Chybí komplexní dopravní koncepce Prahy
Naše hnutí Pro Prahu opakovaně zdůrazňuje, že Praha postrádá jednotný dopravní dokument, který by byl dostatečně detailní a měl koordinační charakter. Takový strategický materiál (v západoevropských metropolích nazývaný např. masterplán) obsahující cíle, nástroje a postupy včetně organizačních, rozpočtových a dalších opatření, hlavnímu městu citelně chybí. Už dříve o něm psal volební lídr Pro Prahu Zbyněk Passer zde. Podobně jako u Krajského plánu snižování emisí může dokument v návaznosti na územní plán obsahovat i závazné pokyny pro přípravu změny územního plánu či přípravu nového a lze jej dovést až do konkrétních úkolů a zodpovědnosti. V oblasti samostatné působnosti městu nic nebrání vydat takový dokument např. závaznou formou vyhlášky. Jen takové koncepce jsou transparentní, jejichž plnění mohou být kontrolována a vyhodnocována.
S promyšlenou dopravní koncepcí samozřejmě úzce souvisí ochrana životního prostředí ve směru dosažení radikálního poklesu škodlivých emisí a polétavého prachu v Praze. Základním předpokladem pro omezení výfukových plynů (vč. polétavého prachu z dieselových motorů bez katalyzátoru), resp. zredukování počtu motorových vozidel směřujících do centra Prahy, jsou naším hnutím Pro Prahu navrhovaná dopravní opatření systémová (dostavba obchvatu Prahy, zřizování parkovišť v rámci projektu P+R, širší zavádění tzv. chytrých semaforů, výstavba trasy D metra, provázaný systém řízení dopravy při využití nejmodernější telematiky atd.)
Dlouhodobě se podceňuje a zanedbává i problém polétavého prachu (tzv. PM10), který je extrémně škodlivý a ohrožuje každého Pražana a dle některých studií je na úrovni škodlivosti kouření. Na tento problém dlouhodobě upozorňujeme a byli jsme také první, kdo toto téma nadnesl. Drobný polétavý prach se vytváří primárně jako důsledek stavební činnosti, betonárek, cementáren a tak dále. Role aut v jeho šíření je taková, že ho dále rozvážejí. V tomto směru se lze inspirovat v zahraničních metropolích - např. v Londýně musí auta ze stavby být umyta aspoň vodou, aby prach nerozvážela. Dále je produkován výfukovými plyny starších aut bez katalyzátorů, což jsou dnes hlavně stará nákladní auta. Ty chceme dostat z centra města co nejrychlejší dostavbou Pražského okruhu.
Problém chceme řešit i pravidelným čištěním a kropením pevných ploch (ulic, silnic a chodníků), a to přednostně používáním průmyslové vody: jednak celý proces zlevní a bude i šetrnější k životnímu prostředí, neboť v současné době se kropí vodou pitnou, což bude již v blízké budoucnosti sotva myslitelné. Rovněž podpoříme nákup speciálních vozidel s čisticími filtry, které vzduch reálně čistí. Kromě pravidelného čistění ulic ale pomáhá také výsadba zeleně, což je způsob, který se osvědčil ve Vídni.
Více zeleně a parků v Praze
Aktivně budeme podporovat výsadbu zeleně a zřizování přírodě podobných ploch. Naším cílem je vytvořit okolo Prahy tzv. zelený prstenec pro relaxaci a odpočinek.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PRO PRAHU