Nový ministr dopravy vzpomíná: Když jsem působil v ČD, ministr Bendl mi pořád volal. To skončí

05.07.2013 16:48

Soudě podle vystoupení kandidáta na ministra dopravy Zdeňka Žáka v Interview ČT24 měla by mít Rusnokova vláda v jeho osobě skutečného odborníka. Za své priority považuje návrat k normálnosti na Ministerstvu dopravy, odkud ho z pozice náměstka ministra dostali pražští kmotři, ale i čerpání evropských dotací a motivaci projektantů pro levnější stavby.

Nový ministr dopravy vzpomíná: Když jsem působil v ČD, ministr Bendl mi pořád volal. To skončí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo dopravy

Anketa

Byl Petr Bendl dobrý ministr?

16%
84%
hlasovalo: 1347 lidí
Z gruntu jinak než jeho předchůdci se hodlá ve funkci ministra dopravy představit Zdeněk Žák, který je už mnoho let hlasitým kritikem poměrů v české dopravě. „Ale kromě toho, že kritizuji celá léta, nabízím i relativně jednoduchá a uskutečnitelná řešení těch problémů. A když jsem teď dostal nabídku, abych se pokusil alespoň na čas vzít otěže tohoto nelehkého rezortu, přiznám se, že jsem neváhal a nabízenou pozici přijal,“ uvedl Zdeněk Žák v pořadu Interview ČT24.

Dlouholetý předseda Odborového svazu železničářů Jaromír Dušek považuje jeho angažmá v čele Ministerstva dopravy za prospěšné pro rezort. „Má za sebou několik funkcí, které mu k tomu dávají více předpokladů než řadě jiných ministrů, kteří se v posledních letech na tomto postu vystřídali. Působil v dozorčí radě Českých drah, jako náměstek ministra dopravy, dělal drážního inspektora a zabýval se i dalšími činnostmi okolo železnice. Profesně odborně je na tom mnohem lépe než drtivá většina ministrů odcházející vlády,“ tvrdí pro ParlamentníListy.cz Jaromír Dušek.

Kalousek si říká o repliku, že seděl ve vládě, jejíž členové se nenáviděli

Zdeněk Žák se nezatěžuje tím, zda vláda Jiřího Rusnoka, jejímž bude členem, získá ve sněmovně důvěru nebo jak dlouho bude fungovat. „Příčinou toho stavu není ani libovůle prezidenta, ani puč nějakých ministrů, ale příčinou je řevnivost stávající sněmovny a řevnivost odstupující vlády, která přes silný mandát dokázala za celé funkční období jen vyrábět jednu krizi za druhou,“ upozornil kandidát na ministra dopravy, že se politika omezila v posledních letech na získání, aby neříkal rovnou nákup, jednoho, dvou, tří poslanců, a pak převálcování všech ostatních.

V klidu ho nechávají výroky Miroslava Kalouska o vládě přátel Miloše Zemana nebo Vladimíra Špidly o jménech druhé a třetí kategorie. „Když poslouchám slova pana Kalouska, tak si říkám, že on přímo implikuje repliku, že jejich vláda byla vládou vzájemně se nenávidějících nepřátel, aspoň to tak na veřejnosti vypadalo. A v atmosféře nedůvěry, kdy se jednotliví členové týmu nenávidí, nejsou k sobě loajální, kdy se osočují, napadají, se nikdy nedá udělat žádné dobré dílo,“ prohlásil Zdeněk Žák.

Poslanci se odmítáním prospěšných návrhů voličům alespoň předvedou

A zamyslel se i nad tím, co jsou ona údajná velká jména, která v Rusnokově vládě chybí expremiéru Špidlovi. „Jestli myslíme jména z dvacet let zatuchajícího českého politického rybníka, tak v tomto ohledu ta vláda nehýří nějakými celebritami politiky. Vidím v ní ale lidi, za kterými stojí kus práce. Takže je předpoklad, že když ti lidé dokázali něco ve svých profesích, tak to dokážou i ve vládě. Naším problémem uplynulých dvaceti let není jen pověstná korupce, ale zejména nekompetentnost a neprofesionalita lidí, kteří spravují věci veřejné v tomto státě,“ řekl budoucí ministr dopravy.

Nebojí se ani vyhrožování některých politiků, že sněmovna bude s Rusnokovou vládou válčit. „Na to máme velmi zákeřnou taktiku. Budeme bombardovat Parlament nepřeberným množstvím pozitivních návrhů a buď bude trucovat jako malé dítě, čímž se alespoň předvede voličům a budou lépe vědět, komu ten hlas hodit, nebo zjistíme, že když do Parlamentu budeme chodit nikoli s politickými návrhy, ale s odbornými a všeobecně prospěšnými návrhy, že se tam shoda najde,“ dal Zdeněk Žák najevo, jak hodlá Rusnokova vláda postupovat.

Vyděsil pražské kmotry, že se ho po čtyřech měsících zbavili

V rezortu dopravy ani Parlament na řádnou správu věcí veřejných až tak nepotřebuje. „Chtěl bych nastartovat některé dlouhodobé procesy, u nichž slízne smetanu někdo jiný, ale to mně nevadí. Zaměřím se i na konkrétní exekutivní kroky, jak už jsem to koneckonců předvedl jednou ve své krátké misi v pozici náměstka ministra, kdy jsem vyděsil pražské kmotry natolik, že se mě museli po čtyřech měsících zbavit,“ připomněl Zdeněk Žák období, kdy působil jako náměstek ministra dopravy Petra Bendla v éře Topolánkovy vlády.

„Poněkud rychleji než se očekávalo, jsem naplnil to, oč mě pan ministr žádal. Mým zadáním bylo dostat zpět pod kontrolu státu státní České dráhy, což se mi po třech měsících začalo dařit. No a vypuklo takové zděšení, že když jsem členům dozorčí rady Českých drah, kteří jsou zodpovědní státu za prosperitu a fungování tohoto podniku, položil deset závažných otázek, které se týkaly hospodaření v řádu chybějících miliard, s cílem, aby se v Českých drahách peníze daňových poplatníků spravovaly co nejefektivněji, tak se mě pan ministr Bendl zbavil,“ uvedl Zdeněk Žák.

Jako předseda dozorčí rady Českých drah nechápal, co po něm ministr chce

Tvrdí, že se chtěl jen dozvědět legitimní informaci, co se děje s penězi státu uvnitř Českých drah. „Já jsem dlouho nemohl pochopit, co vlastně ode mě pan Bendl chce, když mi volá a říká mi, co mám jako předseda dozorčí rady dělat nebo co nesmím dělat, když tu zodpovědnost nesu já. Ti lidé možná ani nechápali, jak v této oblasti funguje civilizovaný svět. Politické obchody se dělají s politickými funkcemi, ale správa financí daňových poplatníků ve státních firmách je ryze odborným problémem a nesmí se ho týkat nějaké kupčení nebo trafikaření,“ podotkl budoucí ministr dopravy.

V té době mu také zůstala nezodpovězena otázka, kam se ztrácejí peníze v Cargu Českých drah. „Když odcházel Dalibor Zelený, mělo Cargo zisk dvě miliardy korun, dnes má dvě miliardy korun ztrátu, a to v situaci, kdy po kolejích jezdí stále přibližně stejné množství zboží, a dokonce v obchodně příznivější struktuře. Budu iniciovat hodně nepříjemných otázek pro orgány Českých drah, pro státní úředníky, kteří tam sedí a zastupují stát, a budu chtít od nich ujištění, že firma je zdravá. Pokud se nedočkám odpovědi, tak samozřejmě budu konat,“ slíbil Zdeněk Žák.

Místo aby se řešily České dráhy, byl vyhazovem vyřešen náměstek Žák

Jeho rychlý konec ve funkci náměstka ministra dopravy si vybavuje i Jaromír Dušek. „Já myslím, že se to dá říct velmi stručně. V tu dobu dával pokyny ministrovi Bendlovi pan Janoušek a mám obavu, že o Českých drahách rozhoduje dodnes,“ poznamenává Jaromír Dušek a připomíná tehdejší dvanáctimiliardovou transakci, při níž Správa železniční dopravní cesty zaplatila tuto částku za majetek Českých drah, který ale předtím dráhy získaly bezplatně.

Mirek Topolánek

  • BPP
  • Kandidát na prezidenta v roce 2018
  • mimo zastupitelskou funkci

„Když položil na toto téma pár otázek tehdy náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák a nedostal na ně odpověď, tak se nedivím, že měl v úmyslu to řešit. Ale řekl bych, že mu v tom zabránili pražští kmotři. Takže místo toho, aby se řešily České dráhy, byl okamžitě vyřešen pan náměstek Žák tak, že byl odejit,“ vzpomíná Jaromír Dušek a dává novému ministrovi šanci na změnu zažitých pořádků. „Každý ministr má šanci s tím něco udělat. Buďto kmotry poslouchá, nebo je pošle k čertu,“ dodává.

Prioritou je „návrat k normálnosti“ na Ministerstvu dopravy

Za svou prioritu považuje Zdeněk Žák „návrat k normálnosti“, aby Ministerstvo dopravy začalo plnit funkce, které má a za které je zodpovědné, což tak není. „Ministerstvo dopravy zakázalo svým inspektorům provádět prevenci na železnici, téměř zastavilo přípravu infrastrukturních staveb, což se bude negativně projevovat dalších deset let. Návrat k normálnosti znamená, že od nás neuvidíte nějaké zázraky, které by plnily první stránky deníků, ale můžeme garantovat to, že posuneme výkon veřejné správy směrem k civilizovanější Evropě,“ ujistil kandidát na ministra dopravy.

Jeho slovům o prevenci na železnici dává Jaromír Dušek zcela za pravdu. „Generální inspekce má dnes velmi svázané ruce, už od pana ministra Šimonovského se začaly prosazovat především soukromé subjekty. Trošku se obávám, že vliv na to měli i soukromí provozovatelé železniční dopravy. Technické podmínky a technické normy jsou v Evropské unii poměrně přísné, no a naše inspekce má v současné době kontrolovatelný prostor velmi zúžený a musí dopředu oznamovat kontrolovanému subjektu, kdy se ke kontrole dostaví,“ upozorňuje Jaromír Dušek.

Nevyčerpání evropských dotací by byl zločin vůči daňovým poplatníkům

Přirovnává to k řidiči na silnici, který dostane čtrnáct dnů dopředu dopis, že konkrétně jemu budou v jeho ulici v pondělí ráno měřit rychlost. „Takže určitě udělá maximum pro to, aby nic negativního nebylo zjištěno. Podobně v nově připravované novele zákona 266 o drahách je snaha nezávislost inspekce absolutně odbourat a omezit její činnost tak, aby byla naprosto impotentním orgánem, který nemůže do ničeho zasahovat,“ potvrzuje Jaromír Dušek pro ParlamentníListy.cz, že by rezortu návrat k normálnosti opravdu slušel.

Před novým ministrem stojí i další důležité úkoly. „V rezortu dopravy hrozí nevyčerpání evropských dotací v řádu desítek miliard korun, což bych považoval za zločin vůči českému daňovému poplatníkovi, když v tak kritické době, kdy se šetří na důchodcích, na studentech a matkách s dětmi, bychom miliardy korun vraceli zpátky do Evropské unie. A zaměřím se na drobné, méně viditelné, akce než obrovské investice, které mohou jedinou obstrukcí zkrachovat,“ vysvětlil budoucí ministr dopravy Zdeněk Žák v Interview ČT24.

Dva náměstci takzvaně na práci a pět náměstků takzvaných trafikantů

Díky zkušenostem z budování týmů odborníků je přesvědčen, že dokáže motivovat zaměstnance Ministerstva dopravy, aby ze sebe vydali maximum. „Za dob, kdy jsem dělal náměstka ministra dopravy, bylo veřejným tajemstvím, že tam byli dva náměstci takzvaně na práci a pět náměstků tam bylo takzvaných trafikantů, kdy se umísťovali lidé, které bylo třeba uspokojit z ostatních koaličních stran. To považuji za nemravnost a myslím si, že velkou výhodou této nepolitické vlády je, že tam takovéto tlaky nebudou,“ pochvaloval si Zdeněk Žák.

Za znak toho, že výkon veřejné správy začne fungovat normálně a civilizovaně, považuje okamžik, kdy všichni občané pocítí, že stát k nim bude vlídnější, přátelštější. „Vnímám velmi negativně, že v posledních letech se náš stát chová k vlastním občanům – a obzvlášť k těm slušným – velmi nepřátelsky a komunikuje s nimi výhradně přes poplatky, zákazy a příkazy. My máme připraven systém toho, jak to pomalu měnit, aby lidé na tom, že se budou chovat prospěšně, vydělávali,“ řekl budoucí člen Rusnokovy vlády.

Projektant by už nevydělával na co nejdražších projektech

Sám přichází se změnou celého systému přípravy veřejných infrastrukturních staveb tak, aby jednotliví účastníci byli motivováni k tomu, aby je nepředražovali. „Uvedu to na konkrétním příkladě. Dnes je projektant ohodnocen podle toho, jaký je objem výsledného projektu. Jistě uznáte, že by byl blázen, kdyby nevyprojektoval ten nejdražší projekt. My jsme ochotni tomu projektantovi dát mnohem více, když nám vyprojektuje kvalitní levný projekt,“ konstatoval Zdeněk Žák.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

Sexuální násilí

Jak se v praxi bude dokazovat, jestli byl k souloži udělen souhlas či nikoliv? Nemám nic proti tomu, že jste změnili zákon, ale k čemu to v praxi bude? Co když jedna si budou strany v tom, zda byl udělen souhlas či nikoliv protiřečit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

16:45 Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

Odhalení ruské sítě ohrožující bezpečnost České republiky i Evropské unie? BIS by podle politologa a…