Válek (TOP 09): Naším cílem není nějakou skupinu řidičů šikanovat

22.01.2020 13:49

Projev na 40. schůzi Poslanecké sněmovny 22. ledna 2020 k zákonu o silničním provozu

Válek (TOP 09): Naším cílem není nějakou skupinu řidičů šikanovat
Foto: TOP 09
Popisek: Vlastimil Válek
reklama

Děkuji mnohokrát, pane předsedající.

Tak můj záměr bylo uvést pár faktů a zklidnit debatu, a teď už jsem si jist, že se mi to nepovede, tak se o to ani nebudu snažit. Tak loni touto dobou jsme debatovali o prosinci roku 2018, kdy nastal na té... nebo listopadu nastal na D1 problém. Teď se tady jaksi rychle chtěla situace řešit - to bylo myslím dva nebo tři ministři dopravy, oni se ti odborníci na Ministerstvu dopravy střídají hodně rychle, tak já úplně... myslím, že tři zpátky, že jo. A pan poslanec Kováčik prostřednictvím pana předsedajícího, navrhl, pokud si dobře vzpomínám, mám to takhle v poznámkách, že by se to mělo řešit zákazem předjíždění kamionů na D1, že připraví nějaký návrh zákona, který by tedy zakazoval kamionům, argumentoval předjíždět, argumentovalo se tím, že na Slovensku kamiony předjíždět nemohou, plus mají nějakou jinou rychlost. Byla tady na to téma poměrně intenzivní debata. Tak já jsem to vzal vážně a na férovku a udělal jsem to jediné, co můžu udělat, inspirován kolegy z ANO, že jsem si jaksi také najal studenty, ne agenturu, přece jenom nejsem tak movitý, a s pomocí několika kolegů jsem stahoval záznamy z kamer v osobních automobilech jak jezdíme z Brna do Prahy a zpátky. Ty záznamy jsem nechal studenty analyzovat a srovnávat, zda kamiony zachycené na těch záznamech porušují dopravní předpisy na D1, stávající dopravní předpisy. A protože mě zajímala i podrobnější analýza, tak jsem nechal udělat rozbory, jestli se to týká kamionů, které jsou spíše tranzitní.

Ty jsem si definoval jako kamiony se značkou Rumunska, Polska, Maďarska a tak, těchto zemí. A nebo jsou to spíš kamiony, které převáží zboží po České republice. Ty jsem si definoval jako kamiony se značkou CZ. A snažil jsem se udělat i nějaké pořadí těch kamionů, jednak podle typu, bez přívěsu, s přívěsem a ty, které převáží - to sice nejsou kamiony, ale je to poměrně velká skupina vozidel, které převáží auta, takové ty dvě, tři auta, většinou se značkou z Rumunska. A abych zjistil, jestli tedy nějaké předpisy se stávající porušují, a jestli se nějak liší jednotlivé země v porušování těch předpisů. Já už jsem tady o tom mluvil. Shrnu to ještě jednou.

Ty záznamy jsem sbíral zhruba dva měsíce. Ta analýza byla poměrně podrobná. Snažil jsem se to i statisticky, nebo oni se to snažili statisticky vyhodnotit. Zjistili jsme opravdu, že dochází k porušování stávajících předpisů, a to poměrně ve velkém procentu. Dokonce jsme zachytili relativně vysoké procento předjíždění kamionů tam, kde byla značka přímo na dálnici zákaz předjíždění kamionů. Běžně jsme zachytili to, že kamiony jely na dálnici ve všech třech pruzích a předjížděly se v tom levém pruhu, i když tam byly tři pruhy. Na prvním místě figurovaly kamiony se značkou z Rumunska, na druhém z Polska atd. Já jsem to tady říkal. A říkal jsem si, protože to samozřejmě byla amatérská analýza, kterou byla jenom sice s relativně vysokým počtem zachycených vozidel, za relativně velkou dobu, ale ve srovnání s tím, kolik vozidel projede po našich dálnicích, tak je to samozřejmě jenom malý vzorek, a já nemám rád, když ty analýzy nejsou dostatečně, jsem zvyklý na desetiprocentní vzorky atd. Prostě nástroje vědeckého hodnocení dat jsou všude stejné.

Předpokládal jsem, že když toto téma tady řešíme přes rok, že se mu stejně intenzivně věnují obě dvě ministerstva - Ministerstvo dopravy a Ministerstvo vnitra. Soustředí se na to a snaží se analyzovat tu situaci na dálnicích a zjistit, kde je tedy pravda. Jestli opravdu je problém, řekněme chování kamionů, a pokud ano, jestli kamionů z některých zemí nebo obecně atd. I proto jsem v dobré vůli - nedělal jsem to jako ústní interpelaci, protože ty ústní interpelace mně někdy přijdou velice agresivní a ne je se snahou zjistit informaci, ale spíš se snahou jaksi útočit, tak jsem dal písemnou informaci. A měl jsem čtyři dotazy, kolik evidujeme pokut udělených za předjíždění kamionů v místech označených zákazem předjíždění kamionů na dálnicích za období říjen, listopad. Bylo to to stejné období, které já jsem sledoval. Kolik eviduje ministerstvo udělení řidičů kamionů za nebezpečné předjíždění na dálnici za období říjen, listopad. Dále kolik Ministerstvo dopravy eviduje za přestupky kamionů, kolik tam bylo uděleno pokut za období říjen, listopad.

A ještě čtvrtý dotaz, kolik aktuálně je nastavený systém kontrol přestupků na D1, zda je adekvátně dostačující, zda by mělo dojít k nějaké změně. Tak ten systém... odpověď byla jasná, že ten systém kontroly kamionů a dodržování předpisů na D1 je adekvátní, že změny nejsou potřeba, že jsou dostatečné. A na dotaz, kolik bylo pokut uděleno za ty dva měsíce, kdy já jsem tedy dospěl k nějakým výsledkům, na dotaz, kolik bylo pokut uděleno za předjíždění nebezpečné kamionům, kdy já jsem dospěl k nějakým výsledkům na základě své amatérské analýzy, a na ten dotaz, kolik těch kamionů jaksi předjíždělo v místech zákazu předjíždění, kdy já jsem dospěl k nějakým, byl kupodivu ve všech třech případech, byla odpověď ve všech třech případech velmi shodná a stejná. Dá se shrnout de facto do jednoho čísla nula z analýz ministerstva.

To znamená, za ty dva měsíce na dálnici D1 kamiony nespáchaly žádný přestupek podle stávající legislativy. A tím pádem mám pocit, že řešíme něco, co v podstatě obě ministerstva nevnímají absolutně jako problém, protože kamiony žádné přestupky nepáchají, dodržují dopravní předpisy. My ten zákon změnit můžeme jakkoliv. Oni zase žádné přestupky páchat nebudou. A v podstatě zase nikdo nebude eventuálně ty řidiče pokutovat. Tak mě by zajímalo, co je cílem naší snahy. Pokud je cílem naší snahy ukázat, že tedy jaksi parlament nechce, aby se kamiony předjížděly, tak je to dobrý cíl pro někoho, a pak jistě ten zákon, pokud ho přijmeme, tento cíl splní. Pokud je cílem dosáhnout toho - a to si myslím, že by cílem mělo být, aby doprava na D1 byla plynulá, aby doprava na D1 a dalších dálnicích byla plynulá, aby dodržovali řidiči na dálnicích předpisy - a to nejenom řidiči kamionů, ale obecně, pak vidím jedinou možnost, že budeme pravidelně žádat ministra dopravy, ať už to bude kdokoliv, protože tam to bude rychlé střídání asi zase, anebo ministra vnitra, kde jakási stabilita existuje, tak aby nás pravidelně informovali, jak tedy se soustředí na dodržování předpisů na dálnicích.

Pokud se soustředí, tak jako za ty dva měsíce, kdy jsem tedy ten dotaz vznesl, to znamená, že tam žádné porušování předpisů není, no tak pokud se s tím smíříme, považujeme to za správné, tak nemáme co řešit, protože k žádným přestupkům kamionů na dálnicích nedochází.

Pokud se s tím nesmíříme, tak nám nezbude než abychom oba ministry tvrdě úkolovali a žádali, aby se na plynulost dopravy na D1 zaměřili, protože naším cílem přece není perzekvovat řidiče, naším cílem není nějakou skupinu řidičů šikanovat, naším cílem je to, co nám vadilo před více než rokem, kdy jsme to tady projednávali, aby se nestávalo, že na dálnicích /a my jsme se bavili tehdy o D1/ nebude plynulá doprava. A to by měli zajistit oba dva páni ministři. Ti by měli zajistit prostředky, které k tomu mají, aby doprava na dálnicích byla plynulá, aby nedocházelo k problémům, když dojde k nějaké mimořádné situaci a aby policie a jejich ministerstva mimořádné situace pružně, dynamicky a inteligentně řešily.

Pokud to, co je řešením této situace, je zákaz předjíždění kamionů, prosím. Já osobně si to nemyslím. A data, která jsem na svoji interpelaci získal, to bohužel potvrzují.

Děkuji.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: PV
reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Laudát (KAN): Kvůli Babišově vládě Česko propadá

6:28 Laudát (KAN): Kvůli Babišově vládě Česko propadá

Komentář na facebookovém profilu k Výroční zprávě Evropské komise