Ministryně Valachová: Problém s inkluzí ve školách mi připomíná tonoucího. Potřebuje pomoc, ale zachránce kope

29.04.2016 11:11

REPORTÁŽ „Naše školství nemá už delší dobu nastavený odpovídající systém financování a náklady na přímou podporu výuky škol se nyní propadly o 200 milionů korun,“ zaznělo z úst ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) hned v úvodu besedy na Slezské univerzitě v Opavě, když odpovídala na dotaz jednoho z místních pedagogů ohledně podfinancování vysokých škol.

Ministryně Valachová: Problém s inkluzí ve školách mi připomíná tonoucího. Potřebuje pomoc, ale zachránce kope
Foto: Jan Štěpán
Popisek: Ministryně Kateřina Valachová v Opavě

I když podle názvu akce se přednáška měla zabývat budoucností českého vzdělávacího systému, návštěvníci se žádných zcela nových vizí či receptů nedočkali. Na besedě, která spíše připomínala předvolební mítink, si ministryně především sondovala problémy, jež trápí české univerzity. Otázkou ovšem zůstává, jak uvedl v kuloárech jeden z účastníků akce, jestli je ministryně Valachová bude schopná za několik měsíců uvést do praxe, když parlamentní volby se uskuteční už v příštím roce.

Mládá právnička, která vede české školství teprve deset měsíců, pak ke zmíněnému dotazu ještě dodala, že ví o různém způsobu financovaní malých a velkých univerzit, a že se bude v příštích měsících snažit nasměrovat dotace do našeho vyskoškolského systému. V současné době například usiluje o dohodu s rektory ohledně zvýšení stipendií pro doktorandská studia a o lepší propojení jejich adeptů s praxí.

Další z otázek od počátku velmi otevřené debaty směřovala na probíhající inkluzi (zařazování handicapovaných žáků do běžných škol) a jejich finanční podporu, kterou kritizuje zvláště vládní opozice. „Inkluze prakticky funguje od roku 2005 a já nevím, čí to byla politická chyba, že se jí nedostalo potřebné finanční podpory. Pedagogové určitě ocení, jestliže budou mít k dizpozici slušné zaplacené specialisty, kteří jim s postiženými žáky odborně pomohou. Problém s inkluzí na školách mi připomíná situaci s topícím se, který sice potřebuje nutně pomoc, ale svého zachránce kope a kouše,“ prohlásila ministryně. Ta také rezolutně odmítla další návrh pravicových stran, aby si delší vysokoškolské studium, více než tří nebo čtyřleté, platili studenti ze své kapsy. „Kvalitní vzdělání je vždy šance posunout se někam výš a základním předpokladem úspěšnosti. Je proto nutné, aby bylo bezplatné, každý adept to pak vrátí společnosti svou erudicí, kterou bude využívat ve své profesi. To se samozřejmě netýká těch, kteří běžné studium nezvládnou ani do třiceti,“ doplnila ještě Kateřina Valachová. 

Pedagogové to nemají dnes lehké

Na přetřes se v průběhu diskuze dostal také otřesný případ z pražské průmyslovky Na Třebešíně, kdy po šikaně žáků spáchala učitelka sebevraždu. „Ten případ se mne osobně dotkl a poukázal jen na to, jak jsou vztahy mezi studenty a školou zničené, když pro vedení škol jsou většinou rozhodujcí finance na hlavu, tedy počty a nikoliv kvalita výuky a dobré vztahy. Takové případy musí řešit vedení školy, jenže zatím to funguje v praxi tak, že pedagogové mají spíše strach zajít za ředitelem s podobným problémem, protože ten jim potom vytkne jejich neschopnost. Přesvědčila jsem se, že moc nefunguje v podobných situacích ani spolupráce mezi rodiči a studenty. Tu třídu by bylo asi nejvhodnější rozpustit. Učitelé jsou opravdu často v těžké pozici, běžný zaměstnanec se může šikaně bránit zákoníkem práce, ve škole v podobných kauzách to ale není možné,“ vysvětlovala politička.

Ministryni pak dost překvapilo, když vystoupila jedna ze studentek ošetřovatelského oboru, ze kterých se pak „rekrutují“ diplomomované sestry, s poukazem na to, že během studia musí absolvovat minimálně 2300 hodin praxe, což pro ně vždy znamená strávit téměř celé letní prázdniny v nemocnici. Upozornila, že je to zvláště nesmyslné v jejím případě, když je už absolventkou střední zdravotnické školy. „Škoda, že jsem to nevěděla dříve, protože jsem pronásledovaná svými kolegy, abych do škol na vyšších stupních zavedla právě co nejvíce hodin praktické výuky. V tomto případě vidím i chybu na straně Ministerstva zdravotnictví, které by mělo takové záležitosti zohlednit. U nás někdy funguje nesmyslný systém, kdy jeden stupeň školství ignoruje ten předchozí a studenti se musí zbytečně učit stejné předměty či dovednosti,“ uvedla Valachová. Ke studiu diplomovaných zdravotních sester pak ještě dodala, že v současnosti se zkouší takzvaný systém 4 + 1, kdy kvalifikované ošetřovatelky by mohly po střední škole absolvovat už jen jeden další rok, jako to je běžné ve světě, na místo dosavadních tří.

Školství potřebuje právníka

Podle vyjádření některých návštěvníků po ukončení besedy, chyběly na akci některé konkrétní výstupy ministryně k nastoleným tématům. Ty prý nyní například nabízí v daleko přijatelnější formě pravicová opozice a zvláště bývalý rektor a ministr školství Petr Fiala, který recepty na optimalizaci českého školství spojuje i s pozitivními dopady na celou ekonomiku.
Možná, že tak sociálním demokratům nebude před nastávajícími volbami stačit při vysvětlování koncepce našeho vzdělávacího systému jen rčení ministryně Valachové, kterým zakončila opavskou besedu: „Já jsem právnička a myslím si, že české školství za současné situace advokáta určitě potřebuje.“

reklama

autor: Jan Štěpán

Ing. Miroslav Balatka byl položen dotaz

Můžete definovat, co je dezinformace?

Všichni o nich mluví, ale co to přesně je? Třeba za covidu jsme byly svědky toho, jak se měnilo, co je pravda a co dezinformace

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

16:45 Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

Odhalení ruské sítě ohrožující bezpečnost České republiky i Evropské unie? BIS by podle politologa a…