Miliardy pro církve nás strašně poškozují, zlobí se europoslanec ODS

19.08.2012 21:26

Europoslanec ODS Hynek Fajmon je v rozporu s oficiální pozicí premiéra Petra Nečase a vedení ODS proti současné podobě zákona o vyrovnání státu s církvemi, ačkoli není proti církevním restitucím jako takovým. Pro ParlamentníListy.cz vysvětluje své výhrady.

Miliardy pro církve nás strašně poškozují, zlobí se europoslanec ODS
Foto: ČSSD
Popisek: Propagační obrázek Čssd k církevním restitucím

Fajmon má výhrady jak k proceduře, kterou byl tento návrh vypracován, tak i k samotnému obsahu. „Co se týká procedury, tak musím konstatovat, že se jednalo o kabinetní, tedy uzavřené jednání několika jednotlivců z řad některých politických stran s představiteli církví bez informování veřejnosti a širší politické reprezentace. Zcela zde absentovala snaha o nalezení širší politické shody, což je v případě řešení vztahu státu a církví na dlouhou dobu, zcela nepřijatelný postup,“ řekl ParlamentnímListům.cz Fajmon.

Co se týká samotného obsahu návrhu, tak ten má podle něho několik základních vad, které jsou dle jeho názoru neopravitelné, a proto je tento návrh pro něj osobně nepřijatelný.

TÉMA: Miliardy pro církve

Odškodnění církví výhodnější než ostatních

„Zaprvé, je to otázka samotného vymezení nárokovaného majetku, jeho skutečného právního statutu v době jeho zestátnění a jeho dnešního ocenění. Zde stát a konkrétně ministerstvo kultury, které to má na starosti neudělalo svou práci, protože neprovedlo žádné seriozní zhodnocení těchto věcí podložené veřejně dostupnými doklady včetně přesného výčtu majetku. To je z mého pohledu rovněž nepřijatelné. Zadruhé jde o to, jaká bude vazba mezi touto restitucí a restitucemi, které byly provedeny v 90. letech. Podle mého soudu musí mít srovnatelné parametry, což v případě vládního návrhu není. Odškodnění církví je několikanásobně výhodnější než odškodnění všech ostatních restituentů, což je pro mne osobně nepřijatelné. Považuji to za nespravedlivé,“ říká Fajmon.

Fajmon dodává, že není obecně proti restituci církevního majetku. „Musím ale konstatovat, že vládní návrh není restitucí v pravém smyslu slova, protože se tímto návrhem majetek nevrací do původního právního stavu. V podstatě to tedy ani restituce nejsou. Pravdou je, že pokud by tento návrh prošel, tak by církve byly jednoznačně nejlépe odškodněnou skupinou postižených. Žádný jiný restituent tak skvělé podmínky nedostal a ani už nedostane. To nepovažuji za správné. Nejde ale jen o samotné restituce, ale o to, že církve i po případném schválení této transakce si mají i nadále podržet privilegované postavení s nárokem na pravidelnou podporu ze státního rozpočtu. Čili nejde zde ani o odluku církví od státu, kterou bych si obecně přál,“ míní Fajmon.

Něco za něco. Stát církve živil

Na argumenty těch, kteří říkají, že co bylo ukradeno, má být vráceno říká, že v tomto zákoně se nejedná o vrácení toho, co bylo ukradeno. Církevní majetek měl před rokem 1948 podle něho jiný statut,  než má dnes.

„Nesmíme zapomínat ani na to, že stát sice majetek vyvlastnil, ale vzal na sebe povinnost církve kompletně financovat a to včetně platů duchovních a také údržby a rekonstrukcí církevních objektů. A této povinnosti československý a nyní český stát v době komunismu dostál sice jen částečně, ale v době demokratické po roce 1989 zcela. Platy duchovních jsou po celou dobu hrazeny ze státního rozpočtu a současné počty duchovních jsou u nás nejvyšší v celé české historii a to v situaci, kdy je u nás historicky nejméně věřících,“ zdůrazňuje europoslanec.

„Zkrátka chci říci, že dříve církve měly majetek, který v zásadě dominantně pocházel z darů krále nebo vrchnosti a že tento majetek byl církvím poskytnut jako zdroj renty, ze které církve žily a stát v té době církvím nedával žádné peníze. Když stát a nebyl to jen stát komunistický, ale také první a třetí republika a také stará monarchie nějaký majetek církvi zestátnily, tak na sebe oplátkou vzaly nějaký závazek v podobě finanční renty. V době komunismu to mělo charakter téměř stoprocentní vyvlastnění výměnou za stoprocentní finanční rentu vázanou na politické podmínky. Pokud dnes chtějí církve zpět sto procent majetku, měly by chápat, že už nemohou chtít také stoprocentní finanční rentu,“ míní Fajmon.

Není dobré válcovat opozici

Neměl by stát ale po více než 20 letech již konat? „Vztah církví a státu je téma složité všude v celé Evropě. Podle mého soudu by měla politická reprezentace usilovat v této věci o širokou shodu minimálně na půdorysu současné koalice a ČSSD. Jen tak bude mít řešení dlouhodobou perspektivu a veřejnost jej bude akceptovat. Snaha převálcovat situaci většinou jednoho nebo dvou hlasů není dobrou cestou. Musíme hledat řešení, se kterým se český národ bude schopen identifikovat. Vládní návrh takovým řešením není,“ odpovídá Fajmon s tím, že sám by se snažil najít kompromisní řešením které by mělo širší podporu a nezatížilo by tolik státní rozpočet ČR.

Fajmonův stranický kolega. Poslanec Jaroslav Plachý, varoval před tím, že pokud nebude schválen tento speciální zákon, mohly by církve vysoudit mnohem větší částky včetně náhrady škody za to, že nemohly majetek užívat, a stát by měl také dodatečné náklady za úhradu soudních výloh za prohrané spory. A kdyby české soudy ve prospěch církví nerozhodly, mohly by uspět u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku.

ODS to poškozuje

„Jsem přesvědčen o tom, že tyto argumenty jsou zcela mylné. I církve jsou tvořeny lidmi a já důvěřuji tomu, že tito lidé by nešli proti zájmům svého státu, jehož jsou občany. Každá církev by měla na svém vlastním uvážení, zda se do takového soudu pustí a musela by to obhájit před svými členy. Myslím si, že případ soudu o katedrálu ukázal, že tudy cesta nevede. Nevěřím tomu, že by právě věřící lidé chtěli jít touto cestou,“ namítá na to Fajmon.

Podle Fajmona podpora současného zákona ze strany ODS občanské demokraty výrazně poškozuje. „Řada voličů ODS se kterými jsem mluvil s tímto řešením nesouhlasí a diví se tomu, proč právě ODS jej podporuje. V podstatě až na 2-3 osoby z řad ODS nikdo církevní restituce veřejně nehájí. To ukazuje, že to není autentické téma ODS. Velká většina členů ODS to chápe jako určitou daň za současné koaliční uspořádání. Zvyšování daní a církevní restituce je kombinace, která je podle Fajmona pro voliče ODS těžko pochopitelná.“

Pokud jde o to, jak se na jeho kritiku současné podoby „restitucí“ jeho kolegové z ODS, Fajmon zdůrazňuje, že se svým názorem nikdy netajil a na Výkonné radě ODS o tom mluvil nejméně čtyřikrát. „Někteří lidé se mnou souhlasí a jiní naopak kritizují za neloajalitu. Ale to je normální,“ dodává.



Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lukáš Petřík

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

16:45 Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

Odhalení ruské sítě ohrožující bezpečnost České republiky i Evropské unie? BIS by podle politologa a…