Kalousek má smůlu. Největší PPP projekt v Česku stvrzen

23.05.2012 19:02

Ve středu byl v Plzni definitivně stvrzen největší investiční PPP projekt v Česku. Projekt města a uskupení kolem Škody Transportation za 12 miliard korun na výstavbu nového depa a servis vozidel MHD nedávno ostře kritizoval ministr financí Kalousek a označil ho za zlodějinu. Ředitel firmy Škoda Transportation Josef Bernard by však nárůst PPP projektů v Česku uvítal.

Kalousek má smůlu. Největší PPP projekt v Česku stvrzen
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr financí Miroslav Kalousek přednášel na právnické fakultě
reklama


Plzeň se definitivně zavázala ke splátce 334 milionů ročně po dobu 29ti let. V celkové sumě je zahrnuta výstavba nového depa pro Plzeňské městské dopravní podniky a údržba a oprava autobusů a trolejbusů MHD. Ministerstvo financí však nedávno Plzeň varovalo před hrozícími sankcemi. Do roku 2014 chce totiž pro územní celky zavést fiskální pravidla. Plzeň se však brání. Projekt má městu v průběhu 29ti let úšetřit
2 miliardy korun.


Zrzavecký: Plzeň je na fiskální pravidla připravena


„Ministr Kalousek vydával své stanovisko v době, kdy neměl dostatečné informace o projektu. Ten se připravoval dvacet let,“ řekl Martin Zrzavecký, ekonomický náměstek plzeňského primátora. Zároveň také popřel informaci, že se Plzeň bude muset z důvodu zadlužení odhodlat k prodeji městského majetku. Na zavedení fiskálních pravidel pro územní celky je dle Zrzaveckého město připraveno.


„V roce 2020 bude maximální zadlužení města i s tímto projektem kolem 350 milionů korun. Z pohledu daňových příjmů se pohybujeme na úrovni 10% míry zadůlužení. Určitě se necítíme být méně bonitním partnerem, který nenaplňuje fiskální politiku, jejíž detaily ale neznám,“ řekl Zrzavecký.


Opozice zadlužení města odmítá


Zadlužení města se nelíbí opoziční TOP 09, která projekt v Zastupitelstvu města Plzně nepodpořila. Na svém webu poukazuje zejména na to, že město neporovnalo výhodnost PPP projektu se současnými náklady Plzeňských městských dopravních podniků. „Porovnání nabídky se stávajícím stavem bychom považovali za objektivnější. Vládnoucí koalice se příliš nepokoušela hledat alternativní řešení, což s ohledem na možnosti podpory veřejné dopravy deklarované EU pro období po roce 2014 považujeme za nezodpovědné,“ prohlásil na stranickém webu Petr Suchý, zastupitel města Plzně.


PPP projekt: ideální varianta v době ekonomické krize?


Za ideální variantu v době ekonomické krize považuje PPP projekty Josef Bernard, ředitel firmy Škoda Transportation. „Mne zaráží, že v době, kdy nejsou finanční prostředky ve státní správě, v krajích a městech, nejsou PPP projekty daleko více rozvíjeny. Ve světě je spolupráce soukromého a veřejného sektoru běžná. Pokud bude tento projekt úspěšný, může napomoci dalším PPP projektům k tomu, aby se jim v budoucnosti dala zelená,“ okomentoval situaci pro Parlamentnilisty.cz Bernard. Ten zároveň podotkl, že velký prostor pro takové projekty vidí zejména v oblasti dálnic a železničních tratí. Obdobný projekt na zajišťování servisních prací připravuje Škodovka v polské Wroclavi.


Bernardova slova potvrdil také Vladimír Soukup, výkonný ředitel Asociace pro podporu projektů spolupráce veřejného a soukromého sektoru. „Pokud jde o to, zda takovéto projekty realizovat v době škrtů na straně veřejných rozpočtů, tak odpověď zní "Ano“. Tedy pokud je to projekt, který veřejný zadavatel potřebuje" řekl Soukup.

Staré depo nahradí byty nebo rekreační zóna


Výstavba nového depa odstartuje již v květnu tohoto roku. Za objekt začne město platit od roku 2015 celkem 57 milionů korun, v roce 2016 bude suma navýšena na 98 milionů. Za službu opravy a údržby vozidel bude město Škodovce platit 236 milionů ročně již od příštího roku. Meziročně se bude přepočítávat míra inflace. V areálu starého depa, které se nachází v centru města a poblíž řeky, chce město vybudovat byty nebo rekreační zónu.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Jan Švábek
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Xaver? Lipovská? Volba do ČT je tu a nastal poplach: Víme, kdo začal „blbnout”, a proč

20:33 Xaver? Lipovská? Volba do ČT je tu a nastal poplach: Víme, kdo začal „blbnout”, a proč

Jaká je budoucnost České televize? Jasněji by mohlo být ve středu, kdy poslanci mají zvolit poslední…