Vinklátová (SLK): Pět tunelů, dva viadukty, cyklostezka i vápencový lom s výhledem

23.11.2021 6:37 | Tisková zpráva

Jednou z nejromantičtějších tratí v Libereckém kraji je nejmladší část takzvané Severočeské transverzálky – úsek z České Lípy do Liberce. Projíždí se na ní hned pěti tunely a krásné výhledy nabídnou i dva viadukty.

Vinklátová (SLK): Pět tunelů, dva viadukty, cyklostezka i vápencový lom s výhledem
Foto: repro youtube, tan
Popisek: Květa Vinklátová

„Vydat se na výlet vlakem vám umožní to, co autem nezažijete. Totiž možnost rozhlížet se po krajině. A že je na co se dívat! Nebo si můžete v klidu číst či pracovat na počítači. Vlak vám také umožní přiblížit se třeba i s kolem do vzdálenějšího místa, které jste ještě na kole neprojeli,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Trať vznikla hlavně proto, aby se po ní dalo převážet podkrušnohorské uhlí do průmyslového Liberce. Dnes se využívá i pro účely osobní dopravy včetně rychlíků spojujících obě krajská města, jimiž jsou Liberec a Ústí nad Labem.

Velkým oříškem byl pro stavitele Ještědský hřeben, protože právě tam je úsek trati nejstrmější a musel být postaven tak, aby jej bez problému zdolaly vlaky plně naložených vozů s uhlím. Trať byla nakonec vedena pěti tunely, z nichž nejdelší je Ještědský, který měří 815 metru a který dělníci razili dva roky a dva měsíce. Železniční viadukt v Novině je postaven z kamene, který byl vytěžen právě při ražbě Ještědského tunelu.

Anketa

Líbil se vám proslov Karla Janečka na Českém slavíkovi?

61%
28%
hlasovalo: 33585 lidí

Jedním z nejznámějších míst, které se na trati nalézají, je železniční viadukt v obci Novina. Vysoký je 29,5 metru a dlouhý okolo dvou set metrů. Zahrál si i v řadě filmů a rozhodně by neměl v žádném fotoalbu z výletu do Lužických hor chybět. Druhý, menší viadukt se pak nachází asi o 500 metrů dál.

V okolí trati lze podnikat i pozoruhodné výlety. Cyklisté se mohou vypravit na první cyklostezku v Libereckém kraji, která byla vybudována na místě zrušené železniční trati. Měří 4,3 kilometru a vede z České Lípy do místní části Vlčí Důl. Tato nenáročná asfaltem pokrytá cesta je vhodná pro rodiny s dětmi nebo in-line bruslaře. Společnost na trase dělají meandry řeky Ploučnice.

Kousek od stanice Křižany se nachází Solvayův lom, ve kterém se do roku 1915 těžil vápenec. Ten se na nádraží dopravoval lanovkou a následně se po železnici vozil do chemické továrny v ústeckých Neštěmicích, kde se z něj vyráběla soda. Dnes vládu nad lomem převzala opět příroda, a tak se v něm daří vzácným druhům rostlin. V průběhu těžby byly odkryty krasové dutiny a jeskyně, ve kterých se daří netopýrům. Na vrcholku lomu se nalézá vyhlídka s nádherným výhledem na Lužické hory a Ralskou pahorkatinu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jurečka (KDU-ČSL): Plán, jak pomoci naplnit peněženky pracujících rodin

15:14 Jurečka (KDU-ČSL): Plán, jak pomoci naplnit peněženky pracujících rodin

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k prorodinné politice KDU-ČSL