Detenční tábory budou, vláda je v koncích. Drsná debata o „zlém“ islámu

31.03.2016 15:01 | Zprávy

V boji s radikálním islámem se o lidských právech snadno káže, situaci to ale neřeší. V olomouckém programu festivalu Jeden svět se po americko-pákistánském filmu „Mezi věřícími“ debatovalo o radikálním islámu, jeho kořenech a zázemí v Pákistánu, kde působí známý duchovní radikál Abdul Azíz Ghází. Na dotazy diváků reagoval autor knihy Islám a islamismus v ČR Lukáš Lhoťan a arabistka Lenka Hrabalová.

Detenční tábory budou, vláda je v koncích. Drsná debata o „zlém“ islámu
Foto: Archiv
Popisek: Modlící se muslimové v mešitě

Ve filmu bylo představeno působení Abdula Azíze jako nejvyššího duchovního tzv. Červené mešity, která je jedním z hlavních pákistánských center radikálního islámu. Po bojích o tuto mešitu, na niž v roce 2007 zaútočily vládní jednotky, Azíz zasvětil svůj život jedinému cíli – svrhnout sekulární vládu. Ve filmu sám Azíz vysvětluje svá fundamentalistická stanoviska, objevují se ale i pohledy do radikálních škol, kde jsou pákistánští chlapci od raného dětství vychováváni k jedinému cíli, jímž je džihád. V Pákistánu přitom takových škol přibývá, protože poskytují nejchudším dětem kompletní zaopatření, a rodiny je proto ochotně do takových zařízení přivádějí.
Lenka Hrabalová ve svém komentáři k filmu konstatovala, že je v něm zobrazen známý model společnosti, kde jsou jednak extrémní fundamentalisté, umírnění muslimové a prostí lidé, kteří na to doplácejí. Lukáš Lhoťan situaci v Pákistánu zobrazenou ve filmu popsal jako střet dvou částí společnosti, kde se nijak neprojevuje jasný postoj státu. „Stát nechává fundamentalismus vzniknout, existovat a expandovat, a ve chvíli, kdy mu situace přerostla přes únosnou mez, zasahuje násilím a chová se jako slon v porcelánu, což dokazuje jen jeho bezradnost,“ uvedl k pákistánské situaci Lukáš Lhoťan.


Na dotaz, zda existuje nějaký optimální model chování státu k radikálům, Lenka Hrabalová uvedla, že v muslimském světě nezná jedinou vládu, která by to nějak rozumně zvládala, ale revoluci zatím podle ní nejlépe ustálo Maroko a Jordánsko, kde vlády nejsou sekulární, ale jsou zčásti postavené na náboženském principu, a proto mají před lidmi mnohem větší autoritu. Podle Lukáše Lhoťana je konkrétně v Pákistánu problém v tom, že nejde jen o otázku extremismu a radikálů, ale hrají tam roli další problémy jako vysoká porodnost, nedostatek možnosti zlepšit sociální podmínky lidí a to, že se pak pro početné chudé rodiny stávají náboženské školy přijatelnou variantou. Upozornil také, že není možné vždy uplatnit jen evropský pohled. „Už samotný fakt, že jde o problém spojený s islámem, pro nás v Evropě ztěžuje pochopení situace, protože máme s islámem  relativně novou zkušenost, jde jen o několik desítek let, po něž se zde tento problém řeší. Například ve zmíněném Maroku a Jordánsku jsou monarchie a vztah lidí ke králi jiný než třeba v Pákistánu, kde je republika,“ řekl Lukáš Lhoťan.

V Maroku se radikalizace omezila

Jako příklad poměrně úspěšného řešení problému s radikály Lenka Hrabalová popsala postup marockého krále. „V Maroku král vyřešil boj s radikalismem tak, že v první fázi udělal razie, zatkl tisíce lidí a lze zjednodušeně říct, že kdo měl na ulici tradiční oblečení, šel automaticky do vězení. Bylo to kritizováno jako represe, ale podařilo se mu – i díky tomu, jak se k zatčeným choval –  že nakonec radikálové, kteří původně kázali proti němu a označovali jej za syna ďábla, dnes kážou v jeho jménu a jsou jeho zastánci,“ uvedla arabistka Hrabalová. Maroko dnes podle ní funguje i jako inspirace pro jiné země, kde je islám výrazným náboženstvím, zejména v Africe. Mnohé africké země si objednávají školení svých náboženských představitelů v Maroku, kde tráví v náboženských školách dva roky a pak se vracejí do vlasti; například Mali, Guinea, Nigérie, Pobřeží slonoviny nebo Keňa mají zájem situaci s radikálním islámem řešit tímto způsobem.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: David Daniel

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

Volby

Mohu mít osobní otázku, koho budete volit vy? Přijde mi, že až moc chválíte opozici, která má ale sama máslo na hlavě, třeba ANO, které bylo u vlády docela dlouho a taky nám životní podmínky moc nezlepšili. Navíc je to pořád to stejné. Politici před volbami slibují a po volbách je vše jinak. Má tak ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Prý stříkal voňavku na Afričany, protože smrdí. Svědectví o Lipavského podřízeném

4:42 Prý stříkal voňavku na Afričany, protože smrdí. Svědectví o Lipavského podřízeném

Rasismus, obcházení velvyslance, kšeftování s vízy a „nestandardní“ osobní vztah s jiným mužem, kter…