste si ho vzal, nebo dostal, nebo jste neměl mandát? Minule jste říkal něco jiného než dnes. A je to docela důležité. Já tomu rozumím, že dneska říkáte, že jste neměl mandát, protože ten konflikt s tím paragrafem 6 zákona o zadávání veřejných zakázek je vážný, s tím, že komunikace v průběhu zadávání (?) zakázky může probíhat pouze přes portál zadavatele. Já si myslím, že jste si to neuvědomil, když jste se tady - nechci říci chlubil, hledám jiné sloveso, které tady ještě nezaznělo - když jste nás tady informoval poté, že jste si ten mandát vzal. A když mám mandát, tak pak vystupuji v roli zástupce zadavatele. Nebo někteří uchazeči to takhle mohou chápat.

Takže bohužel jsme se dneska vysvětlení nedočkali. Nechci trápit tady vicepremiéra Richarda Brabce /já si to jméno pamatuji dobře, i když nejsem v koalici/, a tak mi dovolte, abych navrhl přerušení projednávaného bodu do příští schůze. Myslím, že není reálné očekávat, že by se dneska pan ministr Ťok dostavil a na ty otázky odpověděl.

Já jsem říkal panu předsedovi Faltýnkovi, že mi vadí, že tu není pan ministr a že považuji za fér, aby on měl šanci vystoupit a že se svým návrhem počkám až po jeho vystoupení a tento svůj slib jsem tímto splnil. Takže můžeme být více či méně nespokojeni s vystoupením pana předsedy Faltýnka. Já jsem položil doplňující dotaz, na který buď dostanu nebo nedostanu odpověď, to není úplně klíčové. Pan ministr tady není.

Současně chci říci za náš klub, že nebudeme navrhovat k tomuto bodu žádné usnesení, protože my jsme chtěli dostat odpovědi na ty otázky a od pana ministra Ťoka jsme je bohužel dnes nedostali, takže já považuji za legitimní dát prostor panu ministru Ťokovi, aby na příští schůzi na ty otázky odpověděl.

Děkuji za pozornost.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: PV

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Ministr Kremlík: Podporujeme přesun nákladní dopravy ze silnice na železnice

8:33 Ministr Kremlík: Podporujeme přesun nákladní dopravy ze silnice na železnice

Chystané nové vysokorychlostní spojení z Drážďan do Prahy má být součástí propojení severních a jižn…