Švagr (ČSSD): Rozpočet SFDI na rok 2014 - pořád stejná písnička ...

26.08.2013 17:18 | Zprávy

V minulých dnech bylo ukončeno meziresortní připomínkové řízení k návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2014 spolu s výhledem na roky 2015-2016. Doufám, že ministerstvo dopravy má již k dispozici kritické připomínky a nakonec rozpočet přepracuje. Ti co návrh zatím nečetli – ať to ani nedělají.

Švagr (ČSSD): Rozpočet SFDI na rok 2014 - pořád stejná písnička ...
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Stačí se podívat jen na souhrnná čísla. Stejná písnička jako letos, vlastně nic nového. Peníze nejsou a nebudou. A ty co nyní máme se skoro určitě nepodaří vyčerpat. Velmi smutné čtení příběhu opakujícího se v posledních létech.Tvůrcům tohoto rozpočtu skutečně nezávidím...

Ale popořádku. Letos jsou v rozpočtu SFDI schváleny výdaje ve výši 64,5 mld.Kč, pro příští rok se navrhuje 66,1 mld. Kč. Už chci jásat, že vláda začíná (sice pomalu, ale přeci) otáčet kormidlem směrem k vyšším investicím do dopravní infrastruktury. Vždyť to jsou právě tyto investice, které mají prorůstový faktor pro ekonomiku a významný multiplikační efekt. Ale hned se zkrotím v jásotu. A to proto, že se o pár řádků dále se dočtu, že už se ví, že z letošních dotací se nevyčerpají 2,3 mld. Kč a ty tedy jsou rovnou převedeny do plánu roku 2014.  Po jejich odpočtu je v návrhu na rok 2014 „čistých“ 63,8 mld. Kč. A to je pokles proti roku 2013. Nic moc. Tak trochu marketingový švind. A máme jistotu, že se opravdu letos nevyčerpají jen tyto 2,3 mld. Kč?

Nic pozitivního ani pro budoucnost. Vlastně výhled ve stylu „…a bude hůř“. Pro rok 2015 se plánují výdaje na výstavbu, opravy a údržbu dopravní infrastruktury 42,5 mld. Kč. To mi přijde jako skutečný rozpočtový „meisterstück“. V době překryvu čerpání dvou programových období fondů EU naplánovat takový objem výdajů – to už skoro svědčí o naprosté rezignaci na udržitelné financování dopravní infrastruktury. Ti, kdož horují za lepší stav silnic a železnic, nebo jsou fandové nových obchvatů měst a obcí, nebo třeba jen chtějí jezdit po nových úsecích dálnic se nemají vlastně na co těšit ani pro rok 2016, protože to plán počítá s pouhými 47,1 mld. Kč  (A tady jen vsuvka – v roce 2016  již bude mít příští vláda za sebou polovinou mandátu. Měla by tedy velmi pečlivě číst návrh rozpočtu SFDI na rok 2014 a rozpočtový výhled do roku 2016 a včas se postarat o včasnou korekci návrhu. Vždyť dopravní stavby se nepřipraví mávnutím kouzelného proutku, ale trvá to řadu let…).

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: cssd.cz

Mgr. Jan Farský byl položen dotaz

Půjdete do vlády, která nebudete chtít přijmout Euro?

V čem je pro nás obyčejné smrtelníky EURO ekonomicky výhodné? Je na tom třeba Slovensko, které ho má ekonomicky líp než bylo před jeho přijetím? Mě to teda nepřijde a nevím, co by mě jako pracujícímu člověku s podprůměrným platem, který má ale větší lidí v zemi, přineslo?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zelení: Fialovy škrty ohrožují demokracii

23:08 Zelení: Fialovy škrty ohrožují demokracii

Komentář na veřejném facebookovém profilu strany k návrhu státního rozpočtu pro rok 2026