Mezi několika dalšími mě na čtvrtek 22. září 2016 zaujala pozvánka na VI. ročník mezinárodní konference „Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“, připravený Sdružením pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě v malebných moravských lázních Luhačovice, kde jedním ze zaštiťujících byl i hejtman Olomouckého kraje. A protože mě, jako krajskou zastupitelku, zajímá toto téma a slova zajištění kvalitní dopravní infrastruktury jsou skloňována snad ve všech pádech, zvláště teď před volbami, potvrdila jsem svou účast. Mezi přednášejícími byl mimo jiné i zástupce Evropské komise v ČR, státní tajemník ministra dopravy a I. náměstek ministra dopravy ČR, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy ČR, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR. Zazněla zde slova „Vybudovat silnice je na generace.“ „Odstraňování bariér trvá nekonečně dlouho.“ Stavění silnic je prostě boj s větrnými mlýny a příprava stavby trvá i několik desítek let. I v letošním roce, tak jako v letech minulých, přijali účastníci konference tzv. Luhačovickou výzvu, definující základní stanoviska a předpoklady v souvislosti s nedostatečně rozvinutou dopravní infrastrukturou v regionu střední a východní Moravy, v návaznosti na Slovenskou republiku. Společné memorandum by mělo podnítit vládu naší i Slovenské republiky k většímu zájmu o dopravu. Předat memorandum na jednání obou vlád v příštím týdnu premiérům vlád České a Slovenské republiky přislíbila velvyslankyně Livia Klausová.
Již v dubnu letošního roku v Olomouci podpořili účastníci setkání na odborném dopravním setkání vizi stabilního a dlouhodobého finančního rámce, sloužícího rozvoji dopravní infrastruktury v ČR. Konstatovali nešťastný dopad novely zákona EIA o vlivu staveb na životní prostředí, na přípravu a realizaci staveb a na možnost čerpání finančních prostředků z evropských fondů v tomto programovém období, kdy několik desítek staveb má problémy s posudky EIA, které vznikly ještě podle zákona z roku 1992. Přímo u Evropské komise byla vyjednána výjimka pro desítku staveb, u kterých bude moci vláda využít peníze z evropských fondů, na něž naše republika původně neměla mít nárok, protože dlouhé roky, i přes výzvy Evropské komise, nezměnila pravidla EIA. Výjimka byla udělena vzhledem k zásadnímu významu těchto staveb a nezbytnosti jejich realizace. Jednou ze staveb je zbývající úsek dálnice D1 z Říkovic do Přerova v Olomouckém kraji.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV