Špína teče. Peake vyhodila ministra a oba se pomluvili v novinách

15.11.2012 12:21

Končícímu ministru dopravy Pavlu Dobešovi přičítá předsedkyně LIDEM Karolína Peake k tíži kromě nezvládnutého registru vozidel i to, že byl ve funkci jen loutkou a navíc se obklopoval spornými lidmi. Ten to odmítá a naopak kritizuje jednak svého nástupce, jednak to, jakým způsobem se rozhodlo o jeho sesazení z čela resortu.

Špína teče. Peake vyhodila ministra a oba se pomluvili v novinách
Foto: Filip Jandourek
Popisek: Ministr dopravy Pavel Dobeš na zasedání vlády

Svého ministra vyzvala v úterý večer strana LIDEM k odchodu z funkce a když poté Pavel Dobeš rezignaci k datu 3. prosince oznámil, nazvala ho šéfka strany Karolína Peake zbabělcem. „Očekával bych, že když nějaký orgán vaší strany projednává vaše odvolání, tak si vás tam alespoň přizve. A ne že vám to oznámí po telefonu. To je opravdu velmi nestandardní chování. Tohle já považuju za zbabělost, ne to, že jsem se rozhodl odchod oddálit až na začátek prosince,“ uvádí končící šéf resortu dopravy Pavel Dobeš v rozhovoru pro Týden.cz.

Vicepremiérka Karolína Peake mu vyčítá nejen problémy s registrem motorových vozidel, ale i to, jakým způsobem se nechal ovládat, až se stal takřka loutkou. „Je to z části dané podléháním tlakům, které jsou na Ministerstvu dopravy velké. Nezávidím žádnému ministrovi, který tam přijde. Člověk tam ale musí být daleko razantnější a odolnější,“ říká Karolína Peake v rozhovoru pro Hospodářské noviny.

Sporné postavy v okolí ministra dopravy

Pavel Dobeš ji zklamal také tím, že nebyl schopen vypsat regulérní výběrové řízení na ředitele Státní plavební správy, i tím, jak spornými lidmi – třeba v osobě Jiřího Frkala, který za sebou jako podnikatel zanechal milionové dluhy – se obklopoval. „Se jménem pana Frkala jsem se setkala ze strany nevládních organizací, které mě na něj upozorňovaly. Pavlu Dobešovi jsem říkala, že to může být problém pro naši stranu,“ přiznává Karolína Peake, že měla obavy z nějakého skandálu kvůli ministrovi a jeho spolupracovníkům, který by poškodil stranu LIDEM.

Dosluhující ministr ale vliv lobbistů Jiřího Frkala a Zdeňka Franeka, kterým nemůže vicepremiérka ani přijít na jméno, jako důvod pro své sesazení odmítá. „To jsou podle mne pouhé záminky. Od nějakého července jsem ani jednoho z pánů neviděl, nezavolal jim. Žádná spolupráce mezi námi nebyla. Já mám v tomto zcela čisté svědomí,“ brání se Pavel Dobeš.

Kvalifikací nástupce je to, že jde o člověka vicepremiérky

Jeho nástupcem se má stát Robert Vacek, jeden z nejbližších spolupracovníků vicepremiérky Karolíny Peake. „Není poslancem, a tak to pro něj bude velmi složitá situace. Ani není členem LIDEM. Je to jen člověk paní ministryně. Není to dobrá volba. Z mého pohledu je to celé snaha dosadit na ministerstvo člověka, který bude více naslouchat a poslouchat. Nejsem si úplně jistý, zda zrovna tohle je nejlepší kvalifikace pro adepta na post ministra dopravy,“ kritizuje Pavel Dobeš v rozhovoru pro Týden.cz.

Ani on však nebyl v čele resortu vnímán jako kdovíjak silná osobnost, přestože prezident Václav Klaus v reakci na Dobešovu rezignaci prohlásil, že to byl úspěšný ministr. „Jestli si pan prezident ty dva Dobeše neplete, vždyť toho prvního už kdysi pochválil a označil za nejlepšího ministra školství,“ komentuje pro ParlamentníListy.cz se smíchem politolog Zdeněk Zbořil.

Vypadal jako bílý kůň, který jen plní příkazy

Už ve vážnějším tónu pak pokračuje, že Pavla Dobeše vůbec nezaznamenal jako osobnost. „Já jsem si o něm myslel, že je to jen nastrčený bílý kůň, který plní příkazy. Jednal totiž velmi individuálně a neohlížel se nejen na svoji původní stranu, ale po rozkolu ve Věcech veřejných dokonce ani na názory paní Peake,“ podotýká Zdeněk Zbořil, že si o ministru dopravy myslel, že má nějakého jiného rádce nebo jiné poradce, kteří mu předkládají vše už hotové.

„Nepozoroval jsem u něj vůbec vůli k moci nebo vůli k vládnutí. Měl jen vůli k tomu oponovat, když ho chtěli sesadit. Možná i to mu někdo poradil. Nevidím za jeho chováním či jednáním nějaké jeho osobní rozhodnutí. Neslyšel jsem od něj například žádný politický názor. Když už tedy v té vládě seděl, tak mohl také něco říct než jen to, jestli bude rezignovat, nebo ve vládě dál setrvávat. Docela slušně se mu podařilo činnost svého ministerstva utajit,“ rýpe si politolog.

Dopravu nemá vést ajťák, ale ten, kdo dokáže odolávat vlčákům

I tak ale přiznává, že problémy s registrem motorových vozidel mohly být jen záminkou pro jeho odvolání. „Jednak tu smlouvu zdědil a pak ministr není žádný ajťák, aby ručil za to, jak to funguje. Nejhlavnějším úkolem ministra dopravy je jednou za rok uhájit peníze pro svůj resort a pak dohlédnout, aby se nekšeftovalo s veřejnými zakázkami. Kvůli tomu tam je, aby odolával, aby uměl najít optimum mezi těmi vlčáky, kteří se kolem mininisterstva točí,“ dodává pro ParlamentníListy.cz politolog Zdeněk Zbořil.

A že se točení kolem ministerstva vyplácí, potvrzuje i zjištění serveru Týden.cz, který upozornil na to, že suverénně největším sponzorem nejmenší vládní strany LIDEM je s částkou dva a čtvrt milionu korun společnost cresco&finance. Předsedou představenstva této firmy je Dalibor Tesař, který je zároveň jednatelem a spolumajitelem stavební společnosti Silnice Morava. Ta přitom jen od září do listopadu dostala od Ředitelství silnic a dálnic zakázky za více než 150 milionů korun.

Ministrovi se spojení sponzora LIDEM s firmou Silnice Morava nezamlouvá

Podle odstupujícího ministra jde v případě cresco&finance jako sponzora LIDEM a firmou Silnice Morava o velmi nešťastné spojení. „Možná je to jeden z těch důvodů, proč mě někdo potřeboval tak strašně rychle odstranit. Já jsem firmě Silnice Morava totiž zakázky dávat nechtěl,“ naznačil Pavel Dobeš, že financování strany LIDEM může probíhat právě přes zmíněnou společnost Silnice Morava.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

16:45 Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

Odhalení ruské sítě ohrožující bezpečnost České republiky i Evropské unie? BIS by podle politologa a…