Naštval jsem kmotry a Bendl mě vyhodil, říká Rusnokův "sekerník". Teď rozjíždí smršť

23.07.2013 10:11

Na Ministerstvu dopravy začíná pořádný průvan. Nový šéf resortu Zdeněk Žák už předem avizoval „návrat k normálnosti“, a to nejen v případě obsazování postů v dozorčích radách, ale i realizace významných zakázek. Křeslo se houpe i pod generálním ředitelem Českých drah Petrem Žaludou.

Naštval jsem kmotry a Bendl mě vyhodil, říká Rusnokův "sekerník". Teď rozjíždí smršť
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák

Zdeněk Žák řadu let kritizoval poměry v české dopravě. Nedávno jasně prohlásil, že je připraven přejít k relativně jednoduchým a uskutečnitelným řešením problémů, které dávno kritizoval. Od Žákova nástupu do křesla šéfa resortu dopravy je patrné, že se toho bude držet.

Ministr rozhodně nespí na vavřínech, spíše působí jako velmi nové koště, které z dopravy vymete staré a nefungující postupy a neefektivní zvyklosti. Jeho výhoda podle některých pozorovatelů tkví i v tom, že za sebou nemá žádnou politickou stranu a s ní spojené zájmové skupiny.

Splnil úkol ministra a dostal za to vyhazov?

On sám se na své minulosti pokouší dokládat, že tomu tak je a bylo. Když se Zdeněk Žák před lety stal náměstkem ministra dopravy Petra Bendla v Topolánkově vládě, dostal za úkol věnovat se situaci v Českých drahách a dostat je pod přímou kontrolu státu. Začal proto i prosazovat odvolání šéfa drah Petra Žaludy. Místo toho byl odejit on sám.

„Zaměřím se i na konkrétní exekutivní kroky, jak už jsem to koneckonců předvedl jednou ve své krátké misi v pozici náměstka ministra, kdy jsem vyděsil pražské kmotry natolik, že se mě museli po čtyřech měsících zbavit. Poněkud rychleji, než se očekávalo, jsem naplnil to, oč mě pan ministr žádal. Mým zadáním bylo dostat zpět pod kontrolu státu státní České dráhy, což se mi po třech měsících začalo dařit. No a vypuklo takové zděšení, že když jsem členům dozorčí rady Českých drah, kteří jsou zodpovědní státu za prosperitu a fungování tohoto podniku, položil deset závažných otázek, které se týkaly hospodaření v řádu chybějících miliard, s cílem, aby se v Českých drahách peníze daňových poplatníků spravovaly co nejefektivněji, tak se mě pan ministr Bendl zbavil,“ řekl nedávno Žák na ČT.

Sedm náměstků, z toho pět trafikantů

Nový šéf dopravy ale odhalil i to, co bude za jeho vedení nepřípustné na samotném ministerstvu. „Za dob, kdy jsem dělal náměstka ministra dopravy, bylo veřejným tajemstvím, že tam byli dva náměstci takzvaně na práci a pět náměstků tam bylo takzvaných trafikantů, kdy se umísťovali lidé, které bylo třeba uspokojit z ostatních koaličních stran. To považuji za nemravnost a myslím si, že velkou výhodou této nepolitické vlády je, že tam takovéto tlaky nebudou,“ pochvaloval si ministr Žák v pořadu Interview ČT24.

Žákovo působení v čele dopravního resortu už má první hmatatelné výsledky. Došlo k výměně několika členů dozorčí rady Českých drah. Z orgánu byli odvoláni zástupci politických stran bývalé koalice a nahrazeni odborníci z oboru. Namátkou byl zvolen třeba děkan dopravní fakulty ČVUT v Praze Miroslav Svítek nebo ředitelka odboru auditu, kontroly a dozoru Ministerstva dopravy Iveta Kubaštová.

Podnikatel v dopravě a majitel autobusové společnosti Student Agency Radim Jančura vidí možné hlavní poslání nového ministra dopravy jasně. „Měl by stabilizovat České dráhy. Přestože jsem konkurent, strašně bych si přál, aby České dráhy byly řízeny tím nejlepším manažerem, který v Česku je.  A v tuto chvíli by to možná chtělo krizového manažera,“ míní pro ParlamentníListy.cz Jančura.

Generální ředitel ČD má milion měsíčně

„Šéf ČD Petr Žaluda dostává měsíčně milion korun, respektive dvanáct milionů korun ročně a mluvilo se dokonce o tom, že se bude jeho plat navyšovat na osmnáct milionů. Za takové peníze tam může sedět ten nejlepší krizový manažer, který se u nás dá najít,“ je přesvědčen podnikatel.

Ten bude podle svých slov velmi rád, když budou České dráhy kvalitně řízeny, protože pak budou racionální. „To by měl být první úkol ministra Žáka,“ uvedl byznysmen.

První kroky Zdeňka Žáka již ukazují, že se na fungování Českých drah pozorně zaměří. Jak bylo zmíněno, již bylo vyměněno několik členů dozorčí rady. „Doteď se mluvilo o tom, že měl pan Žaluda členy dozorčí rady uplaceny, aby mu byli nakloněni. Petr Žaluda by měl letět hlavně v souvislosti s tím, že ho do ČD instaloval ‚slavný‘ Roman Janoušek. Tím, že už nevládne ODS, není podle mě důvod, aby pan Žaluda v této funkci byl,“ uvedl Radim Jančura.

Ministr Žák může z dopravy vymést „kmotry“

„V souvislosti s dálnicí D1 jsme už říkali názor odborníků, že se ta stavba dá udělat nejen levněji, ale především rychleji. Tady je vidět, že se to teď začalo projevovat a některé stavební firmy začínají vydírat Ředitelství silnic a dálnic, že chtějí vícepráce. Jak znám pana Žáka, je odborníkem nejen na železnici, ale i na silnici a dokáže jen z logiky selského rozumu chápat, že před zahájením jakékoliv stavby musí být připravena studie proveditelnosti, která srovnává více způsobů provedení staveb. A u D1 zhotovena nebyla, což je obrovský zločin, když se mluví i o tom, že by se to mělo financovat z fondů EU,“ varuje Jančura.

Obecně podle něho lze o budoucí misi Zdeňka Žáka říci, že má šanci odstřihnout dopravu od vlivu takzvaných kmotrů. „Dlouhou dobu jsem věřil Petru Nečasovi, že je pan čistý, ale zároveň to byl pan měkký a neměl odvahu se od Janouška a Rittiga odříznout. Jana Nagyová s těmito lidmi byla v kontaktu a nevěřím, že by to Nečas nevěděl,“ sděluje majitel Student Agency.

„Vzhledem k tomu, že ministr Žák za sebou nemá žádnou politickou stranu, kterou je potřeba krmit a plnit stranickou pokladnu, jsem přesvědčen, že nebude brát na zájmy Rittiga a Janouška žádné ohledy,“ dodal pro ParlamentníListy.cz Radim Jančura.

ParlamentníListy.cz zkoušely během pondělí získat vyjádření někdejšího ministra dopravy z ODS Petra Bendla a dopravního experta TOP 09, poslance Františka Laudáta. Ani jednoho z nich redakce nezastihla.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radim Panenka

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

16:45 Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

Odhalení ruské sítě ohrožující bezpečnost České republiky i Evropské unie? BIS by podle politologa a…