Paní ministryně, kolegyně, kolegové,
začal bych tím, že v Senátu mají většinu opoziční strany z Poslanecké sněmovny. A Senát mohl přistoupit k projednávání daňového balíčku, i když ten název je poměrně bombastický na to, že v původním vládním návrhu bylo pouze zdanění zahřívaného tabáku, o čemž není žádný politický spor. To podporují úplně všichni, jinak to moc daňový balíček není. A Senát mohl přistoupit dvěma způsoby. Buď mohl prosadit - a tu sílu jsme na to měli v Senátu, vlajkové lodi našeho ekonomického programu - zrušení superhrubé mzdy, jednotnou sazbu daně z příjmu ze závislé činnosti ve výši 15 procent z hrubé mzdy, zrušení třetí sazby DPH atd. Kdybychom sledovali politiku, tady bychom měli ohnivé projevy, obhajovali bychom své stranické ekonomické programy a stoprocentně by prošla sněmovní verze.
A nebo druhá možnost, kterou zvolil Senát a já jsem rád, pokusit se udělat něco menšího, ale něco smysluplného, zejména pro drobné podnikatele a živnostníky. A já v tom svém vystoupení se budu držet - stejně jako paní ministryně a pan senátor, předseda hospodářského výboru Senátu - těch jednotlivých - já bych řekl, že jsou čtyři základní témata, pomiňme legislativně technické úpravy, které navrhovala legislativa Senátu jako celku a ne jednotliví senátoři.
Možná bych začal pivem, protože to byl můj pozměňovací návrh v Poslanecké sněmovně. Chyběly mu dva hlasy. To je škoda, protože kdyby ty dva hlasy přišly, tak by to bylo u obou dvou verzí. Mluvil už o tom pan senátor Vilímec. Kdysi úřednická vláda v reakci na ekonomickou krizi přišla do Poslanecké sněmovny, kde na jedné straně navrhovala zvýšení daní a na druhé straně snížení výdajů. Poslanecká sněmovna - já jsem v ní v té době neseděl - vzala zasvé. Zvýšení daní a snížení výdajů už ne. Takže jediné opatření v té době, kterým se mělo reagovat na světovou hospodářskou krizi - abych bych spravedlivý - ne na krizi v České republice, bylo zvýšení daní. K té rozpravě - a opět to citoval pan senátor - zaznělo, že ta daň je přechodná, jak říká klasik - dávám tomu rok nebo dva. A už to platí devátý rok.
My jsme chtěli vyjít vstříc zejména minipivovarům. Bohužel spotřební daň na pivo je částečně harmonizovaná. To ví paní ministryně stejně jako my. To znamená, abychom mohli snížit spotřební daň na pivo těm nejmenším, musíme snížit základní sazbu, kterou platí ti největší, protože harmonizace spočívá v tom, že úleva pro malé může být maximálně ve výši 50 procent toho, co platí ti největší. A z toho náš návrh vychází a jsem rád, že si ho osvojil i Senát.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV



