Hraje se o miliony. Ředitelství silnic a dálnic našlo přes tisíc vad

16.02.2013 6:03

Ředitelství silnic a dálnic dokončuje inventarizaci více než tisíce vad, které na závěrečném úseku dálnice D1 reklamovalo u dodavatele Eurovia CS. Protože mnohé z nich zhotovitel odmítl uznat a blížil se konec některých termínů záruční doby, podalo ŘSD v minulém roce třináct žalob. Ty se týkají především zvlněné vozovky a také nevyhovujícího stavu mostů.

Hraje se o miliony. Ředitelství silnic a dálnic našlo přes tisíc vad
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Výstavba dálnic v České republice byla nejčastěji spojována s tím, že je ve srovnání se zeměmi západní Evropy neprůhledná a navíc i mnohem dražší, ačkoli je u nás ve srovnání s nimi o dost levnější pracovní síla. V posledních letech ale přibyl problém, který hodně nepříjemně doléhá na samotné motoristy. Platí to především pro závěrečný úsek dálnice D1, který je více znám pod označením D47 a vede z Lipníku nad Bečvou až k hranici s Polskem.

Kvůli této trase se rozhořel ostrý střet mezi zadavatelem, Ředitelstvím silnic a dálnic, a zhotovitelem dálnice, Eurovií CS. Zadavatel našel více než tisíc závad a reklamoval je. Přesně před rokem ŘSD vrátilo Eurovii k opravě několik kilometrů dálnice u Ostravy, které byly do provozu uvedeny na konci roku 2007, protože je přesvědčeno, že firma uvedla stát v omyl, když předala dílo, které technologicky nesplňuje zadání ve smlouvě.

Po prověrce sáhlo Ředitelství silnic a dálnic k žalobám

Stavební firma však důvody uvedené v reklamaci nepovažovala za opodstatněné a odmítala reklamaci uznat. Později částečně ustoupila s tím, že by byla ochotná jednat o každé ze závad zvlášť. Ve hře jsou velké peníze, jedná se o stamiliony, ne-li miliardy. „Ředitelství silnic a dálnic ČR před ukončením záruční doby staveb provedlo důkladné prověření všech vad na D47 a uplatnilo v souladu se smlouvami o dílo souhrnné reklamace vad u zhotovitelů,“ říká pro ParlamentníListy.cz Martina Vápeníková, vedoucí oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic ČR.

V minulém roce podalo ŘSD celkem 12 žalob u Rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře ČR a jednu žalobu u Obvodního soudu pro Prahu 1 na odstranění reklamovaných vad na stavebních objektech. Žaloby směřovaly na společnosti EUROVIA a STRABAG, které vedly jednotlivá sdružení zhotovitelů. „Důvodem podání žalob byl blížící se konec některých termínů záruční doby, ale také to, že zhotovitelé řadu reklamovaných vad odmítali uznat,“ vysvětluje Martina Vápeníková.

Zvlněnou vozovku a mosty začnou opravovat hned po zimě

V současné době Ředitelství silnic a dálnic dokončuje se zhotoviteli inventarizaci jednotlivých reklamovaných vad. „U některých zatím nedošlo ke shodě na technickém řešení odstranění vad. Část z více než tisíce vad již byla odstraněna. Pokud zhotovitelé v průběhu sporu některé žalované vady uznají, žalovaná částka se sníží. Větší opravy – zvlněná vozovka, mosty – zahájí zhotovitelé v letošním roce, jakmile to počasí dovolí,“ líčí aktuální stav vyjednávání vedoucí komunikace ŘSD.

Žaloby, které Ředitelství silnic a dálnic podalo, se týkají především úseku Ostrava Rudná-Hrušov a návazných dvou úseků Hrušov-Bohumín, 1. a 2. stavba, kde ŘSD reklamuje zejména zvlněnou vozovku a nevyhovující stav mostů. Z těchto důvodů je na některých úsecích snížena dovolená rychlost. „Přes uvedené vady není v současné době ohrožena bezpečnost silničního provozu,“ podotýká pro ParlamentníListy.cz Martina Vápeníková.

Dobrou pověst si dodavatel cení na sto milionů

Smlouvy s dodavatelskými firmami podepsalo Ředitelství silnic a dálnic v roce 2003 a 2004 a stavby převzalo v závěru roku 2007. „Stát začal zjištěné vady masivně a systémově reklamovat až po nástupu současného ředitele ŘSD Davida Čermáka v květnu minulého roku. Před uplynutím záruční doby byly reklamovány všechny zjištěné vady na úseku dálnice v délce 17,2 kilometru, to je od Rudné po Bohumín,“ zdůrazňuje Martina Vápeníková, jak se projevil loňský nástup stávajícího šéfa ŘSD.

Společnost Eurovia CS zareagovala na kroky Ředitelství silnic a dálnic tím, že na ně podala k Městskému soudu v Praze žalobu na ochranu dobré pověsti. Tu vyčíslila požadavkem na finanční náhradu ve výši 100 milionů korun. Firma však kromě ŘSD podala žalobu i na subdodavatele problematického materiálu, který měl způsobit zvlnění vozovky, jímž je společnost Harsco Metals CZ. Pokud však materiál splňoval všechny potřebné normy, jak Eurovia tvrdí ŘSD jako zadavateli, není pro tuto žalobu důvod.

Materiál splňoval všechny normy, přesto se začal chovat nestabilně

„Nejprve je nutné říci, že příčinou zvlnění dálnice je objemová nestálost tzv. studeného odvalu (struska smíšená s hutním odpadem, především s dinasem a hutní keramikou) v hlavní vrstvě násypu. Použití studeného odvalu bylo nařízeno Ředitelstvím silnic a dálnic v zadávací dokumentaci, takže odběr materiálu od společnosti Harsco byl tím de facto nařízen,“ konstatuje pro ParlamentníListy.cz Petra Kučerová, mluvčí Eurovia CS.

S odkazem na technické podmínky užití struskového kameniva pak uvádí, že v době výstavby splňoval materiál všechny požadované normy. „I přes tuto skutečnost se materiál začal chovat nestabilně. Jelikož je v tuto chvíli Eurovia CS hnána k zodpovědnosti, je naše společnost nucena to samé uplatňovat po dodavateli, kterého stát nařídil,“ objasňuje Petra Kučerová postup Eurovie CS s tím, že společnost Harsco před pár lety prakticky ukončila činnost, a tak pro případ jejího pohnání k odpovědnosti hrozí nebezpečí z prodlení.

Žaloby ŘSD stáhne, když zhotovitel uzná vady a prodlouží záruku

Eurovia CS dokonce zřídila internetové stránky, na kterých tvrdí, že v souvislosti se stavbou D47 se v médiích v posledních měsících objevuje řada nepravd a nepřesností, často šířených přímo Ředitelstvím silnic a dálnic. Zdůrazňuje například, že ŘSD se chce raději draze soudit než rychle jednat o opravě dálnice. Takové tvrzení však protistrana odmítá, pro ukončení sporů má však několik podmínek.

„Ředitelství silnic a dálnic požaduje, aby zhotovitelé uznali všechny reklamované vady, navrhli způsob jejich odstranění a na vlastní náklady je odstranili. Dále pak žádáme po zhotovitelích prodloužení záruky ze současných pěti o deset let, odsouhlasení způsobu monitorování stavu dálnice po celou dobu prodloužené záruky a průběžné odstraňování vad na své náklady. Zároveň ŘSD ve spolupráci se zhotoviteli stanoví technické parametry finální opravy dálnice,“ vyjmenovává pro ParlamentníListy.cz Martina Vápeníková podmínky, za nichž ŘSD od soudních sporů ustoupí.

Policie šetří podezření z podvodu a uměle navýšené inflační platby

Kromě soudů se však výstavbou dálnice začala zabývat už i policie. Jednak kvůli údajně uměle navýšeným inflačním platbám, ale i kvůli podezření z podvodu. V mostu na D1 prý chybí přes 320 tun oceli. Jak uvedla přední soudní znalkyně Miloslava Pošvářová pro časopis Týden, mohly stavební firmy podvést stát zhruba o 18 milionů korun, když si prý nechaly zaplatit za ocel, kterou ve skutečnosti nikdy nedaly do dvou dílů nosné konstrukce jednoho z dálničních mostů.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

To Rakušan nechtěl: Ve věci migrace úder z nečekané strany

13:22 To Rakušan nechtěl: Ve věci migrace úder z nečekané strany

Ministr vnitra Vít Rakušan neříká české veřejnosti pravdu o migračním paktu. Tvrdí to už i koaliční …