Výhrady má nejen opozice, ale i vládní TOP 09 a Starostové. Plán slučování ministerstev, aby stát ušetřil, připravila vicepremiérka a předsedkyně strany LIDEM Karolína Peake.
TOP 09 nechce sloučit zemědělství a životní prostředí
Prosadit záměr na zrušení Ministerstva pro místní rozvoj a dalších šest sloučit na tři (průmysl-doprava, zemědělství-životní prostředí a školství-kultura) nebude určitě jednoduché. Strana TOP 09 a Starostové se postavila proti sloučení Ministerstev zemědělství a životního prostředí s odůvodněním, že jsou proti sobě mnohdy jako regulátor a regulovaný. Výhrady má i ke spojení průmyslu a dopravy.
ČSSD: Měli jste slučovat na začátku, ne na konci volebního období
Sociální demokracie vládu obvinila, že v případě slučování ministerstev postupuje podivně a chaoticky. Mělo by prý probíhat na základě analýz, nikoli kšeftování mezi koaličními stranami. Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka prohlásil, že pokud chce vláda sloučit ministerstva, měla s tím začít na počátku svého funkčního období, ne na konci. „Když už vláda slučuje ministerstva na poslední chvíli před volbami, měla by to učinit po dohodě s opozicí, To se nestalo a neděje,“ kritizuje. Sociální demokraté se obávají, že Nečasova vláda před svým odchodem rozloží chod státních úřadů.
Pachatel by se neměl vracet na místo činu, říká Sobotka o ODS v čele dopravy
Návrat občanských demokratů do čela resortu dopravy nenechává ČSSD podle jejího šéfa klidnou. Pachatel by se prý neměl vracet na místo činu. „Když byl naposledy ministrem dopravy významný člen ODS, skončilo to zbohatnutím firmy Viamont, dramatickým rozšířením nemovitého majetku ministra dopravy Aleše Řebíčka a velkými ekonomickými a reputačními škodami pro stát,“ připomněl předseda sociálních demokratů éru Topolánkova kabinetu.
Vladimír Dlouhý má pochybnosti o smyslu spojení dopravy a průmyslu
Pochybnosti o smyslu sloučení resortů dopravy a průmyslu má i bývalý ministr průmyslu a obchodu i exministr hospodářství, kandidát na prezidenta Vladimír Dlouhý. „Už když jsme možnost spojování ministerstev probírali na NERVu (Nezávislá ekonomická rada vlády) před dvěma až třemi měsíci, vyjádřil jsem určité pochybnosti, pokud jde o spojení dopravy a průmyslu. Jde o to, že se všechno zpočátku soustředí na logistiku spojování, přitom nejtěžší je ušetřit lidi a zaplatit kvalitní úředníky. A nejsem si jistý, jestli je správné spojit agendy obou resortů,“ sdělil ParlamentnímListům.cz svůj názor na vládní plán Vladimír Dlouhý.
Vladimír Dlouhý
Když nevíš, jak dál, udělej reorganizaci
Bývalý ministr dopravy a spojů Jaromír Schling si myslí, že „vláda volí tento krok v duchu hesla: když nevíš, jak dál, udělej reorganizaci“. „Počet ministerstev se dá libovolně zmenšovat či zvětšovat podle toho, kolik je ve vládě politických stran a kolik lidí je třeba uspokojit funkcí,“ vysvětlil ParlamentnímListům.cz bývalý ministr vlády Miloše Zemana, jak to chodí ve vládních koalicích. I resort dopravy by podle něj bylo možné rozdělit – třeba na ministerstva silniční a železniční dopravy. „Může být i jedno ministerstvo hospodářství, kde každý rezort nepovede ministr, ale náměstek. Ale v žádném případě nedojde k finanční úspoře,“ je přesvědčen Jaromír Schling. Naopak, nevýhodou takového řešení, kdy budou resorty řídit náměstci, je podle něj ztráta odbornosti, kompetence, protože ministr bude mít příliš široký záběr.
Reorganizace znamená nejistotu, nejlepší úředníci sami odejdou
Schling také upozorňuje, že každé ministerstvo používá jiný informační systém, a ty nejsou kompatibilní. „To znamená, že jeden se musí zahodit, druhý rozšířit, bude to stát další peníze, to všechno přinese nesmírné náklady. Kromě toho slučování znamená reorganizaci, která přináší velkou nejistotu pro úředníky, což se většinou projeví tak, že ti nejschopnější mají tendenci odejít,“ poukazuje na další úskalí vládního záměru. A znovu dodává, že reorganizace nepřinese žádnou úsporu, protože náklady na reorganizaci možnou úsporu převýší. „A to nemluvím o dalších nákladech, kdyby se to v budoucích letech zase vracelo zpět,“ dodává exministr. Nikdo mu prý nevymluví, že vláda to dělá jen proto, aby se něco dělo.
Schling: Životní prostředí zrušte, je to škodlivý úřad
„Zastávám názor, že zrušeno má být Ministerstvo životního prostředí. Je to škodlivý úřad. Naopak místní rozvoj je na rozdíl od jiných úřadů velmi prospěšný a významný, má obrovský vliv na život v České republice, protože spravuje územní plán a stavební řád, tečou přes něj evropské peníze,“ tvrdí bývalý ministr dopravy.
Milan Urban: Sloučení dopravy a průmyslu jsem navrhoval už před šesti lety
Naopak Schlingův stranický kolega, bývalý ministr průmyslu a obchodu za ČSSD Milan Urban je opačného názoru. „Jsem jednoznačně pro sloučení Ministerstev dopravy a průmyslu, s myšlenkou vytvořit ministerstvo hospodářství jsem přišel už před šesti lety,“ připomněl svůj někdejší záměr ParlamentnímListům.cz. Tento krok by podle něj vedl k růstu ekonomiky. „Ale je nutné, aby se to cestou nepokazilo, je třeba zjednodušit agendu, velmi pečlivě zvážit efektivnost, aby na konci celého procesu byla úspora,“ dodal Urban. Je přesvědčen, že by došlo k úspoře dvaceti procent nákladů.
Nemůže rozhodnout vláda, ale parlament
„Naštěstí slučování resortů není v kompetenci vlády,“ prohlásil Jaromír Schling. Aby plánované změny prošly, musel by být změněn kompetenční zákon. „Věřím, že se najde dost rozumných lidí v parlamentu, kteří by pro něj ruku nezvedli,“ doufá exministr Zemanovy vlády. Ale není to jisté. Předseda KSČM Vojtěch Filip uvedl, že komunisté jsou o slučování resortů ochotni jednat. „To rozhodnutí musí vycházet od koalice. Koalice se musí rozhodnout a musí být schopna sama to i prohlasovat," řekl ke slučování ministerstev šéf resortu průmyslu a obchodu Martin Kuba. Ale dodal, že je připraven o změnách debatovat s opozicí.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová