Tomáš Hudeček svou včerejší reakcí, kterou ve večerních hodinách rozeslal do médií, opět dokázal, že umí pouze útočit, ale odpovědnost mu nic neříká. Pražská ODS zásadně nesouhlasí s tvrzením, že neměla zájem otevřeně popsat, jaká byla původní odhadovaná cena stavby tunelového komplexu Blanka a jaká bude cena reálná.
Předseda pražské ODS Filip Humplík poznamenal: „Pan Hudeček asi zapomněl, že to byla právě Rada hl. m. Prahy, které veřejně oznámil reálnou cenu za výstavbu tunelového komplexu Blanka v říjnu roku 2011. Že to byl primátor Svoboda, kdo veřejně slíbil snížení ceny díla o 2 mld. Kč, což se mu skutečně podařilo, a že to byl úřad pod jeho vedením, který konečnou cenu díla zastropoval, protože jinak by se stavba dále prodražovala. Nerozumím jeho dětinským výrokům a věčné snaze svalovat vinu na druhé. Pokud se odhodlal převzít do svých rukou moc a ukončit koalici s ODS, tak by se zároveň neměl bát odpovědnosti, kterou na sebe tímto krokem vzal.”
V současné době je Praha v situaci, kdy si není jista, zda jsou smlouvy platné, či nikoliv. V zájmu všech dotčených subjektů by měla být podpora veškerých možných kroků, které povedou k co nejrychlejšímu řešení celého problému tak, aby tunel začal fungovat pro potřeby obyvatel našeho města. Společný zájem představitelů ODS je tunel dostavět v co nejkratším termínu a za odvedené práce zaplatit.
Bývalý pražský primátor Bohuslav Svoboda k celé záležitosti řekl: „Kategorizace byla připravena a realizována ještě v průběhu spolupráce ODS a TOP 09, následně ji už sama TOP 09 schválila. Teď musí pochopit, že není možné hledat viníka v úřednících a předešlé garnituře. Chtěli moc a s tou získali i odpovědnost. Teď musejí jednat a být konstruktivní. Nechápu, proč 1 mld. Kč v létě tohoto roku zaplatili a teď tvrdí, že již dále platit nemohou. Samotná kategorizace však tvrdí zcela něco jiného. Podle mého názoru je tvrzení o neplatnosti smlouvy účelové. Myslím si to, protože TOP 09 už za mého působení na radnici nebyla schopna převzít za své rozhodnutí odpovědnost, a proto teď strká hlavu do písku a chce u rozhodčího soudu posvěcení, co vlastně s nastalou situací dělat. Její chování je diletantské a dětinské zároveň.“
Celkové navýšení výdajů za tunel Blanka je 5 mld. Kč. Z toho změna technologie ražby v důsledku propadů se podílí na zvýšení ceny stavby o cca 1 mld. Kč. Ve zbylých 4 mld. Kč tvoří největší podíl na částce navýšení fakt, že v tunelu od Prašného mostu směrem k Letné musela být kvůli geologii nadloží změněna nivelita tunelu o několik metrů. Výškový rozdíl byl tedy oproti projektu změněn, což vyvolalo kolizi s vestibulem metra Hradčanská, který se musel upravovat a s ním celá oblast v okolí metra Hradčanská. Tyto práce probíhaly mezi lety 2009 a 2010, nicméně finanční dopad byl až na rok 2011, ve kterém bývalý primátor Bohuslav Svoboda dvakrát zveřejnil cenu – nejprve bez úspory a posléze s úsporou za tunelový komplex Blanka.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ODS